Bilderna är inte riktigt rättvisande eftersom det är olika ljusinsläpp i köket. Med jag tycker att de är ganska rättvisa ändå. Golvet gick från riktigt ljust till ordentligt mycket mörkare "gulare". Lite beroende på färg på väggarna kan det störa om det är för mörkt. Bedöm själv. // Micke
 
Tack för bilderna! Det förvånar mig att den ofärgade oljan mörkade så pass mycket. Då kanske jag inte behöver använda pigmenterad olja, det blir ju lite enklare. Jag vill att golvet i min gamla timring ska se 'naturligt' gammalt ut trots att furugolvet är sprillans nytt. Det som oroar mig är att det ska bli jobbigt att underhålla!
Jag använde nåt som hette Tarketta eller Parketta på ett grangolv en gång, och det blev lite orangeaktigt och dessutom blev det stora färgskillnader där det hade legat mattor. Ingen höjdare alls! Vill undvika samma effekt men kan inte hitta produkten nu för att kolla om det också var nån slags golvolja. Lisa
 
Jag kan bara verkigen uppmana dig att inte använda pigmenterad olja. Vi använde en golvolja från Färgriket till vårt förra köksgolv. Den hette bärnsten och det blev verkligen jättefin. I början!!! Sen slets pigmentet bort eftersom det inte går så djupt i brädorna. Så vi hade ljusa fläckar överallt där vi gick mycket eller där hunden slet på det. Verkligen inte snyggt.

I ett kök blir det slitage vare sig man har djur eller inte så jag kan verkligen inte rekommendera att man har pigment i. Numera såpskurar vi enbart våra golv.
 
Jag använde ofärgad Timberex på ateljégolven, på de slitna gamla brädorna som var ordentligt såpskurade fick jag en vacker mörk ton, som det ska bli om golven tidigare varit såpskurade. Det nya plankorna på loftet förblev ljusa. Jag lade på med pensel och har inte polerat. Har också hört om att pigmenterade golv blir fläckiga med tiden. Vi kör med skurgolv i boningshusen.
 
Tack, ni som svarade! Jo, på affären tyckte en kvinna (som verkade mycket kunnig) att jag skulle olja först ('för att stänga porerna') och skura sen - fast det var absolut inte hennes första förslag. Hon rekommenderade i stället Zar bets + polyuretranlack, medan en äldre man rekommenderade bets + Osmo (vaxolja, vilket jag tror blir halt). Jag är rädd för betser, tror att det blir jobbigt att underhålla om man inte alltid ser till att lackslitaget åtgärdas i tid - och sen tycker jag att färgerna ser en aning 'onaturliga' ut. Nu ser jag att det finns åtminstone 2 här som såpskurar - det var verkligen inget som de ville rekommendera när jag förde det på tal! (Kan det bero på att det är så billigt ;-) ? Men det här gäller en gammal timring som används som stuga, och det jag är ute efter är 'känslan' som redan sitter i väggarna. Inte nåt som ser perfekt och nytt ut (trots att furugolvet ju är helt nytt), eller konstlat. Men å andra sidan vill jag ju inte tillbringa semestrarna på knäna... Har trasmattor som kan ligga på utsatta ställen. Är det verkligen inte så jobbigt med skurgolv som somliga säger? Har ni alltså OLJAT först? Har sån lust att testa - det är ju det som känns mest naturligt. Och man kan väl måla golvet sen om man nu tycker att det är för arbetskrävande eller blir riktigtr fult... Jag har målat ett golv förut i ett äldre hus och det var både lättstädat och kändes rätt. Lutat har jag också gjort, men tyckte att det blev matt och alltför blekt.
 
Inte olja på de golv som ska vara såpskurade, dom ska vara ljusa. Anledningen till att jag oljade i ateljén var att jag ville dammsuga där....Jag såpskurar 1 ggr per år i huset där vi bor, men då har jag trasmattor på utsatta ställen. Målade golv är helt ok.
 
I mitt fall la vi in ett helt nytt golv i mars nån gång. Det är inte oljat först utan bara skurat. Innan vi började använda rummen skurade jag flera gånger för att snabbare få en tåligare yta och nu skurar jag fortfarande varannan månad kanske. Däremellen dammsuger jag och torkar av golven ibland. Att jag skurar så ofta beror på att jag vill ha en yta som tål smuts så fort som möjligt. Och det märks redan tydlig skillnad på golven. Golven blir ljusa men inte gula.
 
  • P7220040.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vackert!!! Och naturligt. Använder du en särskild såpa, alltså inte den vanliga som säljs på mataffären? Och kallt vatten?
För min del gör det egentligen inget om golvet skulle bli lite mörkare (som det väl blir om man oljar först) eftersom det är en gammal stuga. Då kanske man inte behöver skura så ofta... innan man får den där skyddande hinnan, alltså. Jag bor ju inte där året om.
Lisa
 
Hej,

Nu har vi levt med vårt golv i drygt två år. Jag ser ingen skillnad på det mot när det var nyoljat. Vi har samma golv i hela huset. Ingen skillnad i kök eller hall där det borde vara mer slitage. Är faktiskt lite förvånad själv...

Jag fårväl återkomma om två år till och berätta hur det ser ut då.

:)
 
lisapj skrev:
Vackert!!! Och naturligt. Använder du en särskild såpa, alltså inte den vanliga som säljs på mataffären? Och kallt vatten?
För min del gör det egentligen inget om golvet skulle bli lite mörkare (som det väl blir om man oljar först) eftersom det är en gammal stuga. Då kanske man inte behöver skura så ofta... innan man får den där skyddande hinnan, alltså. Jag bor ju inte där året om.
Lisa
Jag använder Gysinges linoljesåpa. Och bara kallt vatten. Man kan lika gärna använda vanlig" såpa vad jag har förstått. Det diskuterades i en tråd här för lite sen. Gysinge progagerar nämligen för att vanlig såpa är uttorkande för trät men jag vet inte om det stämmer. Den är bätre på att göra rent tycker jag iallafall så därför använder jag deras.

Om du oljar först innebär det egentligen mest att det tar längre tid att få en skuryta efetersom du först ska skura bort oljan tror jag. Golvet blir lite mörkare men det försvinner nog efterhand som oljan försvinner. Däremot tror jag inte du kommer behöva skura så ofta ändå eftersom du inte använder huset alltid.
 
Se upp med grönsåpan, färgen drar in i träet efterhand och ger en grönton, åtminstone såg det så ut på ett av våra gamla golv. Men "vanlig" såpa finns ju gulfärgad också - såpan i sig är densamma, bara olika färgtillsats.
 
Stort tack till alla som svarat! Många saker att tänka på. Nu när jag har fått lite kläm på hur man söker här så har jag hittat en rad andra trådar om furugolv - ibland med motsägelsefulla kommentarer. Det är bara att konstatera att det handlar om tycke och smak, hur perfekt man vill ha det hemma och hur inredningen ser ut i övrigt. Och att inte förlita sig alltför mycket på färghandlarna ;-) Lisa
 
Vi har slipat gamla "undergolv", låg tid korkmatta på sina ställen och därefter oljat med Gysinge golvolja (de sålde tidigare Timberex).
Mkt nöjd med resultatet.
Vi har lagt nytt golv i en iten smatt och det blev mkt ljusare, MEN avstod från pigmentering, då det lätt blir ojämnt slitet (trät mörknar med tiden).
Om du oljar golven är de låtta att underhålla, bara att olja pånytt över de slitna ställena.

Linoljesåpen från Gysinge är annars suverän, både till skurning och renhållning. Jag skulle aldrig använda vanlig gulsåpa (eller GRÖN:eek:) till att skapa ett skurgolv, linolje såpa och gulsåpa är ju skilda produkter).

Det är viktigt att tänka på att såpade golv egentligen är en renhållningsmetod, som med tiden utvecklas till en såpad yta som blir motståndståligare.

Lycka till
 
Måste man slipa golvet varje gång man underhållsoljar? Och blir det en färgskillnad där det ligger mattor? Det sistnämnda hade jag problem med när jag använde Parketta (eller vad det nu hette) på ett nytt grangolv. Det såg för hemskt ut.
Jag hittade också ett ljust gammalt trägolv (inte furu) under en heltäckningsmatta, och den hade nog aldrig behandlats överhuvud taget. Jag lät det vara helt naturellt (medan jag repade resten av huset) och absolut inget hände - inga smutsfläckar, ingen färgförändring och inga färgskillnader, trots att jag lagt ut ett par små mattor. Riktigt vackert. Men jag blev inte klok på vad det kan ha varit för träslag, inget 'fint' eller exotiskt i varje fall; det var en enkel gammal kåk i bushen.
 
Rhino skrev:
Linoljesåpen från Gysinge är annars suverän, både till skurning och renhållning. Jag skulle aldrig använda vanlig gulsåpa (eller GRÖN:eek:) till att skapa ett skurgolv, linolje såpa och gulsåpa är ju skilda produkter).
Ja att det är skilda produkter kan jag hålla med om. Men mycket av att linoljesåpan blivit så hypad beror säkert på gysinges egen marknadsföring för produkten. Förr användes vanlig såpa, den man hade hemma och ändå blev det skurgolv...

Här ett par trådar där de olika sorterna diskuterats tidigare.

http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/112764-rengoering-av-skurgolv.html

http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/96823-linoljesapa.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.