Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B
Varför köper privat personer dyra elverktyg som dom bara kommer använda en gång per årtionde??
finns ju att hyra ju, typ cramo.
 
Redigerat av moderator:
Jag tror att anledningar kan vara väldigt skiftande.

Kanske för att man gillar att ha mycket prylar?
Vill skryta för grannen?
Vill kunna jobba när som helst utan att behöva bry sig om Cramos öppettider?
För att man kan sälja maskinen på blocket när man är klar och därmed komma billigare undan än Cramo?
För att Cramo inte har den modell/maskin man behöver?
För att man trodde att man skulle använda maskinen mer än man de facto gjorde?
För att man är rädd att en billigare variant är för dålig, kombinerat med att hyra kräver anpassning till Cramos tider etc?
Man har inte Cramo nära?

Ja, där var några idéer. Eftersom det är en spekulationstråd, och du startade den, har du själv några tankar om varför det kan vara på det här viset?
 
Redigerat:
Personligen köper jag dyra verktyg och maskiner för att jag finner en tillfredsställelse i att dels äga dem, dels använda dem. Dessutom brukar ett bättre slutresultat med en lägre arbetsinsats komma på köpet.

Det finns gott om människor i det här landet som gillar att äga saker för ägandets skull. Det kan vara allt från blänkande bilar till tiotusen sorterade smurfar. Vad föredrar du själv att lägga dina pengar på?
 
Mikael_L
Vi som inte är hantverkare har pga vanligt lönearbete alldeles för mycket pengar över.
Ett jäkla problem, och man måste då och då rensa bort lite.

Då är ju lite schyssta verktyg perfekt för pengaslöseriet.

Annars kan man ju alltid anlita en hantverkare med ... ;)



Men jag har fulaste bilen i hela landsänden ... :)
 
Jag vill ha bra saker när jag ska göra något hemma, även om jag bara är en glad amatör med ett yrkesval som tagit en detour från snickarutbildningen på gymnasiet.

Jag köper "dyra" maskiner dels för att jag har råd till det, dels för att det är så mycket mer tillfredsställande att jobba med riktiga verktyg.
När min flickvän ser mig surfa runt på nätet för att kolla vad som ska köpas nästa gång så brukar hon utbrista "Porrsurfar du nu igen? Jaja, det är ju bättre du kollar på det än på andra flickor".

Och sen är det ju som så, flest onödiga maskiner när han dör vinner...
 
B
modell??? ska man åretsmodell då eller?
jag förstår att privat personer inte kan använda en maskin på flera olika sätt. eller förstå vad olika makiner ska användas till.
det brukar funka med maskiner som inte är festool, makita eller dewalt.
det finns ju billiga varianter.
finns andra företag än cramo.
jag tycker dom har bra sortering på grejjerna.
har lånat allt från kap/klyvmaskiner, slipmaskiner, borr/skruvmakiner; slagborrar allt möjligt. inte så farligt dyrt heller.då jag har fått god service.
jag lägger mina pengar på resor, mountainbiken, presenter till tjejen.
 
byggare henke skrev:
Varför köper privat personer dyra elverktyg som dom bara kommer använda en gång per årtionde??
finns ju att hyra ju, typ cramo.
Om jag skall ta dig på orden så är det nog ingen som konsekvent gör det. Däremot skulle frågan vara relevant med tidsintervallet "en gång per årtionde" utbytt mot "ett gäng gånger per år".

För min del så har jag ett snickar/fixarintresse kombinerat med ett hus i behov av renovering. Familj, jobb - generell tidbrist alltså - i kombo med att jag/vi bor i renoveringobjektet kräver att det man gör blir bra från början och dessutom inte smutsar ner alltför mycket. Jag skulle mycket väl kunna göra det jag gör med saker från hobbysegmentet men det skulle ta massa mer tid och dessutom göra mig irriterad på vägen.

Alltså - proffsgrejjer lönar sig nog i längden plus att det gör det nödvändiga kanske inte roligt men åtminstånde uthärdligt:)

Vad det gäller "dyra" proffsgrejjer så är det relativt - be en hantverkare om en offert på en totalrenovering av ett kök...

Dessutom så är pengarna man kastar i det svarta hantverkarhålet för evigt borta - har du köpt dina "fina" verktyg begagnat så får du i princip alla pengar tillbaka om du säljer om du bestämmer dig för att detta med att leka hantverkare inte var för dig:)
 
B
det stämmer styrmanberg.
den som har mest när den dör vinner.
 
Av samma skäl som de flesta byggarbetare har datorer med grafikkort som man kan rita CAD med, och espressobryggare och elvispar som skulle göra en barista eller kock grön av avund :)

Som leksaker att....leka med
Slippa irritera sig på när de krånglar
Känna sig bättre för att man har bra prylar
Slippa köpa nya när de krånglar
Skapa habegär hos grannar och vänner
Slippa ha sönder möbler, hus och kroppsdelar när de krånglar (inget argument för grafikkortet kanske)
 
byggare henke skrev:
modell??? ska man åretsmodell då eller?
jag förstår att privat personer inte kan använda en maskin på flera olika sätt. eller förstå vad olika makiner ska användas till.
det brukar funka med maskiner som inte är festool, makita eller dewalt.
det finns ju billiga varianter.
finns andra företag än cramo.
jag tycker dom har bra sortering på grejjerna.
har lånat allt från kap/klyvmaskiner, slipmaskiner, borr/skruvmakiner; slagborrar allt möjligt. inte så farligt dyrt heller.då jag har fått god service.
jag lägger mina pengar på resor, mountainbiken, presenter till tjejen.
Njae, nu menade jag inte årsmodell utan snarare typ av maskin. Har Cramo en 2000W 12mm handöverfräs och jag behöver en 1000W 8mm så är det ju inte riktigt rätt maskin för mig.
 
B
det finns dom som köper en ny hilti slagborrmaskin.
bara för att dom har några tavler som ska upp.

är ju skillnad på en riktig hobbysnickare och dom.
 
Ska det vara någon mening med denna tråd får du vara mer fokuserad.

Först frågar du efter varför privatpersoner köper dyra verktyg som används sällan - utan att själv spekulera kring ämnet.

Sen får du en mängd tänkbara anledningar.

Då tar du upp ett extremt exempel, hilti för att hänga upp några tavlor, som en dum ide.

Vill du bara få bekräftat att privatpersoner inte bör köpa dyra verktyg, eller vad är syftet med tråden?
 
Precis som Daniel_N brukar påpeka, så kommer en stor del av arsenalen fram även vid mindre projekt. Det skulle bli ett förfärligt rantande till hyrfirman om man inte ägde grejerna. Jag håller följande eftersträvansvärt:

1. En förstående och snygg (i betraktarens ögon) fru (eller motsv)
2. Välartade barn
3. Äga fina maskiner
4. Ha en fin bil
5. Ha många och dyra cyklar
6. Ha ett trevligt hus
7. Vara vid god hälsa
8. osv.

Utan inbördes rangordning, även om den förstående partnern så att säga är en förutsättning för mycket av det andra.
 
Hilti-exemplet har då aldrig jag stött på. Vanligare då tvärtom, att folk bygger ut huset med kinaskruvdragare som de måste köpa nya tre gånger. Folk tycker man är galen om man köper en sticksåg för 1500 spänn medan de säger ÅÅÅÅÅÅH!!!! om man skaffat nån guggenspitzenschnell-vattenkran i äkta mässing och köpt en röd kitchen aid som används typ aldrig. Skulle nog vilja sticka ut hakan och påstå att verktyg är bland de grejor som folk köper lägst kvalité på i förhållande till hur mycket de används.

Här är en till anledning: Jag köpte en dyr borrhammare som jag inte kommer att använda skitofta. Men den ska ut till en ö i ytterskärgården. Pajar den tar det sex timmar och 500 spänn transport att köpa en ny på Bauhaus. Har den inte kastskydd och jag skadar mig duktigt dör jag innan de får ut ambulanshelikoptern.

Men jag erkänner villigt att jag hade klarat mig lika bra med grön Bosch som Makita, och för vissa verktyg hade kinamaskiner varit kanon. Resten är min prylfixering och att det känns roligare att jobba med dem (oavsett om det verkligen går bättre eller om det är placeboeffekten), precis som man ibland får för sig att stereon måste heta DENON eller NAD annars går det inte att lyssna.

Och Henke här skulle säkert klara sig fint med en hoj från Biltema ;-) Skulle Lance Armstrong nog säga i alla fall. :-D
 
byggare henke skrev:
jag lägger mina pengar på resor, mountainbiken, presenter till tjejen.
När man är bortrest kan man inte vara i verkstaden, när man cyklar blir man trött andfådd och svettig, jag är gift sedan många år så hon får köpa presenter själv. ;)

Lite mer seriöst då; Jag är själv väldigt amatörmässig och har inte så mycket tid över för snickeri. Men när tillfället väl kommer så vill jag kunna fokusera på uppgiften och lära mig så gott det går. Då är det bra att ha eliminerat felkällor som dåliga verktyg så jag vet att resultatet beror på hur jag använder dem snarare än vad jag använder. Jag kan då jobba på att förbättra handhavandet istället för att fundera på om jag skulle haft en annan maskin eller verktyg.

Sedan handlar det väl också ärligt talat endel om det som min morfar brukade kalla "glädjen i att äga".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.