Vi ska flytta in i vårt nya hus i helgen har vi planerat. Vad vi däremot har missat att planera är att köpa linoljesåpa så att vi kan gå loss på våra gamla granskurgolv! De är i fint, välskurade skick, så vi tänkte behålla dem. Däremot är åtminstone det ena väldigt smutsigt efter att en kakelugnsmurare huserat fritt där ett par veckor och luktar lite gammal linoleummatta som legat ovanpå innan. Jag skulle vilja skura där ordentligt innan vi flyttar in, men bara en butik här i stan har ens hört talas om linoljesåpa, och den hade ingen inne. Vad kan jag göra? Förstörs golvet om jag skurar med vanlig grummesåpa eller annan golvsåpa med okänt innehåll som en av färgbutikerna hade? Kan jag göra på något annat sätt för att få rent innan flytten och innan jag lyckas skeppa hit en dunk linoljesåpa?
 
Har själv aldrig hört talas om linoljesåpa...
Gammalt tillbaks var det väl såpa som gällde så det borde funka ...

Skillnad på gul och grön såpa=Färgen. Varför=Får sälja mer;)

Mvh
 
Grummesåpan ska väl enligt uppgift inte vara tillräckligt fet och därmed vara allt för uttorkande för att användas på skurgolv. Jag vet dock inte om det är såpass att jag ska undvika att använda det denna enda gång också, eller om det funkar som nödfallslösning...
 
Thomas59
Finns särskild golvsåpa att köpa i de flesta byggvaruhus.

Mitt råd är sen att hyra en skurmaskin.

Vi hade såpade trägolv i vår lägenhet. Inför för försäljningen insåg vi att de ursprungligen vitlutade trägolven antagit en otrevlig mellangå färg med lite smårepor efter hundklor, vinfläckar, osv.

Skurmaskin inhyrdes och några timmar senare var golven i nyskick och då menar jag verkligen NYSKICK. Golven var vita utan fläckar och repor och med en diskret såpglans. Såg nylagda ut.

Kostnad, några hundra. Ångar att vi inte gjort detta tidigare. Trots ordentlig såpskurning varannan månad fick vi aldrig golven i närheten så fina som med skurmaskinen.
 
  • Gilla
Henning89
  • Laddar…
Inget annat än linoljesåpa duger! :cool:
Nä, men jag har läst/hört/sett att det avråds att använda vanlig såpa då den som några i övrigt skriver- inte är fet* nog.. Jag skulle nog vänta på såpan. Annars ska det väl finnas en duglig såpa från Faxe?!
 
Thomas59 skrev:
Finns särskild golvsåpa att köpa i de flesta byggvaruhus.

Mitt råd är sen att hyra en skurmaskin.

Vi hade såpade trägolv i vår lägenhet. Inför för försäljningen insåg vi att de ursprungligen vitlutade trägolven antagit en otrevlig mellangå färg med lite smårepor efter hundklor, vinfläckar, osv.

Skurmaskin inhyrdes och några timmar senare var golven i nyskick och då menar jag verkligen NYSKICK. Golven var vita utan fläckar och repor och med en diskret såpglans. Såg nylagda ut.

Kostnad, några hundra. Ångar att vi inte gjort detta tidigare. Trots ordentlig såpskurning varannan månad fick vi aldrig golven i närheten så fina som med skurmaskinen.
Inte vet jag ju säkert men jag misstänker ju att trådskaparen inte är ute efter att golven ska se nylagda ut utan få behålla sin skurgolvsyta men bli rena. Då är kanske skurmaskin lite väl hårdhänt.

Ang frågan om såpa så vet jag faktiskt inte om det tar skada av att skuras en gång med Grumme såpa, jag använder oxå bara linoljesåpa. Det finns ingen byggnadsvårdsbutik i närheten där du bor? Det finns ju såpa hos de flesta.
 
Thomas59
Sophie skrev:
Inte vet jag ju säkert men jag misstänker ju att trådskaparen inte är ute efter att golven ska se nylagda ut utan få behålla sin skurgolvsyta men bli rena. Då är kanske skurmaskin lite väl hårdhänt.

Ang frågan om såpa så vet jag faktiskt inte om det tar skada av att skuras en gång med Grumme såpa, jag använder oxå bara linoljesåpa. Det finns ingen byggnadsvårdsbutik i närheten där du bor? Det finns ju såpa hos de flesta.
Vet inte riktigt vad du menar med skurgolvsyta. Är det att golven ser skitiga och fula ut? Om så är falllet så är det väl bara att dammmsuga och torka med en lätt såpfuktad trasa (kallt vatten).

Skurmaskinen tar bara bort skiten och golven var väl rena från början. Skurmaskinen lämnar en matt sidenartad yta efter sig och arbetar ner fettet från såpan i golvet. Problemet med att försöka rengöra golvet med skurborste/mopp är just att det inte blir riktigt rent. utan en enorm arbetsprestation. Hur som helst så ska vattenmängden vara minimal och det skall vara kallt vatten. Annar är risken stor att golven blir gråa.

Det måste vara en såpa med en fetthalt på 20-30 procent. Ofta marknadsförs dessa just som golvsåpa eller något liknande. Vanlig gulsåpa och grönsåpa är för mager och duger inte för att återfetta golvet.
 
Jag skulle faktiskt inte tveka att ta till Grummesåpan! Så uttorkande kan den omöjligt vara att den skadar golvet på en enda skurning. Linoljesåpan är trots allt bara en såpa den också, inget mirakelmedel. Dessutom finns det ju alternativ, tex dansk brunsåpa och fet talloljesåpa.

Hur avgör man att fetthalten är 20-30%, förresten?
 
Vad jag förstår så har trådskaparen gamla skurgolv. Man får förmoda att dessa är nötta och vackra med lite fåror i. Har aldrig använt skurmaskin själv men skurgolv ska skuras längs med golvtiljorna. Gör skurmaskinen det? Skurar den oscillerande så kan man nog förstöra ett gammalt golv. Har man däremot ett nytt skurgolv eller ett nyhyvlat gammalt golv skulle jag kunna tänka mig att det fungerar nån gång, men inte för ofta för man kanske bryter fibrerna i ytskiktet på golvet.

Just det. Såpan. Skulle göra som Karakorum i nödfall. Kör med vanlig såpa för att få rent.
 
Jag tror personligen att det är en Gudmunssonsk (och andra fabrikats) myt att Grummesåpa inte skulle vara fet nog. Jag har svårt att tro att de skurade med nått annat än vanlig hederlig Rensåpa i hemmen förr i tiden, möjligen kokade man egen. Är golvet dessutom gammalt behöver man inte fundera alls på det. Ett gammalt skurgolv är ju torrt som fnöske. Ett nyare golv behöver man ju däremot få fason på ytan först innan splintveden är bortnött. (Erfarenhet av våra golv, ett från 1894 och ett från 2005)

Däremot är en bra såpa alltid lättare och roligare att jobba med, och golven blir renare. Men att man skulle förstöra golven tror jag är nys.
Grumme säger själva att man ska använda deras gula, och det tror jag beror på det gröna färgämnet.
 
Kan myten komma från det mer moderna sättet att dränka golven i såpa, förresten? Då kanske det behöver vara en riktigt fet såpa för att få till ytan?
 
Thomas59 skrev:
Vet inte riktigt vad du menar med skurgolvsyta. Är det att golven ser skitiga och fula ut? Om så är falllet så är det väl bara att dammmsuga och torka med en lätt såpfuktad trasa (kallt vatten).

Skurmaskinen tar bara bort skiten och golven var väl rena från början. Skurmaskinen lämnar en matt sidenartad yta efter sig och arbetar ner fettet från såpan i golvet. Problemet med att försöka rengöra golvet med skurborste/mopp är just att det inte blir riktigt rent. utan en enorm arbetsprestation. Hur som helst så ska vattenmängden vara minimal och det skall vara kallt vatten. Annar är risken stor att golven blir gråa.
Nej ett "riktigt" såpskurat golv ser inte skitigt och fult ut. Det har en hård smutstålig yta efter många många skurningar. Det är inte samma sak som att vitluta ett nytt golv och sedan såpa detta.

Du skriver om såpade golv och sen om hur man skurar (med kallt vatten och fet såpa) men såpade golv och såpskurade golv är inte samma sak. Det ena (att såpa golvet) är en golvbehandling som inte är så gammal, den andra (att såpskura golvet) är en rengöringsmetod som på lång sikt ger en speciell yta på golvet.

Kanske har du skurat dina golv efter alla konstens regler men jag har precis som Gafsan skriver svårt att tro att en skurmaskin kan vara rätt för ett gammalt skurgolv...jag skulle inte våga använda det, men jag har heller aldrig testat en sådan.
 
TorpSara skrev:
Jag tror personligen att det är en Gudmunssonsk (och andra fabrikats) myt att Grummesåpa inte skulle vara fet nog. Jag har svårt att tro att de skurade med nått annat än vanlig hederlig Rensåpa i hemmen förr i tiden, möjligen kokade man egen. Är golvet dessutom gammalt behöver man inte fundera alls på det. Ett gammalt skurgolv är ju torrt som fnöske. Ett nyare golv behöver man ju däremot få fason på ytan först innan splintveden är bortnött. (Erfarenhet av våra golv, ett från 1894 och ett från 2005)

Däremot är en bra såpa alltid lättare och roligare att jobba med, och golven blir renare. Men att man skulle förstöra golven tror jag är nys.
Grumme säger själva att man ska använda deras gula, och det tror jag beror på det gröna färgämnet.
Här diskuterades detta flitigt för ett tag sedan... om vilken såpa som är bäst.

Kanske är det bara en myt att linoljesåpa är "the one and only" men nog blir jag torrare om händerna när jag tvättar dem i Grummes såpa än i Linoljesåpa ;)

http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/96823-linoljesapa.html
 
Absolut är den fetare, men att säga att annan såpa är uttorkande och skadlig för golvet som man ofta hör tror jag är trams. Men absolut är en bra golvsåpa överlägsen! :)
 
Jag håller ju egentligen med dig. Visst vill de (byggnadsvårdsbutikerna) sälja sina egna produkter och i många fall är det ju så att man är så rädd om sitt hus om man är intresserad av byggnadsvård att man lyssnar på vad de säger av rädsla för att göra fel.

Jag tror inte heller en såpa kan förstöra golvet men något som ÄR sant är att Gysinges linoljesåpa är effektivare än Grummes!! Det ger jag mig inte på. Fast jag använder grumme när det inte är så noga :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.