Hej på er,

Jag har fått ett problem här hemma med mitt fjärrvärmesystem, jag har helt trycklöst i det slutna systemet. Detta skedde igår när jag skulle fylla på vatten i systemet eftersom jag tappat från cirka 1 bar i tryck ner till ungefär 0,6.
När jag vred på vattenkranen så steg trycket upp mot cirka 1 bar, men sen sjönk den väldigt snabbt ända ner till 0. Efter det så försökte jag fylla på mer vatten men tryckmätaren rörde sig inte en millimeter.
Jag ringde mitt energibolag och dom sa åt mig att stänga ventilerna på tillopp och retur som sitter på min fjärrvärmeanläggning, och sen fylla på med vatten igen för att se om trycket ökade. Och det gjorde det då, jag fyllde upp till ca: 1 bar och det låg kvar på det. Så då menade han på att det inte var något fel på fjärrvärmeutrustingen, utan det måste vara fel mina rör i kåken.

Jag har efter det spolat ännu mer vatten systemet för att försöka lyssna efter nått läckage men jag kan varken se eller höra någonting. Inte en vattendroppe eller fläck någonstans. Och då tycker jag att det har spolats en hel del vatten, och att det borde synas på något sätt....
Jag har även kollat vid säkerhetsventilen och det kommer vatten i skvallerkiken, men det gör det inte. Det droppar lite bara, men det borde väll forsa ut vatten där isf kan jag tycka..

Är det någon som har någon aning om vad det kan vara. Kan det vara exp kärlet? Eller är det bara så att ett rör i kåken har gått rakt av? För om den inte kan bygga upp trycket det minsta så kan det väll isf inte bara vara ett litet droppläckage?
Hoppas nån kan hjälpa mig komma till klarhet med det här.

MVH Richard
 
Det låter onekligen lite oroande :eek:

Men säkerhetsventilen ska inte stå och droppa om du inte har öppningstryck på den dvs 1,5 bar i systemet, undersök den närmare och vrid på den röda knoppen så det klickar i den flera ggr om ev nått skräp satt sig i den så det kommer loss :)

/R
 
Jag provade precis att kolla trycket på mitt expansionskärl och det var 0, så jag pumpade in cirka 1.1 bar i kärlet.
När jag sedan fyller på med vatten i systemet så stiger trycket upp till 1 bar där jag slutar fylla på. Men sen sjunker trycket sakta men säkert ner till 0. Jag har fyllt på 3 gånger, varje gång upp till 1 bar. Jag har även luftat av elementena i huset och det kom först mycket luft men till slut vatten.
Efter att alla elementena avluftats så har jag fyllt på systemet igen, och det går fortfarande sakta ner mot 0 bar.
Kollade även av trycket på expansionskärlet efter den sista påfyllningen, och då låg det kvar på de cirka 1.1 bar som jag pumpade i tidigare.

Jag kan fortfarande inte klura ut vart problemet ligger, om det är expansionskärlet, ledningarna eller kanske säkerhetsventilen som krånglar som "rog_ohl" skrev.

Tacksam för alla tips.
 
Droppar det fortfarande ur säkerhetsventilen?
Ventilen under expkärl tryck på den! kommer det vatten ur vent, har blåsan pajat...

Mvh
 
Hej PX-21,

Jag har bara 1 ventil på kärlet och det sitter ovanpå. Det var där jag pumpade in luft med pumpen. Det är en sån där bildäcksventil....
 
OK det är den jag menade....Var det trycklöst när du pumpade i med pumpen?
Du kanske släppte ut luften ur membranet istället?..;)

Mvh
 
Ja det var helt trycklöst i kärlet när jag pumpade i luft.
Jag är verkligen helt novis på detta område, så när du säger att jag kanske släppte ur luften ur membranet så fattar jag inte mycket... Jag har förstått att det ska finnas ett membran i kärlet men mer än så är det inte... :confused:
 
Om man skall få rätt förtryck så skall man tömma ur vattnet sen fylla på brukar vara 0.5 bar förtryck(Det står på kärlet) ...Jag tänkte när du pumpade i så hade du nån manometer att utgå ifrån som du såg att det blev 0.5 bar ..Och inte bara pumpade på? ..
Tips!Du kanske skulle prova att göra om från början....;)

Mvh
 
Redigerat:
Hehe, jodå jag hade en manometer på pumpen. Det var så jag såg att det var trycklöst från början :) Sedan så pumpade jag upp till ca: 1.1 bar.
Det står 1,5 bar på expansionskärlet, men jag orkade inte pumpa i så mycket mer med den pumpen jag hade...
Du skriver att man ska tömma ur vattnet före, det gjorde jag inte. Ska jag tömma ut hela systemet på vatten? Och hur gör jag det enklast. Genom säkerhetsventilen eller?
Jag tycker att jag har spolat i bra mycket vatten, så jag undrar ju lite vart det tar vägen :confused: Om det kanske är ett läckage trots allt...:eek:
 
1.5 bar var det förtrycket? om inte har du nog 1 bar för högt förtryck..;) 1.5 brukar vara maxtryck i vissa ...
Du har ju luftat och fyllt raddarna med vattnet (Hoppas vattnet är där...och ingen läcka...

Mvh
 
förtrycket i expansionskärlet skall vara meter vattenpelare/10+0,2 enl tillverkarna, både för högt och för lågt förtryck i kärlet gör att kapaciteten minskar på kärlet, har du 1 bar förtryck betyder det att du har minst 8 meter upp till översta elementet, dvs ~4 våningar , har du så högt hus?
 
Men vänta nu! , alltså då jag läser om inledningen på ditt tråd så förstår jag att dom på fjärrvärmeverket menade att man ska stänga tillflödet in och retur till deras grejer (värmeväxlaren) och sedan fyllde du upp husets system med vattenkran för system-påfyllnad som sitter för hus-systemet och inte på värmeväxlare, och expansionskärlet sitter också på "din" sida, alltså inte med värmeväxlaren när den är bortkopplad, och då hade du okej tryck och det höll värdet , men när du öppnade kranarna igen till värmeväxlaren så faller trycket, då menade dom att det var hemma hos dig felet är, om det är som jag förstått enl det jag beskrivit ovan så vill jag bestämt peka på att det är värmeväxlaren som läcker och du kan ringa dem igen och be dom förklara sig närmare hur dom får det att hänga ihop att när ditt hus är "frånkopplat" från fjärrvärmen är det OK, när du kopplar in fjärrvärmen så pyser trycket är jag helt ute på gubbängen och cyklar nu eller? :rolleyes:

/R
 
_ap_
skulle växlaren läcka skulle nog trycket bli för högt då fjärrvärmeverken ligger på 6-8bar.
Knäpp en bild och bifoga, visa vilka ventiler du stängde när trycket steg.
 
tack för visat intresse.
När jag provtryckte systemet hemma så stängde jag ventilerna som går ut på mitt rörsystem. Jag har 6 ventiler på mitt fjärrvärme. 2 stycken av dom är för fjärrvärmen som kommer in genom husväggen. Sedan har jag 2 ventiler för hushållsvattnet, och till sist 2 stycken ventiler som sitter strax innan mitt slutna rörsystem börjar. Om du förstår hur jag menar =) Det är dom 2 sista ventilerna som dom bad mig att stänga när jag skulle testa systemet.
Vattenkranen sitter inbyggd i fjärrvärmesystemet, precis före en av ventilerna jag nyss pratade om. Det är med den jag fyller på systemet.
Expansionskärlet sitter också innbyggt i systemet, och röret från den går in på ledningen i närheten av samma ventil.
Är tyvärr inte hemma just nu så jag kan ta en bild. Hoppas det inte blev allt för krångligt beskrivet.

MVH Richard
 
Du bör koppla loss expansionskärlet om du inte har en avstängsningsventil för att isolera det från övriga systemet och sedan tappa det helt på ev. kvarvarande vatten, detta för att få rätt förtryck, för har du för högt förtryck (vilket jag misstänker nu att du har efter allt pumpande ;) ) då får du just fenomenet att systemtrycket faller som en sten när systemets lägstatryck understiger förtrycket i kärlet, så säkerställ att du har rätt förtryck i kärlet och att säkerhetsventilen inte står och pysläcker/droppar innan du börjar söka andra läckor :)

Lycka till !

/R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.