Vi funderar på att skaffa fjärrvärme, alla andra på denna gata blev inkopplade för 4år sedan, men dåvarande ägaren till huset ville ej ha fjärrvärme.
Eldar med ved på vintern och elpatron till varmvatten på sommarn.

Dessa priser har Kristinehamns energi
Kostnad för Fjärrvärmecentral:

Paket 1
Pris: 49 000 kr ink moms
I priset ingår:
* Värmeväxlare
* Komplett installation av vvx
* Elarbeten
* Borttagning av befintlig värmepanna
* Montering av skorstensskydd

Paket 2
Pris: 32 000 kr ink moms
I priset ingår:
* Värmeväxlare
* Installation av vvx, ej mot husets rörsystem
* Elarbeten

Paket 3

Pris: 45 000 kr ink moms
I priset ingår:
* Värmeväxlare
* Komplett installation av vvx
* Elarbeten

Kostnad för anslutning:
Paket 1
Pris: 10 000 kr ink moms
I priset ingår:
* Komplett återställning av tomtmark

Paket 2

Pris: 5 500 kr ink moms
I priset ingår:
* Grov återställning av tomtmark

Priser för tilläggstjänster
Demontering och bortforsling av panna 2875 kr ink moms(ingår i Paket 1, kostnad för fjärrvärmecentral)
Sanering av oljetank, destruktion av oljerester samt demontering och bortforsling av oljetank 9200 kr ink moms
Leverans och montage av 1 st radiator 4300 kr ink moms
Skorstensskydd 3000 kr ink moms (ingår i Paket 1, kostnad för fjärrvärmecentral)
Asbestsanering Självkostnad



Exkl moms Inkl moms
Fast avgift 4 300 kr/år 5 375 kr/år
Rörlig energiavgift 450 kr/MWh 562 kr/MWh
 
Ta en luft-vatten-värmepump istället! Det är som att byta panna plus att installera en box på utsidan av huset. Du slipper grävandet, du slipper det extra abonnemanget och kör vidare på befintligt el-abonnemang, och du får lägre värmekostnad.

Det finns räknehjälpmedel på nätet, kolla IVT och Konsumentverket. Jag har hört folk som fått en sådan värmepumpslösning installerad o klar för 40 000 kr. Och även en betydligt dyrare installation ger stor besparing.

Var dock noga med bullernivån på värmepumpens utvändiga del. Och glöm inte att även fjärrvärme kräver en cirkulationspump, och de kan bullra - detta är det invändiga bullret och kan överrösta det utvändiga bullret. Låt dig inte förledas av rykten om bullriga värmepumpar - sätt dig in i frågan själv istället!

Själv uppskattade jag att vi skulle sparat 6000-8000 kr/år på en värmepump istället för fjärrvärme. Men bostadsrättföreningens ordförande var inte mogen för det...
 
För ett år sedan betalade vi 20 000 kr för ledningar från gatan och fram till v.växlaren i källaren. (C.a. 15 m).
Med växlare och installation c:a. 55 000 totalt.
Frånsett att det är i princip underhållsfritt med fjärrvärme, ångrar jag idag att jag "gick på" det.
Är ju lika dyrt som elvärme i drift+ att man är helt i händerna på en enda leverantör som ju i princip kan göra vad som han anser kan göras!
Funderar på att sätta in en luft/vattern pump i stället och "kasta ut" fjärrvärmen.
Finns det ingen "ren" pump, d.v.s. bara själva pumpen utan värmeväxlare, som man kan ansluta till den befintliga värmeväxlaren?
 
Canuto skrev:
För ett år sedan betalade vi 20 000 kr för ledningar från gatan och fram till v.växlaren i källaren. (C.a. 15 m).
Med växlare och installation c:a. 55 000 totalt.
Frånsett att det är i princip underhållsfritt med fjärrvärme, ångrar jag idag att jag "gick på" det.
Är ju lika dyrt som elvärme i drift+ att man är helt i händerna på en enda leverantör som ju i princip kan göra vad som han anser kan göras!
Funderar på att sätta in en luft/vattern pump i stället och "kasta ut" fjärrvärmen.
Finns det ingen "ren" pump, d.v.s. bara själva pumpen utan värmeväxlare, som man kan ansluta till den befintliga värmeväxlaren?
Nja, att circulationspumpem till värmeväxlaren skulle bullra tvivlar jag på. Det är ju samma typ av circpump man har till oljepannor etc. Satte in fjärrvärme i höstas och den circpumpem hörs i princip inte alls, dvs lika litet som circpumpem på oljepannan som satt där innan.. Att jämföra det med bullret från en värmepump låter märkligt i mina öron.

Angående kostnaden så räknande jag noga på det och fjärrvärmekalkylen blev billigare, räknat på 20 år tror jag det var.. Hade då tagit in 3 offerter på värmepump.
 
Nja, vi pratar nog inte om samma sak? Att min cirk. pump skulle bullra har jag inte sagt alls. Den är f.ö. alldeles tyst!
Du kanske svarar en annan men har citerat fel??
Vad jag vill är att sätta till en "enkel" värmepump och kasta ut fjärrvärmeleverantören eftersom fjärrvärme är alldeles för dyrt!
Finns en sådan enkel pump? (Luft-vatten). Eller det "enkla" betyder en komplett värmepump?
 
Kan någon motivera Sala-Heby Energis pris på ca 92 000 kr?
Måste vara väldigt dyra rör man gräver ner....
92 000 kr för påkoppling från gatan och in i huset samt installation.
 
92000 inkluderar väl växlaren antar jag eller??

Annars handlar det om ca 100.000 i rena kostnader inklusive växlare för att lägga ner lite flexrör och ansluta din fastighet.

Grävaren skall ha sitt.
Elinstallatören som drar el till centralen samt givare skall ha sitt.
Rörisen som ansluter växlaren skall ha sitt.
Isoleraren behöver en del han med.

Därutöver tillkommer ju allt material, samt växlare givetvis.
 
Jo förvisso många som ska ha betalt för sin del, men det skiljer på tok för mycket mot vad andra här skrivit att det betalat...
 
ca 70 000kr betalade vi för en komplett anslutning/konvertering från direktel. Dvs grävning, vvx, rördragning med montage av vvx samt 8st radiatorer (inkl röris och elektriker).
 
I Helsingborg med Öresundskraft gäller följande:

0-19 kW fast pris 3310, energipris 60 öre / kWh
20-44 kW fast pris 1665, -||-

Anslutningsavgift (inkl grävning, servisledning och håltagning i husvägg, återställning efter grävning) 40,000 kr

Komplett installation (inkl växlare och bortforsling av gammal panna/tank) 44,300:-

Totalt 84,300 om man inte gör något själv då alltså.
 
Är det någon som vet om man kan utnyttja ROT-avdraget till installation av fjärrvärmen? Har vattenburen värme från elpanna idag så jag funderar starkt på att byta.
 
Det bör du kunna göra, såhär skriver regeringen på sin webbplats om ROT-avdraget

Ingår energisparande åtgärder?
Ja, många energisparande åtgärder bör kunna ses som reparation, underhåll eller om- och tillbyggnad. Men man kan inte få skattereduktion för arbete som man får bidrag eller annat stöd för från staten, en kommun eller ett landsting

http://www.regeringen.se/sb/d/11257
 
Hej, vi har beställt fjärrvärme och dom har så klart olika paket.

Det vi har valt är installation för 35000kr, då ingår allt utom
* Rördragning mellan fjärrvärmecentralen och husets system
* Isolering av dessa rör (ovan)
* montering av skivventil på rökrör och montage av huv på skorstenhuv.

Vi tänkte låta någon VVS firma göra det sista, men frågan är vad tror ni att dom tar för att göra?

Hoppas ni förstår vad jag menar :D
 
Jag ringde EON i Malmö och de uppgav ett pris på strax över 80' för en komplett installation (rör finns ute i gatan). Däremot så har man nu "investeringsstopp" så man kan visst glömma detta alternativ de närmsta åren om man har EON som leverantör.

Det underlättar ju klart valet av luft/vatten-pump istället. kWh-priset bör bli ungefär det samma enligt en snabb kalkyl, ca 60 öre / kWh tar EON och räknar man ett elpris på 1.20 och att pumpen bör ge minst 2 kWh värme per inmatad kWh el så bör det komma på jämnt ut. Investeringskostnaden på ca 80' för båda alternativen. Med luft/vatten kommer jag undan abonnemangsavgiften på ca 3000 om året (den får jag väl visserligen lägga undan för att köpa en ny pump för om 6 år...)

Finns det något väldigt starkt argument att välja fjärrvärme i ovanstående kalkyl?
 
49700kr Elektra.
Från grävning till gräsfrön och inkopplat och klart. Jag själv tar ut gamla pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.