Hej,

Vi har nyligen flyttat in i ett 2-plans funkishus från 1935 om funderar nu på att installera någon form av eldstad. Orginal i dessa hus misstänker jag att det fanns öppna spisar, eller? Vi funderar nu på vad man villa ha. öppen spis? kakelugn? öppenspis med kassett etc etc. Är det någon som har några ideer kring detta?
 
Öppen spis är vanligt i funkishus. Kakelugnen var inte aktuell, den var s a s på väg ut. Har ni en murstock?
 
Vi har en centralt placerad murstock med kanaler som vi kan använda. Behöver dock slammas först enl sotarn.
 
Fanns det ingen eldstad tidigare?
En öppen spis med snygga men strama detaljer i murning och smide vore rätt.
Mer effektivt är att elda i kassett eller kamin.
Frågan är då om ni vill värma huset med eldning eller bara ha det för s k "mys". :)
 
Nej det har tydligen aldrig vart någon eldstad tidigare, även om det är det perfekta hörnet i vardagsrummet.. vi funderar nu lite på att sätta en väldigt stilren rund kakelugn från Gabriel (Duvemåla) med förnicklade detaljer. Va tror ni om det? Har tittat på kassetter av alla de slag men inget faller oss i smaken. Egentligen är det väl mest för mys men det känns ju samtidigt väldigt bra med en energieffektiv lösning.
 
Har Ni kollat på etanolbrasor? Finns riktigt snygga modeller som har lite funkisdrag.
 
Vi har nyligen installerat en gjutjärnskamin i äldre stil, i vårat hus från 30talet, och vi
tyckte det blev mycket bra.


F3.jpg

Jag murade upp en sockel av lecablock och putsade för att få upp den en bit, skulle se lite liten ut annars, 2.60 till tak, bilden är dock inte från min.
 
Redigerat:
Ni får också tänka på konsekvenserna av en ny eldstad. Vad har ni för uppvärmning nu? En bekant satte in kakelugn i ett ganska modernt radhus. Den hade så hög effekt att man blev tvungen att gå ut när han eldade...
Med en innnegivare till vår värmepump så slås husvärmen av när vi eldar - annars skulle vi också få för varmt, och det skulle gå åt energi i onödan. När husvärmen slår ifrån. så blir det svalt i sovrummen,alltså som en konsekvens av att vi eldar. Man får fundera hur man vill ha det. kanske bo in sig i huset en vinter i lugn och ro.
 
Vi har bergvärme i huset sedan något år tillbaka, kan det bli ett problem?
 
Bergvärme är toppen. Rätt dimensionerad så klarar den värme och vv hela året med lite eltillskott när det är som allra kallast. Då kan det vara bra med en eldstad som komplettering.
Det tog oss fem år att komma fram till nuvarande lösning. En kamin med stor glaslucka ger snabb strålvärme. Hög verkningsgrad. Och det kanske bästa är att man kan elda lite, med låg effekt utan att verkningsgraden försämras.
Innegivare till värmepumpen är ett måste.
 
  • pro_45f5389887e17.jpg
Eftersom du har satt in din fråga under "Byggnadsvård" så utgår jag ifrån att det är just denna aspekt du vill ha råd kring. I ett hus från 30-talet ska du sätta en eldstad från 30-talet och framåt. Inte hitta på saker som kakelugnar eller gjutjärnsspisar i gammal stil! Då ska du hellre gå på en modern design.

Regeln är alltså stilmässigt från husets ursprungstid och framåt! (Men sen är det ju en smaksak om man vill sätta in något ännu äldre.)
 
  • Gilla
skybris
  • Laddar…
vi har tittat på att sätta in en kassett från Spartherm som ett alternativ. Vi tycker dock att det blir lite för modernt i vårt hus, perfekt dock för ett nybygge. Därför tycker vi alternativen inte är särskilt tilltalande. Man skulle ju såklart kunna mura upp en öppen spis men det känns ju inte helt 100 att göra 2009, eller?
 
Inget fel med en öppen spis annat än att det ger mycket dålig verkningsgrad.
För lite mys eller korvgrillning så...

I mina ögon ser kakelugnar rätt mysko ut i radhus. Eller funkishus.
 
Inte för att det rimmar 30-tal, men en rörspis kan vara ett alternativ. Dels har den kakelugnens förmånliga uppvärmning, men ni skulle kunna designa den lite som ni vill! Googla på rörspis så hittar ni mycket information och bilder!
 
Svårt med vad som är energimässigt korrekt osv vs byggnadsvård. Men som mina farföräldrar gjorde i sitt 40-tals hus. Farmor hade ritat en stram öppen spis som dom senare satte in en diskret kassett i så att värmen cirkulerade in i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.