aaaargh jag blir galen, här beskrivs med stor självsäkerhet en metod som är i princip motsatsen till tylö. Har tylö fått hela sin kärnverksamhet om bakfoten. Kan dom inte bygga bastur?

I veckan ska jag bygga ventilationen. En enkel sak har plötsligt blivit komplicerad

Någon som pröjat denna metoden i praktiken (alltså inte tylös rekommendationer, utan inlopp över aggregatet och utlopp vid golvet)
 
Redigerat:
robnil skrev:
aaaargh jag blir galen, här beskrivs med stor självsäkerhet en metod som är i princip motsatsen till tylö. Har tylö fått hela sin kärnverksamhet om bakfoten. Kan dom inte bygga bastur?

I veckan ska jag bygga ventilationen. En enkel sak har plötsligt blivit komplicerad

Någon som pröjat denna metoden i praktiken (alltså inte tylös rekommendationer, utan inlopp över aggregatet och utlopp vid golvet)
Inlopp över agg och utlopp vid golvet kräver mekanisk ventilation (fläkt) och personligen vill jag ha TYST i min bastu.
Har därför satt inloppet under agg och har sedan en lucka ut precis under övre laven och även en "tylölucka" i taket. Den senare är bra att använda när dottern vill vara med och basta (2 år) samt för att vädra ut all fukt efter fullgjord badning.

Rob
 
hmm det där var en ny grej, tylölucka för att göra det kallare vid golvet. Praktiskt naturligtvis, men samtidigt illustrerar det verkligen att det blir kallare när du öppnar den luckan.

Mekanisk ventilation kan man inte ha. Inte ens den dyraste pax-fläkten är tyst nog...

Men du menar alltså att det blir så pass skillnad på att öppna tylöluckan och ha den stängd, när den vanliga ventilen bara sitter dryga en meter längre ner mitt på väggen?

Tanken är då att inte slösa med den varma luften i taket utan göra det lite besvärligare för den att gå ut under laven, och eftersom man sitter över ventilen ska det upplevas som varmare? (alltså spara energi)

Så principen med intag ÖVER kaminen och utsläpp nere kräver alltså fläkt för att inte stanna?

Luckan under laven samt tylölyckan, dras den i en kanal in till relaxen enligt tylömodellen oxå? eller kör du den rakt ut i det fria?
 
Funderade också mycket på ventilationen när jag skulle bygga bastun, men det blev till slut ventil i taket pga enkelheten att bygga en kanal där när jag ändå skulle regla ner taket.

Med facit i hand vet jag inte vad jag överhuvudtaget funderade över. För mig som bastar ca en timme åt gången känns ventilationen överreklamerad och ibland glömmer jag t.o.m att öppna ventilen utan att reflektera över det. För de som bastar i timmar gör det säkert skillnad, men för er som bastar på samma sätt som jag så rekommenderar jag att välja den lösning som passar konstruktionen bäst. Är man orolig för att för mycket värme åker ut med en takventil så behöver man som sagt inte ha den öppen hela bastubadet. Vet att fler på detta forum har samma erfarenheter.
 
du har säkert rätt, varför göra något mer komplicerat än det är.. men det är så trist att veta senare om det blev fel att man enkelt kunde ha gjort annorlunda bara man vetat mer.

för att röra till det extra nu då så sa exacta att en horisontal trumma bara klarar att leda luft en meter utan fläkt. Därmed bör man alltså bygga med med ett uppåtlut.
 
Håller helt med jenfor. Det känns som att många ofta lägger lite för mycket tanke- och arbetsmöda på något som man de facto inte ens märker skillnaden på när man sitter i bastun. Jag har precis byggt ett fristående hus och tar in luften utifrån vid golvet och jag garderade mig genom att bygga två utventiler som mynnar ut i relaxen, den ena under övre laven och den andra högt upp, nära taket. Jag har provat att ha den ena eller den andra utventilen stängd och bägge öppna och märker egentligen ingen som helst skillnad (har ingen mekanisk ventilation). Ska kanske tillägga att bastun är vedeldad och 2x2 meter med snedtak.
 
robnil skrev:
du har säkert rätt, varför göra något mer komplicerat än det är.. men det är så trist att veta senare om det blev fel att man enkelt kunde ha gjort annorlunda bara man vetat mer.

för att röra till det extra nu då så sa exacta att en horisontal trumma bara klarar att leda luft en meter utan fläkt. Därmed bör man alltså bygga med med ett uppåtlut.
Så länge det finns tre-fyra olika tekniker så kommer någon alltid att hävda att du gjort fel. Det är bara att lära sig leva med det, eller möjligen bara umgås med dem som förordar din valda lösning... Ventilation är i vilket fall det sista jag diskuterar med polarna i bastun... :)

Exacta borde i såna fall komma hem till mig och förklara varför det kommer varmluft genom vår ventil trots att jag använt ett 2 meter vågrätt spirorör...
 
Gött, härligt med jordnära åsikter. Då skiter jag i allt finlirande och bygger en trumma fårn taket ut till relaxen, och bara för att det både råkar vara möjligt med snedtaket och snyggare, så blir den lite lutande :)

Då kör vi!
 
Finns kanalfläkt också PAX är bara för mesar som inge vågar riva i kåken. ;)

Min kanalfläkt hörs som ett svagt sus typ har såklart en 90cm ljuddämpare på den också :)
 
jenfor skrev:
Funderade också mycket på ventilationen när jag skulle bygga bastun, men det blev till slut ventil i taket pga enkelheten att bygga en kanal där när jag ändå skulle regla ner taket.

Med facit i hand vet jag inte vad jag överhuvudtaget funderade över. För mig som bastar ca en timme åt gången känns ventilationen överreklamerad och ibland glömmer jag t.o.m att öppna ventilen utan att reflektera över det. För de som bastar i timmar gör det säkert skillnad, men för er som bastar på samma sätt som jag så rekommenderar jag att välja den lösning som passar konstruktionen bäst. Är man orolig för att för mycket värme åker ut med en takventil så behöver man som sagt inte ha den öppen hela bastubadet. Vet att fler på detta forum har samma erfarenheter.
Med lite badkastning märker inte jag heller någon skillnad. Men så fort jag vill ha upp fuktigheten till 30% eller över så märks rejäl skillnad mellan att ha luckan i taket öppen eller den under övre laven. Nästan ingen skillnad alls när man sitter på övre laven (vilket jag gör 99% av tiden), men för min dotter och min fru som sitter på nedre laven så märks det rejält.

Lika tydligt som det märks om du har båda ventilerna stängda och börjar kasta vatten. Det blir avsevärt varmare i hela bastun då och i synnerhet på de lägre nivåerna. Är du dessutom 6 vuxna i bastun och har stängda ventiler så blir luften högst upp i bastun rätt dålig efter 20 minuter. Därefter brukar det trilla ut folk som ska duscha och då blir ju luften bättre igen, men det är ju lite skönare att ha ventilen öppen istället ha bra luft hela tiden.

Mvh Rob
 
Jag var såpass smart att jag köpte en vanlig ventil med lock, typ en sån vanlig vit man kan skruva helt igen FAST locket var av trä, denna öppnar jag helt när jag vädrar ur, bara att gänga en bit.

Vill man så ha lite svalare så är det bara att öppna lite, denna "ventil" går på samma som den nere mot golvet och suget i dem drivs alltså av en kanalfläkt på 125mm. När jag vädrar ur så drar jag upp fläkten på högfart (har tre lägen av/låg/hög) och det torkar ur på nolltid.
 
  • Gilla
swechef
  • Laddar…
En bastu med vedeldat aggregat har väl alltid betraktats som det skönaste bastualternativet. En stor anledning till detta är den naturliga ventilation som uppstår då förbränningsluften till aggregatet sugs ut i stor mängd, och denna utsugning sker vid golvet märkväl. Det är mindre känsligt med hur ventilationen konstrueras i en vedeldad bastu. Alltså, maxad bastu blir det med utsuget placerat vid golvnivå och tilluften bör riktas i närheten av aggregatet, gärna under aggregatet eller vinklas in över aggregatet eftersom konvektionen i aggregatet ser till att tilluften värms upp då den passerar aggregatet. Om kanalerna är i rätt dimension och rätt installerade bör det fungera klanderfritt även utan mekanisk ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.