nikasp
Hej!

Vi hade lite strul med att vår Tele2 ADSL droppade då och då och Tele2 sa att vi hade fel på linjen. Jag kollade de två uttag vi har och det var mycket riktigt ful/felkopplat, inte bara parallellt utan två uttag då den slöa hantverkaren inte orkade engagera sig då han placerat det första för nära golvet för att splittern skulle rymmas - suck (men det är en annan historia)...

Fakta:
Vi har bara två jack och på det första sitter normalt endast ADSL-splittern och på det andra är en trådlös telefon kopplad. För att testa ton eller inte, i jack1 och 2, har jag kopplat en gammal Telia Anita på jack 1 (ovanpå splittern).

Problemet:
Trots att jag kopplat inkommande ledning på de nedre två skruvarna och kabeln till uttag nr 2 på de övre fyra skruvarna (se bild) så har jag ton i både jack 1 och 2 samtidigt. Jag förväntar mig att jack 1 ska bryta jack 2 i och med att jag har seriakopplat.


På bilden har jag kopplat ur de vita kablarna som går till uttag nr 2. Det är bara för att jag inte får ordning på grejerna - just nu funkar det ju som parallellkopplat trots att jag tycker att jag har seriekopplat. De vita kablarna skruvas annars på två skruvar på var sin sida för att jack 2 ska funka både med eller utan något pluggat i jack 1.

Jag har rödmarkerat med pilar där det bryts, eller ska bryta, när man sätter en plugg i uttaget.

Tele2 ska ringa mig senare idag för att testa linjen. Utan uttag 2 inkopplat förväntar jag mig att det ska se bra ut. jag måste dock koppla in uttag 2 väldigt snart.
 
  • uttag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du skriver att du pluggade Anitan i splittern. Då ska också splittern ha en fungerande brytning för seriekoppling. För att uttaget ska bryta (växla till seriekoppling) så krävs att plaststiftet på splittern verkligen åker in mellan blecken så att kopplingen bryts.

1. Finns stiftet på splittern kvar?
2. Kontrollera att blecken i uttaget verkligen verkligen säras när en kontakt pluggas i.
2. Fungerar brytningen i splittern?
 
nikasp
1. Ja, stiftet finns kvar.

2. Outrett men jag ska kolla ikväll. Det ser ut som att det bör funka men jag kanske ska mäta med multimetern (då det är svårt att se med blotta ögat när man pluggat i). Låter som en rimlig förklaring.

3. Hur kan jag lista ut det?
 
kanske bra att börja med att kolla om det fungerar utan splitter. Dvs sätt Anitan direkt i jacket, och testa vad som händer i jack nr. 2. Om det funkar, men det funkar inte med splittern i, där bör ju felet sitta i splittern.
 
Nu vet jag inte riktigt hur en Anita beter sig men även den borde ju rimligtvis vidarekoppla signalen vilket får till följd att det inte ska bli någon skillnad att plugga i den.

Säkraste sättet att kontrollera att ett jack bryter borde vara att plugga i en tomplugg i jacket, dvs en plugg utan någon utrustning alls.

Edit: I det fallet tror jag också att det är splittern som inte bryter.
 
Redigerat:
nikasp
Jag kan inte svära på det men jag tror att jag provat och har ton i båda telefonerna både med och utan splitter. Konstigt va? Men jag ska säkerställa ikväll.

hempularen skrev:
kanske bra att börja med att kolla om det fungerar utan splitter. Dvs sätt Anitan direkt i jacket, och testa vad som händer i jack nr. 2. Om det funkar, men det funkar inte med splittern i, där bör ju felet sitta i splittern.
 
Nädå, det är nog inte så konstigt. Ska vara så.

Splitterns uppgift är ju att separera ut dsl-signalen och vidarekoppla telefonen till jacket som sitter PÅ splittern. Om ingenting sitter i splitterns jack vidarekopplar brytarna där tillbaka till grundjacket.

Pluggar du inte in splittern i första jacket så vidarekopplar ju det uttaget signalen till nästa jack genom att bläcken inte är brutna.

Därmed så ska andra jacket fungera oavsett om splitter sitter i eller inte.
 
har du en trådlös telefon så är det mer troligt att den INTE bryter efterkommande ledning när det ringer, Vet att Simens gigaset har det på detta viset. Vilket gör det fult möjligt att lyfta luren efter och höra, Titta på RJ-kontakten som du kopplar in i basstationen, troligtvis är det bara 2 stift som används
 
nikasp
Jag menade att om det fungerar som väntat så borde jag inte ha ton i jack 2 när jag lyft luren (Anitan) i jack 1 och jack 2 för fallen:

1) Bara Anitan i jack 1 och trådlös Siemens i jack 2
2) Splitter och Anita i jack 1 och trådlös Siemens i jack 2

Nu har jag ton i båda telefonerna trots att jack 2 borde brytas i både fall 1 och 2.

frohike:
Då jag har Siemens trådlös i jack 2 så borde det inte spela någon roll hur den beter sig tycker jag. Jag använder Anitan som testlur kopplad i splittern, vanligtvis sitter det ingen telefon där.
 
Nu hänger jag inte med, bryter du i jack 2 så skall du ha ton i jack 1.

är den gamal telefonen hel? Är telefonjacket helt? går verkligen kabeln dit du tror? Använd en plastbit och bryt första jacket, då skall jack nr 2 dö helt.
 
nikasp
Jag menar tvärtom. Lyfter jag på luren i jack 1 så borde jack 2 brytas. Problemet är att det inte alls gör det utan jag har ton i både jack 1 och 2 hela tiden oavsett vad jag gör med jack 1.

Anitan funkar och den vita kabeln går vidare till jack 2. Det känns som att det måste vara nåt knas med jack 1.

frohike skrev:
Nu hänger jag inte med, bryter du i jack 2 så skall du ha ton i jack 1.

är den gamal telefonen hel? Är telefonjacket helt? går verkligen kabeln dit du tror? Använd en plastbit och bryt första jacket, då skall jack nr 2 dö helt.
 
Ursäkta, men är inte Telia Anita en nummerpresentatör?
 
nikasp
Glöm allt om Anita, det är en Telia Mino :) DisplayImage.aspx
Återkommer i helgen med hur det går/gick. Tack för alla svar och tips så långt!

Skier12345 skrev:
Ursäkta, men är inte Telia Anita en nummerpresentatör?
 
Jo, Anitan är en nummerpresentatör.
nikasp skrev:
Jag menade att om det fungerar som väntat så borde jag inte ha ton i jack 2 när jag lyft luren (Anitan) i jack 1 och jack 2 för fallen:

1) Bara Anitan i jack 1 och trådlös Siemens i jack 2
2) Splitter och Anita i jack 1 och trådlös Siemens i jack 2

Nu har jag ton i båda telefonerna trots att jack 2 borde brytas i både fall 1 och 2.

frohike:
Då jag har Siemens trådlös i jack 2 så borde det inte spela någon roll hur den beter sig tycker jag. Jag använder Anitan som testlur kopplad i splittern, vanligtvis sitter det ingen telefon där.
Som jag skrev i inlägg #5 så borde den rimligtvis alltid vidarekoppla (eftersom det inte finns någon lur att lyfta) vilket innebär att det ska finnas signal i jack 2 i bägge ovanstående alternativen.
 
nikasp
Jag skrev fel, det är en Telia Mino telefon (har ingen nummerpresentatör) som jag lyfter luren på i både fall 1 och 2. Då borde den ta över och bryta jack 2 om jag förstått saken rätt, i och med att man inte ska kunna tjuvlyssna när man har seriekopplat. Jag testar lite till ikväll och meddelar hur det går sen.

it-snubben skrev:
Jo, Anitan är en nummerpresentatör.

Som jag skrev i inlägg #5 så borde den rimligtvis alltid vidarekoppla (eftersom det inte finns någon lur att lyfta) vilket innebär att det ska finnas signal i jack 2 i bägge ovanstående alternativen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.