Hej
Jag är i timringsbranschen. Då jag funderar på att köpa nya maskiner (leksaker) så
undrar jag??
Klarar en Makita, 18 volts borrmaskin (BHP454RFE) att borra 35mm hål i timret, djup ca 40cm. Behöver borra ca 4 hål på en arbetsdag. Timret är torrt, så det går trögt.
Det står att Makita'n ska klara 65mm.
Jag har kört sönder två sladdmaskiner den större på 710watt.
Tacksam för förslag råd innan plånboka ska upp.
Mvh Lars
 
Jag har inte använt dessa maskiner, men min spontana tanke är att 35mm, 40cm djupt nog funkar bättre i reklamen än i verkligheten med sladdlösa maskiner. Och speciellt som din 230V-maskiner inte har pallat. Vad är det för maskiner som har gett upp? Viktigt att tänka på att det inte bara är effekten som är viktig - utan också att det finns vridmoment, vid det varvtal du kör borren på. Hade jag varit dig hade jag skaffat en riktigt tuff maskin, som håller. Tex mattiasp makita: (se inlägg nr 18 - jag vet dock inte vad den har för modellbeteckning) http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/74753-skaer-till-halsag.html#post512158

Och naturligtvis bra borr, self-feed eller något, men det kan du säkert bättre än mig.
 
Behöver du något smidigare så är Bosch GBM 13 HRE en rätt rejäl sak, 550W, 550rpm (vilket betyder att mattiasp's makita är ca 3ggr så stark). Den ska enligt specarna klara 40mm hål i trä, så det är risk för att den är i underkant för dina behov.
 
Nei, det der blir for grov dimmensjon å kjøre fast på en 18V makita. Til og med om man gjør det bare en gang.

Kanskje noe i en 36V serie kan fungere, men når du kverker 230V maskiner så er ikke batteri veien å gå.

Er det 2 girs 230V maskiner du har hatt? Ellers burde du gå for det.
 
Det låter stort. Jag har den mindre varianten (50Nm i st f 80 i vridmoment) och har kört 12-14 mm genom 40-60 cm stock, och det går finfint, men de som sugit in vatten (står i sjön) är lite tröga och man måste spåna ur ofta. Går säkert med 35 mm med 454:an om man verkligen ger sig den på det och använder rätt borrar men det tar nog tid. Säkert 15-20 minuter och 1-2 batterier per hål, om jag ska gissa hejvilt.
 
Min monstermakita löser ditt problem på högväxeln (1200 rpm) Du kommer att behöva spåna ur några gånger i ett så långt hål. Tyvärr finns den inte att få tag på i Sverige. Den som finns genom Essve saknar säkerhetskoppling på lågväxeln, vilket gör den livsfarlig.
Här finss maskinen att beställa:
http://www.hundt-direkt.de/katalogseiten/KAT300123.html
Jag beställde min från en annan tysk leverantör, eftersom Hundt på den tiden inte accepterade kortbetalning. Hur det är nu vet jag inte. En Makita DA 4031 kommer inte att lämna dig i sticket. Jag har kört 105mm-borren i både 3" plank och timmer. Borr i den dimensionen hugger lätt och då löser säkerhetskopplingen ut innan maskinen slår ihjäl dig. På högväxel får man vara försiktig, eftersom säkerhetskopplingen bara fungerar på lågväxel
 
Tack för informationen, jag var lite naiv som trodde, hoppades slippa släpa runt på elverket.
Det får bli en monster makita, så slipper jag köra sönder fler maskiner.
Senaste maskinen som dog var en Makita DP4011 720watt 2 växlad med säkerhetsbrytare, höll två år. Körde innan ett gammalt bosch monster som gick att köra på riktigt låga varv höll ca 15 år.
Ha det
 
B
jag brände en dewalt DC920KB(18v) när jag borrade hål i nivell regel.
21mm plattborr med gäng vertyg.
Efter det så har jag borrat allt över 15mm med sladdmaskin
 
Stihl har ju en bensindriven borrmaskin bt45 som enligt spec ska klara 32mm det står 25mm i inledningen men under tekniska data står det 13/19/32mm. Så 35mm borde den väl orka om den inte skall gå hela dagarna. Det borde väl tilltala en verktygsfreak. Batteri eller sladd i all ära men bensin smäller högre :D
http://www.stihl.se/
 
Redigerat:
Varför inte en 36 V TE6-A Borrhammare
 
En Hilti 36V TE 6-A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.