Vi har precis gjort ett köpekontrakt på en villa och har enligt mäklaren tid att bestämma oss fram till dess att köpebreven skall undertecknas om vi skall lägga villan på oss ptivat eller I mitt helägda AB.
Hur fördelas förmånsvärdet mellan makar. Som det är nu är jag helägare till AB. Är det en förutsättning för delat förmånsvärde att det även är ett delat ägande?
Bolaget har numera ingen egen verksamhet förutom att förvalta kassan. Båda är verksamma i liten grad så tillvida att jag gör boksluten medan frun gör den löpande bokföringen.

Preliminärt ser jag det som ett sätt att utnyttja kassan i bolaget och bo relativt bekymmerlöst med att endast betala ett förmånsvärde, samtidigt som de privata inkomsterna kan användas till annat.

Villan har inte något större renoveringsbehov och har förhållandevis för orten ett högt inköpsvärde på grund av läget.

Men vad kostar det? Man kanske lurar sig själv när man även äger bolaget.

Någon som kan belysa frågeställningen?
 
Om du har gjort en riktigt dålig husaffär kan det vara vits med att ha den i aktiebolaget,
annars tycker jag du ska köpa privat.

Om företaget äger huset blir underhåll/reparationer avdragsgilla, men det uppvägs ju numera till stor del av ROT-avdraget.

Annars ser jag mest fördelar med att äga privat:

- Inget krångel med skattemyndigheten angående värdering av bostadsförmån etc.

- Mindre pappersarbete.

- Värdestegringen tillfaller dig som privatperson.

- Det går att hyra ut ett eller flera rum till företaget till marknadshyra. Det beskattas som kapitalinkomst med 30%. Man får bara dra av några få tusenlappar per år i sin privata deklaration, men det är ändå förmånligt.

- På lång sikt vill du ändå överföra företagets pengar till dig som privatperson. Ta ett vanligt privat bolån i bank och använd lågbeskattad utdelning och hyra från företaget för att amortera på lånet.

/Hasse
 
  • Gilla
house_mouse
  • Laddar…
b_hasse kan det här ser jag.

En sak till ni skall ta en funderare kring är risken för att ert företag hamnar på obestånd. Det kan bli mycket kämpigt att få privata lån då för att kunna behålla sitt hem.
Har någon av er barn, skall ni titta över den rent rättsliga biten vad gäller testamente, eventuella äktenskapsförord etc. Det faktum att din fru inte äger halva bolaget gör hennes sits lite sämre om ni går skiljda vägar eller något händer dig.
Betänk också ifall man i något skede vill göra en exit ur bolaget, ta in delägare, eller bli uppköpt. Då ligger ert hem som en post i balansräkningen. Kolla gärna också vad som kan komma att ske med kreditbetyg och liknande med en privat bostad i företaget.
 
Bolaget har numera ingen annan verksamhet än att förvalta dess kassa. Den räcker med en viss marginal till hela köpeskillingen.

Våra familjeförhållande är att vi har ett gemensamt barn som på sikt på ett eller annat sätt kommer att få aktierna.

Huset har inget större renoveringsbehov, men det finns en brygga på ofri grund (kommunen) som det finns möjlighet och behov att lägga ned pengar på. Rot-avdraget gäller knappast till detta?

Min stora fundering är hur förmånsvärdet fördelas mellan oss makar när bolaget inte har någon annan verksamhet än att förvalta dess kassa och ingen övrig lön utbetalas. Det har funnits rörelsedrivande dotterbolag men de är avvecklade.

En annan fundering är om en större reparation av bryggan i så fall kan tas av bolaget utan att skattemyndigheterna har negativa åsikter om detta.
 
Du kan ju låta ditt AB köpa företaget, och sedan hyr du huset av bolaget. Självklart till en någorlunda marknadsmässig hyra med viss rabatt. Tex 5000:- i månaden. Bolaget tar då alla kostnader för förbättringsarbeten på fastigheten.
 
stenen, har du verkligen räknat på alternativen?

Även om du kan fördela förmånsvärdet 50/50 mellan dig och din fru så har jag svårt att tro
att det kan bli lönsamt att låta företaget köpa huset.

Reparation av bryggan är nog inte möjlig på företagets bekostnad.
Vid en granskning är risken stor att hela reparationskostnaden skulle anses som en löneförmån.

Jag tror att du begår ett misstag om du låter företaget köpa huset.

Kosta på dig ett besök hos en skattekonsult innan affären är klar.
Titta bl.a på möjligheten att gå runt 3:12-reglerna genom att inte vara verksam i företaget under 5 år. I princip kan du tömma hela bolaget på 5 år till en "normal" kapitalbeskattning om 30%.

/Hasse
 
Stjäl denna tråd lite...

Vi ska BYGGA hus. På min sambos företags mark. Vi har gemensamt huslån sen tidigare på 50/50 som vi kommer föra över.

Nu funderar vi på:

1. Låta ett större familjeägt företag äga huset vilket skulle resultera i små utgifter för oss som privatpersoner.

2. Äga huset 50/50 vi vilket medför att vi måste utöka vårat nuvarande huslån väsentligt.

Vad ser ni för för resp. nackdelar med alternativen???
 
  • Gilla
magfern
  • Laddar…
Jag utgår ifrån att ni tänkt bygga hus, och bo i det?

Om man inte har för avsikt att fuska med skatten så tror jag inte ni hittar någon lönsamhet i det. Anledningen är förmånsbeskattning. Ni skyldiga att betala en marknadsmässig hyra till bolaget om ni ska bo i huset.
 
Men tänk vad mycket avdragsgilla verktyg man kunde köpa...
 
Ja, vissst ska vi bo i huset!

Vem avgör vad den marknadsmässiga hyran bör vara???

En stor fördel är ju att man inte blir lika personligt ekonomisk känslig. Eller har jag fel??
 
Är det inte skillnad vid försäljning när ett företag eller privatperson säljer fast egendom? Har för mig att det kan bli dyrare, man får skatta mer.
 
puffalina skrev:
Vem avgör vad den marknadsmässiga hyran bör vara???

En stor fördel är ju att man inte blir lika personligt ekonomisk känslig. Eller har jag fel??
Värdering av bostadsförmån:

http://www.skatteverket.se/rattsinf...4388508111.5.69ef368911e1304a62580006042.html

Att låta företaget äga huset ger mer förutsägbara privata bostadskostnader,
men det blir troligen dyrare i längden, precis som när man bor i en hyresrätt.

Vill man göra så lite som möjligt själv, och anlita hantverkare när något behöver fixas, så är det ett argument för att låta företaget äga huset.

Vill man göra så mycket som möjligt själv, och bo så billigt som möjligt i längden, så tror jag det är bättre att äga huset privat.

Glöm inte att husets värdestegring tillfaller den som äger huset.

/Hasse
 
-MH- skrev:
Men tänk vad mycket avdragsgilla verktyg man kunde köpa...
Inte om företagets verksamhet i huvudsak är fastighetsförvaltning. Dock om du i samma bolag bedriver annan verksamhet men då blir det rejält merarbete för redovisning och revision.

Ända vitsen med att låta bolaget äga ett hus vore, om man hade en verksamhet med hyresfastigheter, då kan man ju enkelt bo i en av bolagets lägenheter utan förmånsskatt. Skatteverket lär ju aldrig få veta att jag via mitt AB bor i en av bolagets 300 lägenheter helt gratis.
 
jag räknade rätt mycket på just detta när vi byggde men kom fram till att det skulle bli en dålig och riskabel affär att låta bolaget köpa huset. Men som nån skrev tidigare i tråden om du tror på en värdeminskning eller att huset har stora renoveringsbehov som vid upprustning inte speglar av sig i marknadsvärdet så kan det vara en poäng att låta ab äga och ta dessa kostnader. Men en sådan husaffär skule iallfall inte jag ge mig in i.
 
Det finns en parameter till att ta hänsyn till men det gäller bara i storstadsregionerna.
Istället för förmånsvärde kan man betala motsvarande belopp i kallhyra till sitt eget företag.

Fördelarna är många då samtliga förbättringsarbeten görs brutto INTE netto.
Förmånsvärdet är idag 6% av taxeringsvärdet i vissa fall eller 995:-/kvm i andra
fall tydligen beroende på dagsformen hos SKV. I detta fall rör det sig om 300kvm
så då blir förmånsvärdet 298.500 alternativt 6% av taxeringsvärdet 313.400.
Marginell skillnad tycker jag. Den största parametern är att man har goda utsikter
i sitt bolag och INTE hamnar på obestånd så att man blir av med sitt boende.

Framför allt så handlar det om att är man fåmansföretagare som drabbas av 3:12
så är detta sätt en möjlighet att skaffa ett drömboende utan att behöva ta ut en
svindlande lön med hög skatt samt soc. avg. som följd.

Har gjort en kalkyl på detta, någon som har en fundering på den?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.