Danne78 skrev:
Det jobbigaste brukar inte alltid vara själva tjafsandet, så länge det finns någon typ av prejudicerande fall kan det ibland gå ganska fort. Det snårigaste är i regel att lista ut VEM man ska tjafsa med, eftersom man ska hitta någon som både råkar illa ut om man skulle driva ärendet, dessutom förstår vad man pratar om och utöver det också kan ta den typen av beslut, så att man i slutändan ändå slipper driva ärendet, så att säga. Och att hitta någon av de tio personerna i ett stort företag är som att hitta en nål i en höstack, där nålen dessutom är på affärsresa på Maldiverna och därmed oanträffbar....
Klockrent Danne!
Sedan vet man ju inte ens själv vilket Makita bolag som eg är ansvarigt...

Vad jag kommer ihåg från VW caset (kan vara en skröna) en gammal pensionerad jurist specialiserad på internationell handel som hade tid ork och kompetens nog att ta dom första stegen. Detta efter att han vägrats service på sin egenimporterade bil eller hur det nu var....
 
Nimajneb skrev:
Missade ingenting.

Or betyder ELLER ;)

....och i detta fallet betyder det att maskinen antingen skall skickas till generalagenten Makita UK som i slutändan kommer att stå för kostnaderna. ELLER till en auktoriserad Makita verkstad. Dessa finns över hela världen.... MEN den som skall betala för garantireparationen är Makita UK.
Eftersom det är olagligt att försvåra handel inom EU, tex så får inte Makita på något sett hindra kunder att bedriva gänsöverskridande handel.
För att komma runt detta så gör man allt för att smyförsvåra för kunderna, tex genom att inte ha några faktureringsrutiner mellan olika makita generalagenter.Bilindustrin försökte för kanske 10-år sedan men efter att jag tror det var VW som fick några miljarder i böter så är det inga problem idag att köpa bil och garantireparera över hela EU.
Nu tror jag inte att någon orkar ta detta till EU domstolen. Så jag och många med mig vägrar köpa makita mfl för vem orkar tjafsa.
Men fortfarande är det de engelska reglerna.. Makita Sverige hänvisar inte till Makita UK. Läser man konsumentreglerna och utredningar gällande konsumentköp i EU så finns det olika regler i alla länder, men genomgående är att Avtalet är mellan Säljaren och Konsument, och ev garantier skall gå via säljaren. Det kan inte ses som försvårande då man orkar köpa från säljaren men det är jobbigt att låta säljaren ta sitt ansvar utan man går till den som är närmast.
Så fungerar det i inom landet också. köper jag ngot är jag hänvisat till säljaren om inget annat framgår, dvs jag kan inte vända mig till tillverkaren för garantier.

I en utredning från EU skriver man "15.
SLUTSATSER
Det faktum att olika regelverk gäller i fråga om direkt tillverkaransvar kan vara ett problem
för den inre marknaden. För närvarande kan kommissionen emellertid inte dra några
definitiva slutsatser. Det finns inte tillräckligt med uppgifter för att fastställa huruvida
avsaknaden av EU-regler om direkt tillverkaransvar påverkar konsumenternas förtroende för
den inre marknaden på ett negativt sätt. Av dessa skäl har kommissionen beslutat att inte
lägga fram något förslag och att i stället granska frågan närmare i samband med grönboken.
" källa http://ec.europa.eu/consumers/cons_int/safe_shop/guarantees/CSD_2007_SV_final.pdf

Direktivet (Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/44/EG) som är tvingare säger följade
"Artikel 6

Garantier

1. En garanti skall juridiskt binda den som ger den enligt de villkor som anges i garantibeviset och tillhörande reklam.

2. I garantin skall det

- anges att konsumenten har vissa rättigheter enligt lag, enligt tillämplig nationell lagstiftning om försäljning av konsumentvaror, och klargöras att dessa rättigheter inte påverkas av garantin,

- förklaras på vanligt begripligt språk vad garantin innehåller och vilka huvudsakliga uppgifter som är nödvändiga för att framställa anspråk enligt garantin, särskilt dennas varaktighet och territoriella omfattning samt garantigivarens namn och adress.

3. Om konsumenten begär det skall garantin hållas tillgänglig i skriftlig form eller i ett annat varaktigt medium som är tillgängligt och åtkomligt för honom.

4. Under förutsättning att detta överensstämmer med fördragets regler får den medlemsstat där varan marknadsförs med avseende på sitt territorium föreskriva att garantin skall avfattas på ett eller flera av de officiella gemenskapsspråk som medlemsstaten själv bestämmer.

5. Om en garanti inte uppfyller kraven enligt punkterna 2, 3 eller 4 skall detta inte på något sätt påverka garantins giltighet och konsumenten skall fortfarande kunna förlita sig på garantin och kräva att den infrias."
källa: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31999L0044:SV:HTML

Det betyder att man får ha olika markander och olika garantider så länge man uppfyller det minsta som EU kräver.
Och som sakt, garantiavtalet är mellan Säljaren i det land varan är köpt, vilket också säger att det är det lands regler som gäller, OM det inte är motstridande till EUs regler.
 
frohike, du angriper frågan från fel håll. Du har helt rätt i att garantin är det som finns i avtal mellan säljare o köpare. Att ta sina garantiärenden med säljaren är helt normalt. MEN i detta fallet hänvisar Makita UK till sig själva eller godkända makitaverkstäder, detta betyder att du har rätt att uppsöka en godkänd verkstad direkt utan att gå via ÅF.
 
Men fortfarande är det den engelska marknaden som avses i makita UKs text, svenska makita hänvisar till svenska serviceverkstäder för svenska garatier, och om du läser igenom så ser du att EU inte imotsäger sig att garatier måste ske i inköpslandet. Detta eftersom Makita mfl fortfarande enbart säljer på landnivå.
 
Då "Makita" som bolag är Uttryckt som Makita UK, medans serviceverkstäderna inte har en hänvisning till monarkins gränser så ser jag ingen som helst anledning att tolka det på annat sätt än att det gäller för Makita godkända verkstäder men du kan inte skicka den till Makita AB is Sverige.
 
Regelverk är alltid lite luddigt skrivna för att lämna utrymme för tolkning av domstolar. Men finns det redan ett prejudicerande fall gällande personbilar borde det väl vara glasklart? Bara att snoka upp det och vifta med, eller?
 
@Nimajneb:
Jag tror iåförsej inte att den sistnämnda formuleringens inneboende luddighet är tillräcklig för att knäppa dem på näsan. Man måste nog fortfarande snoka upp det där VW-målet.
 
Danne78 skrev:
@Nimajneb:
Jag tror iåförsej inte att den sistnämnda formuleringens inneboende luddighet är tillräcklig för att knäppa dem på näsan. Man måste nog fortfarande snoka upp det där VW-målet.
Men vad hjälper det att gå till kundmottagningen på en svensk makita
godkänd verkstad med en 15000 sidor material runt detta. Bakom disken sitter väl en knapp läskunnig pryoelev o ser ut som ett frågetecken.

Hade jag haft en Makita maskin som köpts i UK o behövt garantservice hade jag:

1. Tagit reda på Namnet på VD och Service ansvariga på Makita Sverige.
2. Tryckt ut sidan som säger att Makita godkända verkstäder ska garanti serva min maskin
3. Skulle dom gruffla hade jag direkt sagt att jag skulle ringa NN o XX på Makita Sverige och tala om vad jag tycker om servicefirmans oservice....

Det viktigaste är dock att inte Servicefirman kommer ikläm utan Makita ska klämmas åt.
 
Är det inte bättre att tala med Makitas europakontor direkt så kan de peka med hela handen på det svenska bolaget att ta tag i sitt ansvar.
Jämför ex med Apple som har världsgaranti på sina datorer.

Vad ska man göra om man flyttar från ett land till ett annat med sina grejor?
 
Kave skrev:
Vad ska man göra om man flyttar från ett land till ett annat med sina grejor?
Jag har flytta mellan många olika länder och att välja produkter från företag med en öppenhet i garantifrågorna har varit jätteviktigt. Det jag framförallt varit vaksam på har varit hemelektronik och datorer.

Panasonic och Dell har varit bra. Samsung har varit hopplösa (eg Samsung Nordic).
 
Ja Panasonic är kända för sin världsgaranti. Men det nämns att VW ja jag kan hänga med på den delen, Skildnaden i detta fall är att VW har sitt kontor i tyskland, med Generalagenter runt om i världen, där är en skildnad. Makita som vi pratar om har Egenägda kontor i UK, dom har det i SE, EU har påtalat detta att det är ett problem, men i skildnad mot VW så är det inte förbjudet enligt EU att ha landsgarantier så länge man inte har sämre än vad EU säger, men EU talar hela tiden när det gäller garantiförfarande om Säljaren VS köparen. Att man skall vända sig till den man ha köpt produkten av eller till den som säljaren hänvisar till. I texten som nämner Makita UK så ja det är luddigt att det inte står exakt servicecentra i enbart UK utan bra servicecentra.

Läs vad EU säger, så klarnar det. Och somsakt, har du läst på Makita UKs hemsida? Där har du monarkins gränser med i texten

Citat
"SERVICE CARE

Makita has built its reputation on high quality Service Care and provides service
and spare part support long after may manufacturers would have ceased to support
an obsolete model. Makita has a nationwide network of Area Service Agents
who undertake repairs and warranties on Makita tools, backed up by Makita’s own
Service Centre at the Milton Keynes Head Office.
"

Läser man både denna text och garanti så kan man inte misstolka det. Påpeka det för makita UK så kommer de garanterat att ändra texten
 
Redigerat:
LLLVäxjö skrev:
Någon mer som har haft problem att spåra paketet hos FEDEX?

Enligt kundtjänst så stämde inte FEDEX UK :s nummer med FEDEX INT. eller nått liknande. Så jag skulle vara tvungen att först kontakta AM att dom skulle fråga FEDEX UK efter det nya numret som dom lämnar till FEDEX INT. typ.

Är väl bara att vänta på lappen i brevlådan då(som dom lägger i om man inte är hemma när dom tittar förbi , eller?)

Har pratat med Fedex lite mer och dom vill ha ett 12siffrigt nummer istället för 10 som man får av Axminster. Mailade AM om igen men får bara fram samma 10 siffriga nummer.

Jaja , hoppas på lapp i brevlådan imorron.



Edit: Jajamensan , paketet låg hos det lokala postombudet. Helt perfekt packat denna gång och allting fungerade som det skulle.
 
Redigerat:
Vad tror ni om att köpa en Festool Dammsugare från England? Är det bara att be om problem eftersom bägge elkontakterna är felaktiga, framförallt honan i maskinen.
 
Kave skrev:
Vad tror ni om att köpa en Festool Dammsugare från England? Är det bara att be om problem eftersom bägge elkontakterna är felaktiga, framförallt honan i maskinen.
Spar du några slantar på det?
Jag kollade på att göra samma sak tidigare i somras, men lokala brädgårn vart lika 'billig' som från UK eller Tyskland.
 
Man kan byta ut kontakterna mot svenska, men när jag köpte en extra kontakt till min CT26 så kostade det i i runda slängar 500+moms. Så det blir ju en liten slant om man ska byta ut bägge...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.