Vi tog ett allvarligt snack i sängen i går kväll, och vi ska lägga lite mer pengar på den här cirkelsågen. Vi får se exakt vad det blir, men Hitachin ligger bra till. Har bara problem med att välja storlek på klingan...
 
Haha tog ett allvarligt snack om cirkelsåg i sängen ;)

Köp hitachin ni så blir ni nöjda....

/Lorant
 
Mikael_L
holyanna, du skrev något om dåligt med pengar...

Då måste jag bara ge ett tips, en varning kan vi nog kalla det.
Öppna inte verktygsforumet, om du är rädd om pengarna, här är vi många som sett vår verktygsbudget mångdubblas bara för att vi varit dum nog att ge oss in och läsa och fråga här.
:D :D :D

Jag antar att det finns några som skriver under ... ;)
 
Mikael_L skrev:
Grön Bosch kan också vara ett tänkbart mellanbudgetalternativ.
I min Jula-katalog hittar jag blå Bosch GKS160 för 1699:- som nog är en rätt OK såg.
Men på Jula's hemsida återfinner jag den inte. :confused:


Men hur jag än vrider och vänder på det, så är det ju svårt att egentligen inte rekomendera en Hitachi C6BU2. Med sin motorbroms ganska säker i handhavandet. Stabil och i allt en rätt vettig såg för inte några ohyggliga pengar.
Frågar du ett antal yrkesarbetande snickare så kommer nog bortåt hälften anse C6BU2'an som bästa byggsågen.

Köper ni den har ni en såg för hela livet, såsom hobbyanvändare.

Bygger ni dessutom er en sådan här, ev i olika vinklar:
[länk]

Och en sån här:
[länk]

Så har ni utökat användningsområdet rejält, till låg kostnad och litet footprint vid förvaring.
+1 för detta inlägg!
 
holyanna skrev:
Vi tog ett allvarligt snack i sängen i går kväll, och vi ska lägga lite mer pengar på den här cirkelsågen. Vi får se exakt vad det blir, men Hitachin ligger bra till. Har bara problem med att välja storlek på klingan...
Köpa en 165mm klinga, det räcker alla gånger, och det betyder en lättare och smidigare maskin än 190mm.

Och med tanke på att det är första cirkelsågen - var försiktiga, den kan vara ett farligt verktyg.

Lite tips, osorterade:

* Se till att klingskyddet alltid glider precis som det ska, blir det trögt, hackar osv så koppla ur sladden och åtgärda. Kör aldrig utan klingskydd.

* Ni kommer att märka att många som har kört cirkelsåg ett tag fäller upp klingskyddet med vänsterhanden och tittar direkt på klingan för att hamna rätt kontra strecket. Undvik den typen av manövrar i början. Köper ni tex c6bu så har den ett ställbart "sikte" så att om man ställer in det så sågar den faktiskt mycket bra efter en linje utan att man behöver kolla på klingan. Och det är rätt väg att gå i början. Samt givetvis, jag kan inte nog understryka hur bra tillbehören är som mikael länkade till.

* Klingan kommer givetvis att komma ut på undersidan av det man sågar. Ställ in sågen inför varje snitt så att ca 2-3mm av klingan kommer ut. Lägg sedan det ni ska såga ovanpå något som man kan såga in i, tex en cellplastskiva (byggfrigolit tex) på ett bord, eller en mdf eller byggplywoodskiva. undvik helst att såga så att klingan hamnar i fria luften. Lägg upp stycket nu ska såga (om det går) så att ingen bit faller i marken, utan istället så att båda bitarna ligger kvar på bordet (ovanpå frigolitskivan) när snittet är klart. Om det inte går, så att biten som ska sågas kommer att trilla ner när snittet är klart - be någon hålla i biten som kommer att trilla ner. Denna person får absolut inte trycka biten uppåt (och helst inte neråt heller) utan bara stödja den.

* Håll maskinen med båda händerna, på rätt platser. Ta för vana att inte ställa ner den förrän klingan har stannat (det går fort med modellerna med motorbroms), även om klingskyddet är framme - regeln kan vara svår att hålla men är en bra regel när man är ny (och även senare).

* Självklart alltid hörselskydd och skyddsglasögon. Däremot gillar åtminstone inte jag handskar - det är aldrig trevligt med något som kan fasta och "slitas in" oavsett verktyg.

* Undvik att såga fula brädor, tex med grus eller i övrigt smutsiga. Måste ni göra detta - köp en klinga på biltema (det kan ni förresten göra ändå - deras klinga är priosvärda för byggande) och ha till bara detta. Ha disciplin och byt (det går fort) när det blir dags för fula bräder. Detsamma gäller spåskivor, speciellt golvspån.

* Spänn fast det du ska såga. På ena sida, till vänster om sågen så skall materialet spännas fast med tex skruvtvingar. Det ska inte kunna röra sig alls. En del spänner fast materialet på båda sidor om snittet, personligen gillar jag inte det, tycker att det finns risk man själv ger upphov till spänningar då, fast någon vidare erfarenhet av just detta har jag inte.

* Kickback är ett kapitel för sig. Kicback inträffar när klingan kläms fast mellan materialet på båda sidor om klingan. Klyvkniven är till för att hindra detta, men det kan förekomma ändå. Kickback medför att sågen kastas/klättrar uppåt/bakåt snabbt, och är inte alls trevligt. Om det händer - fortsätt håll fast i sågen med båda händer och släpp knappen. Ta sen reda på vad som orsakade kickbacken innan du sågar vidare.

För att undvika kickback:

Såga inte i träd, stockar etc - det är inte cirkelsågen rätt maskin för.

Se till att klinga är vass och ren.

Såga aldrig utan klyvkniv.

Som sagt, stöd under båda sidorna av materialet.

Tryck inte för hårt på sågen, lagom tryck hörs på varvtalet.

Börjar klingan klättra/bete sig konstigt - stanna (med båda händerna på sågen tills klingan har stannat) och kolla vad som är fel.

Kickback förekommer oftast när man klyver vanligt trä. Då kan inbyggda spänningar i träet medföra att de delar som håller på att sågas itu trycks emot varandra bakom sågen, vilket klämmer fast klingan i bakkant. Var därför extra oberservant i dessa lägen. Ibland kan man behöva sätta in små kilar i snittet bakom sågen - fast det är rätt ovanligt.

Såga rakt - cirkelsågen skall inte försöka svängas med. Var observant så att du inte trycker den i sidled.

Försök inte påbörja ett snitt mitt på en skiva genom konstiga hemmagjorda manövrar - det är den inte till för, såga från kanten.

Skydda sulan på maskinen - den ska vara slät och fin och glida lätt mot materialet man ska såga.

Använd rätt typ av klinga för snittet - en kap eller en klyvklinga.



Var goda och fyll på cirkelsågare!


EDIT: Ja just det, man ska ju spänna fast också.
 
Redigerat:
Tack, Daniel_N för ett helt fantastiskt inlägg!
 
Mikael_L
Daniel_N skrev:
* Ni kommer att märka att många som har kört cirkelsåg ett tag fäller upp klingskyddet med vänsterhanden och tittar direkt på klingan för att hamna rätt kontra strecket. Undvik den typen av manövrar i början.
Jadu....
Man blir knäpp med tiden.
Numera gör jag snart alla de idiotiska sakerna som snickare leker allan med.

*Fälla upp huven och kolla streck - klinga (det du beskrev)

*Kapa reglar snabbt, man bara lägger regeln på knät och kapar lite bortanför knät (skitidiotiskt, JA. Och framförallt gör aldrig så om det inte är en väldigt kort träbit som ska bort)

*Börja mitt på en skiva.
(Men numera finns det ju en sänksåg, så den idiotin är på utdöende här)
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag tycker det klart viktigaste är ett bra arbetsunderlag och att allt material som kapas/klyvs har ordentligt stöd så inga delar börjar vilja ge sig av innan hela snittet är klart.

Det är i dåliga arbetsställningar med arbetsstycken som hänger ut på nån sida (och därmed spänner och har sig) som de otrevliga sakerna händer.

Egentligen aldrig handskar vid arbete med maskiner med roterande saker.
(Undantaget slipmaskiner möjligtvis)
 
Redigerat:
Senaste nytt på fronten:

Var kan man över huvud taget titta på en C7BU2?? Vi har diskuterat och kommit fram till att den större modellen blir bäst (även om nya modellen med större sågdjup och mindre klinga hade varit allra bäst), men den finns ju ingenstans? Jag hade tyckt att det var bra om man kunde jämföra och klämma lite på den, men inte ens ett samtal till Hitachis säljare i södra Skåne gav napp. De säljer mest till proffs, som sagt, och exempelvis Ahlsell är ju en stor kund, men Ahlsell vill ju inte sälja till mig.

Hopplöst... Jag har kollat med stället i Södra Sandby som har C6BU2 på Blocket, men de har inte den större modellen. Får kanske köpa i blindo från Plantins, då?

Jag har ringt runt till riktigt många... Hitachi är en vit fläck på kartan när det gäller försäljning till privatpersoner.
 
holyanna skrev:
Senaste nytt på fronten:

Var kan man över huvud taget titta på en C7BU2?? Vi har diskuterat och kommit fram till att den större modellen blir bäst (även om nya modellen med större sågdjup och mindre klinga hade varit allra bäst), men den finns ju ingenstans? Jag hade tyckt att det var bra om man kunde jämföra och klämma lite på den, men inte ens ett samtal till Hitachis säljare i södra Skåne gav napp. De säljer mest till proffs, som sagt, och exempelvis Ahlsell är ju en stor kund, men Ahlsell vill ju inte sälja till mig.

Hopplöst... Jag har kollat med stället i Södra Sandby som har C6BU2 på Blocket, men de har inte den större modellen. Får kanske köpa i blindo från Plantins, då?

Jag har ringt runt till riktigt många... Hitachi är en vit fläck på kartan när det gäller försäljning till privatpersoner.
Nä, det kan nog vara så att få ställen har C7BU hemma, det är C6BU som är storsäljaren. 67mm kapdjup är såklart mer än 55mm, men spelar sällan någon roll i praktiken, varför många väljer den lättare och billigare C6BU istället. Bladen är också billigare. Varför ville ni hellre gå på C7BU?

Sök på Hitachi och Skåne på gula sidorna på Eniro så hittar ni en hel del återförsäljare - de kanske har maskinen hemma. Undvik dock Eksandhs (Tools) och Ahlsell...soma nya privatkunder så kommer priset att vara löjligt högt där.
 
Redigerat:
Kanske för att kunna gera 45mm-reglar? Om man inte vill ha en kap/gersåg kan det kanske vara bra? (funderar på att komplettera min batterimakita med just C7BU2 av just det skälet)
 
Jag kapar tråden lite, hoppas inte nån tar illa upp. Det verkar som att Hitachin C6BU är det som gäller, och antagligen den som täcker mina behov i allafall. Jag skulle egentligen inte behöva ens så stort sågdjup, tänker mig att jag ska såga skivor mest.

Och då vill jag ha skena. Vilken skena ska man ha till C6BU? Passar Julas? Eller har Hitachi nån egen specialare (som dom tar extra betalt för)? Finns det nåt bra alternativ till Julas universalskena?
 
Danne78 skrev:
Kanske för att kunna gera 45mm-reglar? Om man inte vill ha en kap/gersåg kan det kanske vara bra? (funderar på att komplettera min batterimakita med just C7BU2 av just det skälet)
Exakt så. Vi har ingen kap/gersåg och jag har läst nästan alla trådar om cirkelsågar här på forumet, känns det som. Flera rekommenderar C7:an istället för 6:an eftersom den kan allt 6:an kan och lite till. Sedan är det förstås många som förespråkar smidighet också, men med tanke på alla säkerhetsföreskrifter kring handhavandet känns det ändå som ett verktyg man helst ska använda vid ett arbetsbord, och då kan väl den större maskinen funka lika bra?

Men visst, det kanske blir svårt att kapa uppspikad panel, med den...?
 
Danne78 skrev:
Kanske för att kunna gera 45mm-reglar? Om man inte vill ha en kap/gersåg kan det kanske vara bra? (funderar på att komplettera min batterimakita med just C7BU2 av just det skälet)
Helt rätt, som skrivet tidigare i tråden, så är det när man klyver/kapar 45mm reglar i 45 grader som det blir skillnad på C6BU och C7BU...men det händer så sällan enligt min erfarenhet, att C6BU blir valet i alla fall. Under förutsättning att man "bara" ska ha en maskin. I annat fall kanske det är frestande med en mindre och en större.

Upp till 45x45 reglar går dock att kapa i 45 grader även med C6BU, bara genom att vända regeln ett kvarts varv. På 45*95 går detta dock inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.