5.2 racing skrev:
Jo, men att komma utifrån kan innebära att man inte riktigt förstår hur det fuskas. Att göra så lite som möjligt behöver inte betyda fusk. Vem skall granska en bransch utan att veta vad som gäller? Skall man skicka in en bibliotekarie att granska en målare? Hur skall det gå till? Besiktningsmännen som finns i landet vet väl mycket väl om hur det går till.
Jo, det har du såklart rätt i - en viss lägstanivå krävs givetvis för att upptäcka en del typer av fusk. Annat - som att göra privata ärende under arbetstid när man har löpande räkning - kan vem som helst förstå att det är fusk.

Samtidigt så finns det naturligtvis alltid risk att den som kommer utifrån inte heller är objektiv, utan har förutfattade meningar åt ena eller andra hållet, vilket nog inte är så ovanligt när det gäller hantverkarkåren.
 
Hur lyckas man hitta en oberonde besiktningsman? Jag har nog ringt ett tjugotal samtal utan att få hem någon som kan titta på ett måleriarbete som är under all kritik. Har aldrig tidigare sett ett värre fuskarbete.

Bodde tidigare i hus. Under årens lopp anlitades då diverse olika firmor för både mindre och större jobb.
Har bara haft positiva erfarenheter tidigare.
De flesta hantverkare är mycket måna om sina kunder, sitt ryckte och sina referenser.
En liten % är oseriösa skojare.

Det är lätt att vara efterklok, men.........
Varför tog jag inga referenser?
Varför backade jag inte vid de första varnigssignalerna?
Varför agerade jag inte tydligare i mina första klagomål?
Kanske godtrogen p.g.a. tidigare positiva erfarenheter.
 
T
Thomas59 skrev:
Denna tråd är utbruten från tråden om "Grundlurad av målare?????". Tanken är att denna tråd kan behandla hantverkare som tar genvägar när de arbetar, och aspekter som rör detta. Tråden skall handla om detta, inte om hantverkare som inte kommer, inte svarare i telefon osv.

Jag vill redan nu klargöra att trots att detta självklart är ett känsligt ämne så skall tonen i tråden vara respektfull. Förklara gärna att du inte håller med någon/att någon sitter med fel fakta/har tolkat faktan fel etc. Lägg också fram dina egna underbyggda tankar. Men förklara inte rakt av att den som inte håller med dig har fel eller är dum, det kommer inte att accepteras.

/Moderator

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lite OT men ändå. Min kollegas dotter kom förbi på jobbet i går. Hon blev klar med sin målarutbildning (dekorationsmålare) förra året men har jobbat åt vanliga målerier i projekt sedan hon slutade.

Vi satt och väntade på en hantverkare som skulle fixa låset på WC och kom därför att tala om hantverkare.

Hon berättade att hon allvarligt övervägde att söka helt andra jobb än som hantverkare. Det hon hade sett gjorde henne helt häpen. Alla de målerifirmor (stora företag i Stockholm) som hon jobbat åt lurade SYSTEMATISKT sina kunder. Det handlade inte om enstaka fall eller enskilda personer utan lurendrejeriet var satt i system.

Orkar inte räkna upp alla de sätt som hon gav exempel på men kreativiteten och fräckheten var enorm. Hon undrade hur folk kunde jobba på det sättet helt utan att skämmas. De flesta av sätten att lura kunden var i stort sett omöjliga att uppptäcka i efterhand ens för proffs och definitivt inte för privatpersoner.

Vissa av de anställda utförde arbetet med så dålig kvalitet att hon konstaterade att den nivån hade man knappast behövt utbildning för att klara.

Hon var helt chockad över det hon sett och det finns ingen anledning att betvivla hennes uppgifter.

Hon berättade även om hur andra hantverkarkategorier som arbetade samtidigt som henne hade samma inställning till kunderna. Kan man gena, fuska, luras så gör man det. Allt i syfte att få ett enklare jobb och tjäna mer pengar.

Visst fanns det hantverkare som försökte göra ett bra jobb men dom var definitivt inte i majoritet.

Hon satt i nästan 2h och berättade hur det går till och man blir helt mörkrädd då man hör det.

BEDRÖVLIGT!
Min dotter gå "möbel och inredningssnickeri" i gymnasiet och nu efter sommarlovet så var hon praktikant hos mig.

Då så byggde vi en grund till hennes kusiner, d.v.s. gjuta sula och mura grund.

Och hon fokuserade sig på c.m och mm på fel ställe. Vi hade pappadottertjafs varje morgon.

Hennes berättelse kan ju bli rätt stor för en farbror som sitter och lyssnar och kanske inte har kunskap inom området.
 
Thomas59
telabtelab skrev:
Min dotter gå "möbel och inredningssnickeri" i gymnasiet och nu efter sommarlovet så var hon praktikant hos mig.

Då så byggde vi en grund till hennes kusiner, d.v.s. gjuta sula och mura grund.

Och hon fokuserade sig på c.m och mm på fel ställe. Vi hade pappadottertjafs varje morgon.

Hennes berättelse kan ju bli rätt stor för en farbror som sitter och lyssnar och kanske inte har kunskap inom området.
Ja det kan säkert bli en intressant historia.

Nu var det ju måleri och även om hon hade utbildat sig till dekorationsmålare så var hon inte helt tappad bakom vagnen och hennes kollegor berättade hur man genar och fuskar så utrymmet för missuppfattningar var ganska litet.

Du kan säkert hitta flera exempel på personer som jobbar inom helt andra områden än det dom utbildat sig till och som missuppfattat vad som pågår men det känns ju som ett lite tunt försvar.

Förstår faktiskt inte varför det ska vara så tabu att medge att det fuskas. Skriver någon (det är faktiskt inte bara undertecknad som har dåliga erfarenheter) om byggfusk rycker genast en trogen skara ut och söker bortförklaringar eller skylller på kunden.

Oavsett omfattning är det ju tämligen klart att det förekommer. Det är ju svårt att helt bortse från alla skriverier.

Skulle gärna vilja ha en debatt som fokuserar på vad som kan göras åt problemet. En tipstråd för den som ska köpa hantverkare har jag efterlyst tidigare. Kanske vore en idé men då måste man ju kanske acceptera problemet också annar behövs det ju inga tips.
 
maggan9 skriver om sitt nybyggda hus som byggts av hantverkare, det är bara att läsa den tråden innantill så förstår man att byggarna både fuskat och varit okunniga. Att tokförsvara sånt som alla vet förekommer blir lite märkligt tycker jag.
Vad göra åt det? tänker Thomas59. Jag har svårt att se nån lösning, det fuskas i alla hantverksyrken, det är helt uppenbart, men förmodligen fuskas det i alla andra yrken också. Själv har jag yrkeserfarenhet mest från sjukvård och där finns det både klåpare och fuskare trots att det finns ett anmälningssystem där Socialstyrelsen kan dra in legitimationen för oss om vi gör alltför många fel.
En lista över hantverkare här på forumet som gjort dåliga jobb blir inte självklart korrekt den heller för ibland har kunden fel och listan kan användas av andra än kunder också.
Svårt, gäller nog att ha ett stort nätverk av andra husägare och hoppas att nån annan behövt just en sån hantverkare som jag behöver så man kan få tag på nån via rekommendation. Som tur är känner jag en j-t duktig snickare med eget företag så han brukar jag fråga också.
Personliga kontakter är det enda sättet jag har kommit på som fungerar hyfsat.
 
Om vi nu ska ska återvända till själva genvägarna så fick jag lära mig ett "yrkesknep" av en kompis som var målare. Det var att bryta vit färg med svart, eftersom den då täcker mycket bättre. Så när de skulle måla någonting - innertak eller fönsterfoder - som skulle vara helt vitt så slog de i en skvätt svart färg, så att färgen egentligen blev ljust, ljust grå. Då kan man få det att täcka med en strykning. Det syns inte heller, om allting som ska vara vitt är målad med samma ljusgrå färg.

Problemet blir sedan när kunden ska bättra på en fläck eller sätter upp någonting som är vitt. Då syns skillnaden tydligt.

Apropå det här med bara ett lager färg - det finns tydligen någon slags mätare som mäter dels tjockleken på färglagret, dels kan den visa hur många lager det är. Dessa mätare används av arbetsledare och kontrollanter när de inspekterar färdiga arbeten.
 
Thomas59
Jan-Å skrev:
maggan9 skriver om sitt nybyggda hus som byggts av hantverkare, det är bara att läsa den tråden innantill så förstår man att byggarna både fuskat och varit okunniga. Att tokförsvara sånt som alla vet förekommer blir lite märkligt tycker jag.
Vad göra åt det? tänker Thomas59. Jag har svårt att se nån lösning, det fuskas i alla hantverksyrken, det är helt uppenbart, men förmodligen fuskas det i alla andra yrken också. Själv har jag yrkeserfarenhet mest från sjukvård och där finns det både klåpare och fuskare trots att det finns ett anmälningssystem där Socialstyrelsen kan dra in legitimationen för oss om vi gör alltför många fel.
En lista över hantverkare här på forumet som gjort dåliga jobb blir inte självklart korrekt den heller för ibland har kunden fel och listan kan användas av andra än kunder också.
Svårt, gäller nog att ha ett stort nätverk av andra husägare och hoppas att nån annan behövt just en sån hantverkare som jag behöver så man kan få tag på nån via rekommendation. Som tur är känner jag en j-t duktig snickare med eget företag så han brukar jag fråga också.
Personliga kontakter är det enda sättet jag har kommit på som fungerar hyfsat.
Nja lista över hantverkare blir nog svåradministrerad. Tänkte mig som en start att någon form av checklistor skulle kunna lösa vissa av problemen. Tex:

- Checklista för att söka hantverkare (vad ska man fråga efter vid första kontakten)
******* f-skatt, certifikat av olika slag osv

- Checklista när man har hantverkaren på 1:a besök
******* stämma av önskad kvalitetsnivå tex med checklista för utförande av kakling med avseende på fogsprång, skärning runt golvbrunn osv
- Checklista för att kolla offerten
******* checklista att allt finns med, betalningsvillkor, ansvarsfrågor, försäkring, tidsplan mm.
- Checklista innan arbetet startar
******* tex vad kan jag göra för att underlätta hantverkarens arbete
- Checklista under arbetet
******* massor men tex olika former av dokumentation, att fall i badrum kollas och dokumenteras INNAN plattsättning
- Checklista när arbetet är klart men innan slutbetalning
******* checklista för kvalitetskontroll, finish mmmmm.

Vissa delar kanske kan vara gemensamma för olika yrkeskategorier med andr bör vara specifika för tex köksinstallation, badrum, elarbeten, målning, VP-installation, snickerier......

Kom på att en checklista för husköp nog skulle rädda i alla fall några från att gå i de klassiska fällorna så en sån skulle nog också behövas.

Bara en idé!
 
Denna diskussion är till stora delar hypotstisk in absurdum då det i väldigt liten grad nämns hur det fuskas och vi därigenom inte har något att ta ställning till, bortsett från att fusk är fel vilket alla är överrens om - det vi antagligen inte är överrens om är vad som är fusk... Det jag skulle önska är konkreta expempel.

Att fusk i större eller mindre del förekommer torde alla vara med på (från någon promille till tiotal procentenheter av jobben, välj själv) eftersom det förekommer inom alla yrken in någon grad, vilket gör det till en något ointressant fråga. Vad som därigenom skulle vara intressant är om vi som inte är hantverkare kunde få en inblick i vad som det (kan) fuskas med och hur, så vi står mer rustsade mot det i framtiden då vi vet vad vi skall titta efter/fråga om.

Kontentan är - utan att skriva om det är vanligt eller inte, kan vi inte bara ta upp vad som är fusk, varför och vilken effekt som det får i förhållande till hur man 'korrekt' skall utföra det. Det vore i mina ögon mycket mer givande!
 
Thomas59
Jag måste vara väldigt otydlig då jag givit exempel 2-3 gånger i denna tråd men ok, jag tar det igen och det är bara några exempel.

- Målare som inte målar förekrivet antal lager färg
- Målare som än vänder annan billigare färg än förskrivet
- Målare som använder fel färg (överbliven) mot vad som är föreskrivet
- Målare som uträttar privata ärenden och debiterar kund timtid för inköp

Att det var fusk framgick klart då målarna berättade hur man skullle göra för att tjäna extra pengar.

På raster och luncher gick snacket om hur man kunde trixa och fuska och det var då inte bara snickare utan även andra hantverkskategorier som delade med sig av sina tips.

Fick ytterligare en massa exempel men dessa var de jag kom ihåg. Vill igen påpeka att detta är exempel från några få målerier i Stockholm. Om detta förekommer även på andra platser överlåter jag åt läsaren att bedöma.

Min bedömning är att det förekommer lite varstans men att den exakta omfattningen är svår att bedöma. Att byggbranschen har problem med fusk och undermåliga jobb är ett faktum som branschen själv gör allt för att förneka.

Även om den som råkat ut för fusk och dåligt arbete troligen är mer benägen än den som är nöjd vad gäller att "skriva av sig" vittnar den dagliga skörden av trådar från missnöjda kunder, på bla detta forum, om att problemet inte kan vara en engångsföretelse.

Betänk också den mängd kunder som inte förstått att dom blivit lurade eller fått arbeten utförda med undermålig kvalitet elller direkt felaktigt utförande. Dom skriver inte på detta forum.

Det är ytterst besynnerligt att vissa till synes duktiga och reko hantverkare här på forumet in absurdum försvarar detta dels genom att förneka problemet, dels genom att skylla på gnälliga eller krångliga kunder, genom att säga att det kanske förekommer men då i väldigt liten omfattning och slutligen genom att sparka bakut och säga att trådskrivare som framför kritik minsann har fel och att man inte ska generalisera.

Det förstår väl alla som läser att det i alla branscher finns bra och dåliga företag och dom företag (eller individer) som är bra behöver knappast ta åt sig även om ett enskilt inlägg skulle generalisera i överkant.
 
Det var ju en sån tunn story att bygga nåt på från början. Du ber ju om mothugg. Jag har inte förnekat att det fuskas, inte heller sagt att du har fel. Men, att smutskasta en yrkeskår, låt vara att det är i Stockholm, med hjälp av en kollegas dotter, som har "hört" detta i en byggbod... Tycker att det känns som ett dåligt reportage i DI eller nåt annat dumt Uppdrag granskningskopia.

Nu skriver jag inte mer i denna tråden.
 
Thomas59
5.2 racing skrev:
Det var ju en sån tunn story att bygga nåt på från början. Du ber ju om mothugg. Jag har inte förnekat att det fuskas, inte heller sagt att du har fel. Men, att smutskasta en yrkeskår, låt vara att det är i Stockholm, med hjälp av en kollegas dotter, som har "hört" detta i en byggbod... Tycker att det känns som ett dåligt reportage i DI eller nåt annat dumt Uppdrag granskningskopia.

Nu skriver jag inte mer i denna tråden.
Tunn story, ja det kan jag kanske hålla med om och delvis även din slutsats - om det nu varit så att detta var det enda som skrivits i frågan. Men allvarligt RACING - forumet kryllar av vittnesmål om liknande.

På vilket sätt ber jag om mothugg? Genom att berätta att det fuskas? Allvarligt så verkar det störa väldigt många att det berättas om fusk.

På vilket sätt är en hel yrkeskår smutskastad av vad som hänt på ett mindre antal firmor i stockholm. Du säger ju själv att det fuskas och du påstår inte att jag har fel så vad är det då som stör dig när jag kommer med exempel från en bransch? Jag generaliserar inte så något annat måste det vara?

Jag blir mer och mer förbryllad över hur många som representerar hantverkarkåren reagerar och resonerar. Från tid till annan kommer små medgivanden att det fuskas (även om den vanligaste reaktionen är (eg har varit...) att det förnekas eller att det är kundens fel) men även om fusket verkar vara känt även i hantverkarkretsar kliver ingen fram och säger att detta är inte bra - något måste göras.

Istället blir man väldigt upprörd och nu då man kanske insett att "skylla på kunden" inte var det smartaste så har "generaliseringsförsvaret" seglat upp som ohotad etta. Alla "attacker" avvärjs med att man blir förnärmad över att hela yrkeskårer smutskastas - notera att detta gäller även om man som som undertecknad specifikt säger att exemplet kommer från några firmor?

Man börjar ju onekligen undra varför det är så viktigt att försvara branschen? Är problemet större än vi anar eller ligger det något annat bakom? Stolhet, ja jag vet inte.

Har faktiskt pratat med några hantverkare (målaren som nu äntligen målat kontorsytterdörren, snickarn som fixade toadörren på jobbet och elektrikern som snyggade till kabeldragningen till VP:n efter ett års klagomål) sedan jag skrev inlägget som väckte sån debatt och samtliga skrattar och säger att - så där funkar det på vissa/många ställen. Lite fusk och genvägar har varit vanligt och gått i arv från äldre kollegor som skolat in yngre hantverkare. Inget som påverkar kunden dock tycks vara den allmänna inställningen. Då jag frågar om kunden skulle tycka att det är OK om dom skulle känna till trixen säger man dock att NEJ men dom märker inget.

Nu hade vi inte tid att gå in på specifika fall så det kan ju vara att hantverkarna pratade om fusk och genvägar på latexfognivå (vilket väl får anses vara ok) men jag fick inte det intrycket.

Tja vad ska man säga? Jag tycker inte det är ok och då jag påpekar det så får jag samtliga (generalisering) hantverkare på mig. Ingen verkar ha något intresse av att ta tag i saken så jag gör som dig Racing - lägger ner!
 
Redigerat:
Thomas59 skrev:
Man börjar ju onekligen undra varför det är så viktigt att försvara branschen? Är problemet större än vi anar eller ligger det något annat bakom? Stolhet, ja jag vet inte.
De flesta av oss anser nog inte att vi försvarar branschen, utan bara oss själva och den del av branschen som sköter sig. Mothuggen kommer ju i stort sett bara då någon generaliserar.
Hur stor del av branschen det är som sköter sig resp. missköter sig kan vi bara sia om. Vi som hugger tillbaka anser väl att en större del av hantverkarkåren sköter sig än vad våra "motståndare" anser.

Det är åt helvete när det går som det har gjort hos Moanne och jag hoppas att h*n driver det till sin spets för det finns inget att förlora. Tvärtom.

För att återgå till frågan om fusket så väljer jag att inte diskutera det specifika fallet då även jag anser att vi vet för lite om omständigheterna.

Frågan är dock intressant; Vad är fusk?
Någon har sagt att "det är bara fusk om det upptäcks".:rolleyes:

I byggsvängen tror jag att vi har två "problemhantverkare" som på sätt och vis kan kallas för fuskpellar;

1. Hantverkare som inte vet vad som gäller. Dom bygger "som alla andra gör" och "så som man alltid har gjort".

2. Hantverkare som inte "har finish i sig", eller som KTM250 uttryckte det i en annan tråd; Dom har inte "Ögat".

Lösningen för att få bukt med dessa två kategorier är inte lika enkel.
Den förstnämnda behöver utbildning, vilket kräver intresse. Intresse från både individen och dennes arbetsgivare.
Den andra kategorin vet jag inte vad man ska göra åt. Vissa ser om det är bra eller inte och andra ser det inte. I många fall handlar det också bara om lättja.

Jag tror faktiskt att det ligger något i vad många har sagt; Det gäller att ni kunder fasar ut dessa individer från marknaden. Så länge deras agerande accepteras så kommer dom fortsätta att göra dåliga jobb, men får deras chefer samtal efter samtal med klagomål så får dom snart hitta någon annan sysselsättning.
Visst kan arbetsgivarna ta upp det med sina anställda, men problemet är inte alltid känt inom företaget. Har man 15 anställda och två arbetsledare så kan det vara svårt att hinna med att åka runt och syna av alla jobb.

Man kan tycka att det är branschens problem, men vad ska branschen göra?
Jag har skrivit det förut; Det spelar ju ingen roll hur hårda alla branschregler och lagar är när vissa inte följer dom. Börjar kunderna däremot lära sig sina rättigheter, och kräva dessa så kommer det att hamna i ett annat läge.

Om man ska köpa en ny bil så läser man tester, tittar på Motorjournalen, provkör olika modeller, kollar garantier och motoralternativ, jämför försäkringar och skatter, pratar med andra bilägare, för att nästa dag söka upp en hantverkare via Eniro och beställa tjänster för X00.000:-.... Jag begriper det inte.
Varför tar man som kund inte reda på mer om det man tänker köpa, och den man tänker köpa det av?
 
Redigerat:
T
ACME skrev:
Jag tror faktiskt att det ligger något i vad många har sagt; Det gäller att ni kunder fasar ut dessa individer från marknaden. Så länge deras agerande accepteras så kommer dom fortsätta att göra dåliga jobb, men får deras chefer samtal efter samtal med klagomål så får dom snart hitta någon annan sysselsättning.
Visst kan arbetsgivarna ta upp det med sina anställda, men problemet är inte alltid känt inom företaget. Har man 15 anställda och två arbetsledare så kan det vara svårt att hinna med att åka runt och syna av alla jobb.

Man kan tycka att det är branschens problem, men vad ska branschen göra?
Jag har skrivit det förut; Det spelar ju ingen roll hur hårda alla branschregler och lagar är när ingen följer dom. Börjar kunderna däremot lära sig sina rättigheter, och kräva dessa så kommer det att hamna i ett annat läge.
Det här har väl många av oss försökt förklara tusen gånger men det verkar inte gå in.
Det vinklas och kommer tillbaka med att "branschen förstår inte, branschen måste göra si och så".
Den dag kunder slutar anlita vad dom kallar fuskare så finns dom inte längre, punkt slut.
Ettans matematik :)
 
Thomas59
Jag har nu lovat mig själv att försöka avhålla mig från att diskutera hantverkares beteende så jag ska inte kommentera vad jag tycker om det fall som denna tråd bröts ut från.

Är väl själv inne på ACME's linje att om branschen inte själv är förmögen att ta tag i sina egna problem får väl kunderna bli bättre på att sätta krav på hantverkarna. Borde inte vara så men ok då.

Problemet är väl hur detta skulle gå till? Checklistor mm (som jag efterlyst) kanske kan hjälpa någon men sannorlikt är det kunder som redan är intresserade och kanske lite kunniga som tar till sig dessa. Resten når man inte ut till.

ACME, det är nog på den totala okunnighetens altare som folk anlitar företag via Blocket och Eniro för investeringar i hundratusenkronorsklassen. Man skulle ju kunna tro att folk är korkade som inte skaffar sig mer kunskap innan man anlitar en hantverkare men det är nog en blandning av naivitet och dålig fantasi. Kunderna kan helt enkelt inte föreställa sig hur illa det kan bli.

Att marknadskrafterna skulle fasa ut skojarna funkar kanske på mindre orter men i storstäderna räcker det inte. Det finns också alldeles för många förstagångsköpare som inte har garden uppe. Har man gått på en hantverkarmina blir man lite mer vaksam och kanske inte lika lättlurad.

Vet man inte hur illa det kan gå finns ju ingen anledning att vara påläst och förberedd att ställa krav och kolla allt men hur säger man det till allmänheten utan att antyda att det är en skojarbransch? Dels är det ett pedagogiskt problem och dels är ju frågan vem som skulle vara avsändare. Berörda branscher är, har vi redan konstaterat, både ointresserade och oförmögna att hantera frågan så vem skulle stå som avsändare och är det ens möjligt att "varna" utan att peka ut oskyldiga.

Varning! Den trevliga hantverkaren kan vara en skojare"

Nä så kan man ju faktiskt inte skriva av flera uppenbara skäl så vad säger man som får folk i allmänhet att vara på sin vakt och skaffa bättre kunskap innan man anlitar en hantverkare?

Hur går man ut till allmänheten och varnar för att det kan dölja sig en skojare bakom varje hantverkare? Det går ju inte. Dels är ju inte alla hantverkare skojare och dels så är chansen att allmänheten tar till sig budskapet minimal.

Lagstiftning, konsumentskydd, konsumentvägledning, certifieringskrav (hårdare där det finns), bedömningssystem - jag vet faktiskt inte!
 
Jag har tyvärr inga bra svar att komma med.
Drömscenariot vore om det fanns en gigantisk aktör som kunde dominera privatmarknaden med att förmedla en elitstyrka av hantverkare. Hårda antagningskrav och kontinuerlig uppföljning av den enskilda "certifierade" hantverkaren, och inte företaget han är anställd av. Det borde locka alla stolta hantverkare.;)

Bello, BraByggare och liknande tjänster är inne på rätt linje, men i mina ögon faller dom pladask på att dom inte har någon riktig kvalitetskontroll. Kunderna får själva sätta betyg, men en privatperson kan många gånger vara nöjd med ett skitdåligt utfört arbete så det betyget behöver inte betyda något.

Problemet med att ha fortlöpande kontroller av en sakkunnig är ju att det innebär ett massivt arbete som någon måste betala för, och rent krasst så är det ju det man borde kunna begära av vilket byggföretag som helst..:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.