matwe skrev:
Skattereduktion är väl ca 30% av räntekostnaden...eller? Alltså det du får dra av i deklarationen, alternativt jämka per månad.

Nån annan kanske kan detta bättre?
Ja precis, 30 %. Man behöver heller inte jämka fullt ut ifall man faktiskt vill få tillbaka en liten summa på skatten och inte riskera att få restskatt. Vi har räknat med 95 % och då blir det skattereduktion på ca 4987 kr/månad, om räntan är 2% och man har ett lån på 4,1 miljoner.
 
Tack för alla era svar i den här tråden! Det har varit otroligt hjälpsamt! Det lutar nu åt att vi kommer satsa. Har haft en mäklare hemma som har värderat lägenheten och det ser ut som att vi kommer göra större vinst än vi väntat oss. Har också hittat en tomt som vi gillar och som faktiskt ligger under vår budget i pris. Dock en bit utanför stan, typ ute på landet...men det får man ta. Vi får se om vi slår till på den.
 
storkarp skrev:
En kostnad som allt för många glömmer är underhållet/avskrivningen. Hoppa över underhållet och 4 miljoner är förbrukat inom 50 år d.v.s knappt något värde alls på huset. Alternativ lägg 2-5% av husvärdet på underhåll för att värdet skall bevaras.
Vad du säger är alltså att om man bygger ett hus för 3,5 miljon idag så behöver du lägga mellan 70 och 175 tusen per år på underhåll. Med andra ord mellan 700.000 och 1,75 miljoner första 10 åren. Ja, om huset fortfarande ska vara "nybyggt" om 10 år kanske men det är ingen logik i det då ingen förväntar sig att ha ett nybyggt hus när huset har blivit 10 år gammalt.
 
Tack för svar! Nu ska mina ekvationer gå ihop :D

Nu ska jag bara baka in den i de övriga utgifterna och lån som jag har!
 
Husbyggartomten. Ingen kanske förväntar sig att det skall var nybyggt om 10 år men å andra sidan betalar man inte heller för ett nytt hus d.v.s man betalar kanske 20% lägre pris. Sedan är det en annan sak att huspriserna under en lång tid stigit kraftigt. Värdeökningen har till stor del tagit ut värdeminskningen p.g.a ålder. det är upp till var och en att spekulera i om och i så fall hur mycket huspriserna kommer att öka. Faktum kvarstår att vill man bygga ett nytt hus och bevara dess standard/realvärde måste man underhålla med 2-5% av inköpskostnaden. OBS. Man måste dra av ev tomtvärde för detta sjunker knappast i värde.

Jag räknar 3000kr i underhåll på ett hus på ca 1,2 milj. Och som det ser ut nu så är inte detta belopp i underkant. Gör man allt underhåll själv kan man naturligtvis sänka kostnaden. Taket som t.ex. kan behöva byta efter 50 år kostar ju bara 30-70 000 kr i material men skall man köpa arbetet får man lägga till 70 - 200 000 kr.

Hur som helst så kan man räkna på många olika sätt och inget måste vara bättre än det andra. Men jag har hört så många som glömmer underhållskostnaden så jag´måste påtala denna.
 
Nu börjar det spåra ut rejält i tråden, men om man bygger ett hus för 3 miljoner (stort hus), vad är det man får för underhållskostnader de första 25 åren?


* Reparera tak(?)
* Dränera om?
* Måla om, två ggr.
* Reparera värmepump

Sen kanske man vill
* Tapetsering alla rum
* Nytt kök
* Fräscha upp ett badrum
 
A
lars_stefan_axelsson skrev:
Då har du fått siffrorna vad det gäller att doktorera+barn+hus. Två emot och en för. :D
En till för. Det var mycket lättare att ha barn och hus under doktorerande eftersom arbetstiderna var friare. Det innebar arbete på helger och nätter, men det gick åtminstone utan en massa barnvakter. Så nu är det två emot och två för.
 
-MH- skrev:
Nu börjar det spåra ut rejält i tråden, men om man bygger ett hus för 3 miljoner (stort hus), vad är det man får för underhållskostnader de första 25 åren?

* Reparera tak(?)
* Dränera om?
* Måla om, två ggr.
* Reparera värmepump
* Tapetsering alla rum
* Nytt kök
* Fräscha upp ett badrum
Nu är ju det här väldig individuellt, men mina föräldrar har bott i samma hus i 20 år. Det är nu 30 år gammalt och taket håller på att ge upp, samt att de börjar få problem med fukt i torpargrunden.

Under de 20 åren så har det mindre badrummet som föräldrarna använt renoverats 2 ggr. Det större badrummet som tre tonåringar har delat på har renoverats 2 ggr det med. Och då har det varit helt nerslitet vid renoveringarna.
Köket är helrenoverat 2-3 gånger under den perioden.

Att klara sig med samma badrum i 25 år låter i mina öron som optimistiskt.
 
Nyfniken skrev:
Nu är ju det här väldig individuellt, men mina föräldrar har bott i samma hus i 20 år. Det är nu 30 år gammalt och taket håller på att ge upp, samt att de börjar få problem med fukt i torpargrunden.

Under de 20 åren så har det mindre badrummet som föräldrarna använt renoverats 2 ggr. Det större badrummet som tre tonåringar har delat på har renoverats 2 ggr det med. Och då har det varit helt nerslitet vid renoveringarna.
Köket är helrenoverat 2-3 gånger under den perioden.

Att klara sig med samma badrum i 25 år låter i mina öron som optimistiskt.
Mina föräldrars badrum är fräsch efter 34 år! Kakel på väggar och plastmatta på golv.
Det är nog väldigt olika hur folk sliter ned sina hus. Är man varsam utan tex djur som river sönder väggar och golv, så sjunker nog renoveringbehovet avsevärt!
 
Fönsterbyte efter 20 år kanske. Ytterligare 150-200 000 kr på ett större hus = 800 kr/mån
Byte av värmepump 100 000 kr efter 15 år = 500kr/mån
o.s.v.

De första 5-10 åren bör det inte vara så mycket underhåll förutom målning och korrigering av diverse fuskbygge. Men eftersom vissa av de större underhållskostnaderna med säkerhet kommer efter 10-20 år kan man direkt räkna in denna kostnad och sätta undan på ett separat konto. Alternativet är att låna ytterligare när underhåller behövs och har man då inte amorterat så mycket är det inte säkert att man får låna.
 
Exempel på professionell underhållsplan, ifall någon blivit intresserad -
http://www.byggmp.se/exempel.htm

En stor svårighet med långsiktigt planering är att rimligt värdera avkastningskrav och penningvärde.
 
Ja, vi har toalett och badrum sedan 1969. Bytte föresten inloppsventilen i en toalett nyligen, det kostade ca 500:- Dyrt med hus och underhåll. :)
 
storkarp skrev:
Fönsterbyte efter 20 år kanske. Ytterligare 150-200 000 kr på ett större hus = 800 kr/mån
Byte av värmepump 100 000 kr efter 15 år = 500kr/mån
Jag håller visserligen med om att folk generellt underskattar underhållskostnaderna, men nu överdriver du väl lite? Inte kostar det 100 000 att byta värmepump. Att installera en första pump kostar kanske det, men det är skillnad på att installera nästa, när all rördragning och sådant är gjort.

Oftast går det att byta ut den trasiga delen, men inte ens om man köper en helt ny värmepump pratar vi om belopp nära 100 000 kr.

Och hur många byter varenda fönster i huset var tjugonde år? Visst kan man vid en renovering komma fram till att någon eller några bör bytas, men alla?

Med det sagt så bör man absolut vid nybygge göra en grov kalkyl över vad underhållskostnaderna blir, baserat på det hus man byggt. Det är orimligt att bara räkna med en fast avskrivningstid, eller en viss % av byggkostnaden i underhållskostnad, då det är stor skillnad på hus och hus.

Genom att göra en bra kalkyl över underhållskostnaderna får man också den goda bieffekten att man kanske inser att man ska satsa på mer hållbara lösningar. Ett hus med betongstomme och tegelfasad, aluminiumfönster, stengolv i större delen av huset, etc. är dyrt att bygga men relativt billigt att underhålla, jämfört med trähus på krypgrund, med furuparkett i hela huset, billigaste träfönstren och en billig taklösning.
 
Instämmer! Kvalitet betalar sig. Men inget hus är någon evighetsmaskin.

Antag att man för 50 år sedan byggt en genomtänkt och påkostad villa med betongstomme, ekparkett i sällskapsrum och i övrigt genomgående oömma snygga mattor i plastic och hypermoderna termoglasfönster. Oljeeldning med stor tank i källaren. Supermodernt kök, fyrplattespis med ugn. Stort kylskåp i själva köket och frysbox i källaren. Separat toilettrum och välordnat, halvkaklat badrum med bidé och inbyggt badkar. Två handfat med genomfärgat porslin. Prefabgarderober. Inbyggda linneskåp. Exklusivt smidesgaller på balkongen. Garage i souterrainvåningen. Elegant svart betongtegeltak. Kvalitetskåk 1959 med prislapp uppemot 70 - 80.000 kronor. Plus tomt!

Nå! Hur mycket tror ni denna villa sedan byggåret har kostat i reparation och underhåll genom åren? Alltså i genomsnitt per år räknat på byggkostnad: En procent? En halv procent? Två procent?
 
Den stora kostnaden hade nog varit en "extreme makeover"! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.