Funderar på att göra ett klädnedkast från klädkammaren på övervåningen, ner genom bottenvåning och mynna ut nere i tvättstugan. Har ett utsett schakt för ändamålet. Någon som gjort något liknande? Vilken diameter på röret föreslås, lagom stort för skjortor, strumpor och kalsonger men för smått för små barn.

Mikael
 
Vi hade så i vårt förra hus, perfekt när man var småbarnsfamilj men användbart även när barnen blivit större. I det huset var hålet ca 40x40 i fyrkant men hålet i badrummet var inne i ett skåp som gick att låsa barn ute från.
 
Jag har sökt bland trådarna men inte lyckats hitta svar på mina frågor, så jag "stjäl" den här tråden lite.

Jag har funderat på att göra ett tvättnedkast från badrummet på andra våning som ligger rakt över tvättstugan i källaren. Jag tror att den praktiska lösningen och det estetiska ger sig, men jag undrar över om det blir en fuktsäker konstruktion. Dessutom har jag klurat på vilken effekt som kan uppstå av ett rör som i ena änden mynnar i ett kallt utrymme och i andra i ett varmt. Jag tänker mig att det kommer att fungera som en skorsten. Om så vore fallet så bör väl röret förses med ett tätt lock?

Eller vad säger ni som varit med ett tag här i livet?!
 
Får jag också vara med? :D

Tänker i samma banor som MickeD och cederbusch och fyller på med en till fundering.
Vad händer med tätskiktet i badrummet, om man sågar hål i golvet?
Rimligtvis borde detta skadas vid håltagning.
Nu tänkte jag göra detta samtidigt som jag ska göra resten av badrummet och
således fixa någon form av uppvik på mattan mot nedåtgående rör, men är det byggtekniskt riktigt?


//Daniel
 
Varför ska tvättnedkastet vara i badrummet?
Flytta det till hallen utanför eller ett sovrum istället så slipper du alla problem med våtskikt.

Vi håller på och bygga ett. Det går från hallen på övervåningen, genom vardagsrummet och ner i ett rum i källaren. Vi har använt ett 320 mm spiro-rör. Det måste definitivt ha en lucka i överkanten. Det blir en kraftig skorsten där luft stiger från källaren annars.
 
pinebar skrev:
Varför ska tvättnedkastet vara i badrummet?
Flytta det till hallen utanför eller ett sovrum istället så slipper du alla problem med våtskikt.
Antar att du svarade mig.
Kan inte flytta det till hallen, eftersom tvättstugan och inget annat rum ligger rakt under badet.
Plus att hallen är så smal, så det går inte, samt att släppa ner tvätten i ett annat rum i källaren känns lite meningslöst - då kan man lika gärna bära...

//D.
 
Gör som jag, släpp tvätten på golvet så får frugan ta upp den och bära den till tvättstugan ;)
 
Som sagt bygg in den i ett skåp så går det att göra tätt mot vatten utan att det syns. Ja ett lock är nödvändigt, även om vårt rör mynnade i uppvärmt rum så vart det drag ändå.
 
Oj titta det fanns ju hur många trådar som helst, jag sökte på klädnedkast och fick noll träffar. Men nu när vi har nytt tvättstugeforum måste ju detta ha en egen nedkast-tråd.

320mm, det var rejält det! Då får man utan problem ned sängkläderna också. Och en tresitssoffa om det kniper.

Vårt rör kommer hamna längst med murstocken och mitt i väggen mellan klädkammare och badrum. Kanske en Y-koppling och ett nedkast från varje sida. Slå det då om ni kan! :)
 
MickeD skrev:
Vårt rör kommer hamna längst med murstocken och mitt i väggen mellan klädkammare och badrum. Kanske en Y-koppling och ett nedkast från varje sida. Slå det då om ni kan! :)
Så bra! Med ett Y-rör kan du slänga vit-tvätt i det ena hålet och kulör i det andra! :D

Tänkte ha brunnsrör till mina hål och faktiskt försöka få det så att man kan slänga ner 60° i ena hålet och 40° i det andra. Fast det kanske är "overkill"?

//D.
 
Redigerat:
Inte dumt alls. Men ska du ändå dela på 40 och 60 grader kan du lika gärna, om du har plats alltså, lägga till två rör för vit och kulör. Maxxad lösning!
 
tips för den som bygger nytt o 2 plan:

placera tvättstugan på övre planet!

Har fått mycket mothugg bland bekanta men när jag visade denna id'e för en arkitekt på hem o villamässan så fick jag äntligen gehör.

När tar du av kläderna? Oftast på kvällen? Var lägger du dem, i en hög på övervåningen som får ligga tills dess att någon mäktar med att bära ned dem till tvättstugan.

Sedan tvättar du dem, tar upp o viker dem där uppe för att lägga in dem i en garderob på övervåningen?

Varför inte skippa allt springande i trappen o bara hålla det på övervåningen?
Detta funkar inte för alla, framförallt inte dem med småbarn men även de blir äldre...
 
  • Gilla
pruzze
  • Laddar…
MickeD skrev:
Inte dumt alls. Men ska du ändå dela på 40 och 60 grader kan du lika gärna, om du har plats alltså, lägga till två rör för vit och kulör. Maxxad lösning!
Vi funderar på någon sorts flärp i nederkanten av röret som kan styra åt vänster eller åt höger och som man reglerear med någon sorts wire-mekanism uppifrån för vit eller färgad tvätt. Och så två korgar under. Men produktutvecklingen på den är inte riktigt klar än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.