Personligen så tror jag inte att stora TV skärmar blir omodernt i första taget. Anledningen till min förutsägelse är att teknik utvecklingen fortfarande pågår. Det kommer att finnas väldigt många som vill visa att de har det senaste i den vägen, och det senaste är stärre och större.

Däremot så tror jag att de som inreder sitt vardags rum som en riktig Bio lär minska regält. Och man kommer nog att se lösningar med kombinerade Hemmabios och sälskaps rum.
 
bengha skrev:
Personligen så tror jag inte att stora TV skärmar blir omodernt i första taget. .
Det är ju en förbättring så jag tror inte heller att man ska avsåga platta stora TV skärmar. Vill gärna bli av med den 60kg tunga svårplacerade TV-klumpen vi har.
Ang. tränder så råder det tydligen olika uppfatningar hur man ska inreda ett hem. Jag är en gammal och tråkigt praktisk människa som värderar gärna funktionen högre än stilen ;D. Tyvärr visa trender kan jag inte ta till mej. Kan inte se fördelar att ha sällskap i badrummet vid en tvättfat bredvid :surprised:. Där vill jag helst vara ensam och ha 2 badrum i stället ;). Stora öppna kök/vardagssarealer lockar mej inte heller för man tappar ju det mysiga samlingsplatsen i rummet där alla trivs och det arbetsro man behöver vid matlagning. Har aldrig provat men så känns det för min del.
Det är ibland små detaljer som gör ett hus till ett hem och man ska passera många modesvängar tills man får den där  hemkänslan i ett nytt hus. Vi har snabbat på processen och hittade ett gammal hus som kändes som ett hem redan från starten ;D. Det är ju alltid lättare att anpassa och förbättra andras små trendmissar än sina egna ;). Jag tror att Sophia vet vad jag tänker på när jag pratar om att trivas i ett gammal hem ;).
gaia
 
Den enda trenden man kan vara helt säker på är att de som försöker förutsäga trender i de flesta fall är hopplöst ute ;)
 
General Failure skrev:
Den enda trenden man kan vara helt säker på är att de som försöker förutsäga trender i de flesta fall är hopplöst ute ;)
...och det är ingen trend...det är en, över tiden, statisk sanning ;) ;D

Alter ego
 
Jag hoppas innerligt att det blir ute med...

Infällda spottar
och
glasbetong i mysko färger....


 
vad är en trend?vem avgör vad som är snyggt och inte? bygger inte folk efter vad dom själva tycker är snyggt? eller är det så viktigt att ha dom "rätta" sakerna? vilket har bestämts av några få personer på diverse olika tidingar..

 
Trender och mode har alltid funnits, och jag tror inte att de "bestäms" av någon/några direkt, men att de däremot förstärks, bl a av inredningstidningar.
Dessutom, försök att få tag på något som är helt "ute"! Om man inte har massor av pengar åtminstone.

Jag tror att det är så, att man tröttnar. När man har sett vita väggar att bra tag, så vill man ha färg, och sedan när allt har mycket färg, känns det rätt med ljust och avskalat.

Och jag tycker att det är så synd att ek har blivit så .... överexploaterat .... för jag har alltid gillat ek, och snart kommer det att vara helt ute och går knappt att få tag i.
Förra gången det var inne var på 60-talet. Sen, när vi skulle köpa möbler, fanns det bara furu, furu, furu och mörka möbler, och vi gillade ek, även då.

Så allt kommer igen, även medaljongtapeterna, även om vi inte ska ha några nu heller ;).

/EB
 
DEn öpnna planlösningen fick stryka på foten förra veckan hemma hos mig.
Blev så evinerligt trött på slammer från köket när man tittar på tv:n. Matos i vardagsrummet + att man är tvungen att hålla köket i perfekt skick hela tiden.
Nä det blev till att köpa lite reglar och gipsskivor och göra en vägg. Ek tror jag för övrigt är ute snart. Jag tycker om ljusa träslag som Björk osv.
 
Nåt som definitivt måste vara ute nu är caffe latte färgen. Den målade jag i min förra lägenhet år 2000...
Myranstolen måste nog bli omodern så småningom. Och ek så klart men det känns redan lite väl förutsägbart. Men det är svårt att avgöra vilka större trender som kommer att försvinna, det finns så många parallella trender. Vi gör vårt kök i en blandning av sekelskifte och modernt (lägenheten är sekelskifte) men jag misstänker att vi kommer tycka att det är lite trist om några år. ;) Men man kan ju inte göra allt slätstruket. Vi har även nappat på medaljongtrenden och har en sådan svindyr fondvägg i sovrummet. Det försvinner förmodligen också lika fort som det kom. Allt med ett starkt formspråk har man en tendens att tröttna på...

Annars måste jag säga att den nuvarande trenden med genuina och naturliga material och möbler känns väldigt tilltalande. Hoppas att vi inte får tillbaka 80-talstrenden med konstiga färger och material. Kommer ni ihåg fluffgardinerna i mörkgrön siden! *ryyys*

 
... eller sidentapeter med blodrött och svart mönster. Måtte det stanna ute för tid och evighet. :surprised:
 
Personligen vill jag ha ett ganska modernt hem! Hemmet, liksom kläder frisyrer o annat är en reflektion av tiden vi lever i. Om 10 år får vi väl ändra lite!

Jag växte upp i ett hem med knallgula köksluckor, heltäckningsmattor o sjögrästapet. Med tiden lackerades luckorna om, nytt golv lades o sådan där väv som alla hade kom upp på väggarna som målades vita. Tror inte att de som bor i huset idag har kvar det så nu.

Tror inte heller att de går i samma kläder som de gjorde för 10 år sedan... ::)
 
mino skrev:
Nåt som definitivt måste vara ute nu är caffe latte färgen.
Kaffe latte är alltid ute efter lunch :)
 
geschwint skrev:
... eller sidentapeter med blodrött och svart mönster. Måtte det stanna ute för tid och evighet.  :surprised:
Då gjorde jag alltså rätt som rev ner exakt sådana i min hall ;) Fortsatte även med att riva ner de mörkbruna medaljongtapeterna i sovrummet, samt krokodilskinnstapeterna!!! i v-rummet...
 
Är det inte dags för lite tyngre och mörkare möbler nu? Jag ser framför mig såna där bombastiska jätteskåp i mörkbetsat trä med enorma runda fötter och snirkliga mönster på, såna som man hittar i lägenheter vid Medelhavet. Höga speglar i mörkt träslag. Mässingslampor med krusiduller. Sånt som jag tänker på som TUNG inredning. Är inte det något nytt efter allt lätt-lätti-lätt-lätt och ljust och spartanskt som vi sett i så många år?
 
Vilken tur att man inte är trendmedveten så man slipper byta grejer var o varannat år ::)
Har alltid gillat den asiatiska stilen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.