P
Någon som vet om det finns lösa skär att köpa till min hålsåg? Köpt på Classe men sågdjupet (50mm) räcker inte till för mina gamla väggar då jag behöver ca 75mm. Det är en 105mm såg som ska användas för montering av Fresh ventiler.
 
  • hålsåg.jpg
Men - den du har på bilden där är väl en vanlig dosfräs? Som man har till t.ex. eldosor.

En riktig hålsåg har inget sågdjup egentligen utan det är själva hållaren som begränsar hur djupt man kommer.
T.ex. Jula har lösa skär till den på bilden, och även riktiga hålsågar för Fresh (105mm)..

Finns såklart att köpa på massa andra ställen också, typ överallt där de säljer jarnartiklar/verktyg etc.
 
Mycket riktig är det en dosfräs och vad jag vet finns det inte lösa skär med större sågdjup...

Vad det gäller "vanliga" hålsågar så klarar dom större djup MEN det förutsatt att materialet man sågar i är uppdelat.
Ska man såga i en masiv bit får den inte vara tjockare än hålsågen är djup frånsett om man kan såga från båda hållen och man kan då såga hål i dubbla tjockleken.
 
Såga, hugga bort, såga, hugga bort...
 
men kanten på dosfräsen på bilden tar i efter första "hugga bort"
 
Ja, men det är inte en hålsåg på bilden..

Med hålsåg går det mycket riktigt att såga, hugga bort o.s.v. hur tjockt materialet än är - fast man måste ev. ha förlängare till den då..

Ett tips om man skall igenom massivt tjockt trä är att..
1. Börja köra med hålsågen så själva skäret får ett ordentligt spår.
2. Kör igenom med ett vanligt träborr, typ 25mm. eller annan lämplig storlek.
3. Kör med hålsågen igen.

Vinsten är att det är bra mycket lättare att avlägsna i "hugga bort"-delen när det är mycket luft i mitten av hålet - både i hålsågen och ämnet man sågar i.
 
Så sant..
Peter_K får nog borra ett pilothål först, och sedan köra från två håll. Det förutsätter naturligtvis att man kommer åt från båda sidorna om väggen -annars blir det nog tvunget att skaffa en riktig hålsåg, typ Starret.
 
  • 3221.jpg
  • arbors.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • k2000u.jpg
P
Tack för tipsen.
Pilothål har jag borrat men väggen är ganska tjock (15 cm) och det räcker inte att borra från två håll. Den är uppbyggd så här inifrån och ut:
12mm board
6mm fiberskiva
20mm spont
40mm luft
55mm liggande plank
vindpapp
20mm panel

Det är m.a.o utsidan som är problemet men visst kan man borra och osv men inte så kul att stå på en stege 6m upp och göra det :)

Kikade på JULAS hemsida och visst fanns det men 105mm kostar ca 600:-, ska se om jag kan låna av någon istället.
 
Styx skrev:
Ja, men det är inte en hålsåg på bilden..

Med hålsåg går det mycket riktigt att såga, hugga bort o.s.v. hur tjockt materialet än är - fast man måste ev. ha förlängare till den då..

Ett tips om man skall igenom massivt tjockt trä är att..
1. Börja köra med hålsågen så själva skäret får ett ordentligt spår.
2. Kör igenom med ett vanligt träborr, typ 25mm. eller annan lämplig storlek.
3. Kör med hålsågen igen.

Vinsten är att det är bra mycket lättare att avlägsna i "hugga bort"-delen när det är mycket luft i mitten av hålet - både i hålsågen och ämnet man sågar i.
Jag är helt med dig i att det blir lättare att hugga bort med ett större hål i mitten. Men kan inte borret börja kantra eller kasta eller annat störigt om inte centrumborret har något att borra i?
 
Daniel_N skrev:
Jag är helt med dig i att det blir lättare att hugga bort med ett större hål i mitten. Men kan inte borret börja kantra eller kasta eller annat störigt om inte centrumborret har något att borra i?
Bara själva skäret har ordentligt spår så går det fint - man får vara lite försiktig bara..
 
P
Faidros skrev:
Byggmax har en hålsågsats för 40:- (exakt samma som Clas Ohlson säljer för 198:- )
Dessvärre ingen 105 mm. (men dock 102 mm.)
Tack för tipset! den får det bli. Funkar nog bra om jag kör med mina fina dosfräs det som går och sedan tar sista biten med den från Byggmax. Precisionen är säkert inte så bra så den kastar säkert lite och vips har jag ett 105mm hål :)
 
Peter_K skrev:
Kikade på JULAS hemsida och visst fanns det men 105mm kostar ca 600:-, ska se om jag kan låna av någon istället.
Det kostar ju inte ens en Starret!?
...och sen kan du säkert pruta hos järnaffären! ;)
 
P
Hållare 129:-
Skär 105mm 329:-
Sedan räknade jag med en förlängare a 189:- så utan den blir det 458:-

Ska kolla Sernbrandts hemma i Stuvsta om de har Starret.
 
Byggmax hålsåg ser ut precxis som kittet jag köpte på Harald Nyborg för att borra 6 hål till spottar i en gipsskiva. Har efter det testat att såga i trä med dem men det är i princip stört omöjligt. Sågtänderna sätter igen med sågspån och sågen liksom bara glider på sågspånen. Man måste ta ur sågen jätteofta och peta bort allt spån, de hålsågarna rekommenderas INTE!

(Fast det visste jag egentligen, man får inte så mycket för några tio...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.