Mikael_L
Det känns lite märkligt att börja tråden med att önska hjälp med planlösningen för ett hus, och sen plötsligt ha gjort ett annat hus ... :surprised:

Men det lutar väl starkt åt det nu.

Vad som är gjort sedan sist är att rita om huset med 30° taklutn istället för 27° och sänka det förhöjda livet ca 4 dm. Tidigare tyckte jag det såg för högt ut, nu är det enligt mig och tjejen av lite behagligare proportioner.

Fönsterplaceringar är förbättrade (? :surprised:), delvis med symmetri som fokus.
Ett "fuskfönster" på söderkanten av gaveln är ditsatt för att harmonisera med fönstret på andra knuten. Det blir fö troligen lite smäckrare stolpe i hörnen mellan fönstren.

Det är klurat och flurat på planlösningen, men vi har mycket svårt att se någon rejäl förbättring någonstans. Förbindelsen mellan kök och v-rum för att möjliggöra långbord finns inte här, ser inget bra att sätt att fixa det.
Ja man kan ju sätta köksdelen mot söderväggen då, men matbord med utsikt över tomten, infarten, vad ungarna har för sig osv, känns viktigare.
Planlösningen är en ovanifrånvy med perpektiv, hoppas det funkar att se på.
Längden på huset är 10,8 meter utv, 10,2 inv. Bredden är 10,2 utv 9,6 inv (vid tvättstugan).

Vi har också varit ut och tittat på tomten för att se hur det hela ter sig med de nya planerna.

Lite bilder och vyer på den senaste varianten.
 
  • kvadrat#1_vy_sw.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kvadrat#1_vy_nw.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kvadrat#1-fasader.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kvadrat-planl#1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
Badrum/tvättstuga funderar vi på att inreda så här, ungefär.
Vägg mellan dörr och toa syns väl inte på bygglovet då, och sätts upp i efterhand. ;)

Det här känns inte som att det blev optimalt, men vi fortsätter att jobba med det.
 
  • badrumsforslag#1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Vilket av dessa gavelalternativ är snyggast?

Enda skillnaden är alltså att fönset på OV har flyttats ihop och två på BV isär en aning.
 
  • kvadrat#1_vy_west.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kvadrat#2_vy_west.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ 2 tycker jag spontant! Det ser mindre stelt ut.
 
Alternativ 1 i kombination med lämplig panel. Se skiss.
Eliminera hörnstolpen vid uteplatsen genom annan avlastning.
 
Mikael_L
Jag har kollat med en takstolskonstruktör på tass så att det inte ska vara något problem att konstruera dessa takstolar. Det kommer med största sannolikhet inte alls behövas någon bärlina och/eller avlastning under det indragna taket, med det mått vi skissat på här.
Så stolpen står nu där endast i dekorativt syfte och kan lätt tas bort.

Tanken med stolpen, och det hela runt den är att markera knuten på huset, där den borde varit.
Den lilla 1,2 meter väggbiten erbjuder mer lä närmast huset blåsiga dagar.
Jag tycker mig märkt att den vanligaste vindriktningen är från nord-väst. Antagligen p.g.a de öppna fälten åt det hållet.

Billy, du strävar efter att försöka markera husets höjd, jag är lite nyfiken över tanken bakom. Är det för att huset är såpass brett eller för att taklutningen är låg eller ...?

Ja bara lite nyfiken alltså.

Ella:
Vi tycker också alt 2 är lite snyggare. Det funkar även bättre med planlösningar och sådant invändigt.

Billy's förslag på fasadpanel, med liggande partier över/under fönster kräver dock alt 1. hmmm. ;)
 
Ett gavelparti blir oftast mera uttrycksfullt med vertikala linjer. Samlat och fokuserat. I detta fall gör de byggnaden lite slankare, ungefär på samma sätt som "kraftigt byggda" personer bör undvika tvärrandig baddräkt...

Man kan också experimentera med alternativ 2 och ett horisontellt band som knyter samman alla fönster på bottenvåningen. Då framstår byggnaden som ännu bredare än den är.
 
Instämmer :p..
Ella skrev:
Men... Är det inte en korridor där nere ;).
 
Mikael_L
Den här frågan passar ev bättre i Arkitekt & extern design, men jag börjar här så får jag se om jag har anledning att istället starta nytt ämne i det forumet.

Det här huset då... på ett ungefär, antagligen blir det partier med liggande panel under och kanske över fönster, med långa lodräta fönsterfoder för att få ett högre intryck trots den låga taklutningen och breda huskroppen. Det blir även ett takfönster mitt på varje sida.


Nu är det dags att börja välja tak. Något med lite mer modernt utseende än tegel eller betongpannor.
I princip går vi till val med två kandidater nu.

Benders Carisma, trots allt en betongpanna, men ser ju lite ... annars ut ...
Carisma732.jpg
http://www.benders.se/Tak/Carisma/tabid/55/Default.aspx

Eller det andra valet.
Bandfalsat tak från falsat.se, som kostar moderata 150:-/kvm inkl moms + nock vindskiveplåt och sådana detaljer.
thumb_falsat%20043_redigerad-1.jpg
http://www.falsat.se/index.php?option=com_content&view=article&id=19&Itemid=27

Benderspannorna blir väl billigare, nästan hälften. Men kanske ett tyngre jobb att få ut 6 ton pannor... ;)
Betongpannor är väl lite tystare när det regnar och blåser, men å andra sidan måste man titta över taket varje gång det blåst rejält.

Mjaa, jag tror det är bäst att låta design få avgöra
 
Redigerat:
Det är en myt att bandtäckning bullrar i regn och blåst. Lagd plåt ligger, om den är RÄTT lagd.
 
Mikael_L
Det låter bra.

Men vilket ska vi välja då? :)


Då taket ska läggas av oss själva börjar jag nu fundera på ifall det ena alternativet är betydligt svårare kring takfönstren, eller om det går ungefär på ett ut?
Någon som vet?
 
Mikael_L
Jag har fått nåt tips om hus 6 mil härifrån med Benders Carisma på taket.
Kanske åker dit i helgen och kollar hur det ser ut i verkliga livet.
 
Bekvämaste lösningen är att låta plåtslagarn ta samlat grepp om hela taket. Snyggast och dessutom säkrast, med tanke på takfönster och sånt.
 
Mikael_L
Hej å hå. :S

Nytt år och nya funderingar. :)

Vi funderar på att flytta trappen.
Bild 1 visar den tidigare tanken, med trappen i hörnet av V-rum mot yttervägg i norr.

Nu funderar vi att sätta den i hallen istället, det blir lite bök med takstolar och limträbalkar, men det finns ju lösningar för allt.
Antingen att den löper från V-rum och upp på ÖV vid entren. Bild 2
Eller att den löper från entren och sen upp till ÖV vid v-rum. Bild 3.

Att trappen måste vika 90° i överkant beror på snedtaket, se det röda i bild 4. markerar ungefär trapphålet.

Lite förändring av limträbalken som ersätter hjärtväggen krävs. Tänkte att det borde kunna fungera enligt bild 5, där grönt är ursprunglig tanke och blått nya limträbalkar.
OBS, det behövs antagligen en stolpe då, i v-rummet. :(

Övervåningen är långt ifrån färdigplanerad, men tankarna går ungefär som bild 6 visar.
Ett eller två rum på vardera sidan om central hall. 2 gavelfönster i vardera gavel och antagligen ett takfönster i badrum (mot söder) och ett i övre hall (mot norr)
 
  • trapp#1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trapp#2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trapp#3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sektion.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • limtra.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • OV.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jag inser att jag inte ställde någon riktig fråga. :blushing:

Så vad jag undrar över är helt enkelt vilket trappalternativ ni tycker verkar bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.