serdt skrev:
Märke, modell?
Err...jag har ingen aning tyvärr. Jag köpte den begagnad och redan omsvetsad i en verktygslåda med gamla verktyg från blocket. Jag lägger in lite bilder på den åtminstone - kanske någon som vet vad det har varit för spruta från början.
 
  • DSC01487.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01488.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01489.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01490.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01491.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Liknar lite en fogspruta som jag har, Verkar vara samma avtryckare och mekanism. Vet dock ej fabrikat. Köpte den genom en kompis som är glasmästare och vad han sa så är den modellen lite av standard inom branschen.

Grym kvalitet. Stämmer med att man inte behöver trycka som en galning för att få ut massan ur tuben. Enligt min kompis glssmästaren den enda spruta som fungerar till monomeric fönsterkitt. Kan hålla med honom. Målade och kittade om fönster på en hyresfastighet. Köpte tre sprutor och ingen funkade speciellt bra. Det var först denna som klarade jobbet.

Var dyr vill jag minnas. Runt tusenlappen har jag för mig.
 
En liten updatering om nägon skulle vara intresserad:

Jag hittade ovan nämnda Sika H14 på Hornbach för 485:-
Jag blev rekommenderad att prova Essves nya "superduper" lim med varningen att det skall vara riktigt trögt så det duger inte med de billigaste sprutorna. Jag köpte denna idag så får vi se hur det funkar.

Den Casco "Quickgun" som nänms ovan såg ifs också intressant ut och finns på K-Rauta för 155 SEK.
 
Som målare kan man bara älska oranga klassikern från Cox. När jag kittar fönster eller rörelsefogar är det tryckluftssprutan T22XP som gäller. Helt underbar med 600ml korvar. Finjusterbar matning. ca 1400+m

Källa http://www.leifarvidsson.se/files/pdf4/LA_68_low.pdf

Lagvulin
 
Med denna tråd färskt i minnet så kikade jag på en på Wurth idag, Det var lik H40 i länken ovan. Wurth ombrandar ju i princip allt på verktygssidan så det kanske är den? Är det någon som testat den? En 500-dring plus moms
 
Daniel_N skrev:
Err...jag har ingen aning tyvärr. Jag köpte den begagnad och redan omsvetsad i en verktygslåda med gamla verktyg från blocket. Jag lägger in lite bilder på den åtminstone - kanske någon som vet vad det har varit för spruta från början.
Kvalificerad gissning på att det är en SIKA H2 ombyggd för att passa patroner och heter då SIKA H40.
 
Redigerat:
Är det någon som testat Black&Deckers elektriska?
http://www.jula.se/batteridriven-fogspruta-cg100-xj-123725

Jag har inte testat någon elektrisk men det lilla jag använd en "vanlig" så har det blivit väldigt fin fog tills man ska ta ett nytt grepp o fortsätta då blir det antingen för tjockt eller för tunnt, detta uppstår ju om man ska lägga långa strängar, man kanske ändå smetar efter med fingret men har man en liten jämn sträng blir det mycket bättre så i teorin vore ju en batteridriven det ultimata förutsatt att den slutar precis när man släpper.
Den jag använt innan är röd med en kromad tryckstång, som jag lånat av farsan, problemet med den är att den fortsätter trycka ut efter att man släppt pumphandtaget, det sitter en spärr bakpå till tryckstången o den måste man släppa direkt, då slutar det efter någon sekund.
Det står ju i texten på länken att den har "droppfri topp" så man kan ju hoppas att den slutar rinna direkt man släpper knappen men känns ju rätt dyrt att köpa en om den inte funkar så bra då lär man inte få byta tillbaka när man använt den så om någon redan testat, hör av Er! :)
 
Jag har för mig att B&Ds varit upp till diskussion tidigare och inte fått så mycket ros utan mest ris.. men kan minnas fel. :)
 
Jag tycker bättre om den större modellen................men svårt hitta tuber, så det får bli i lösvikt

IMG_0061.jpg
 
Låter ju inge vidare alltså :) men det finns väll fler elektriska att köpa eller måste man bygga en egen :) kan ju inte vara så svårt, svetsa en mutter på ett ståldrev som drivs av en motor o en gängad stång som trycker på tuben, sen som sagt hastighetsreglering vore fint, eller så får det gå tillräckligt sakta.
Blir nog inte dyrare än 500 om man gör en egen, men det gäller ju att ha tid oxå, jag är ju inte klar med min verkstad än så har ingenstans att vara :p
 
dewalt hade en för ca 3000, http://www.kagabtools.se/produkter/...ogpistol,-12-v,-310-ml-tub/344?categoryId=106

denna har dom sålt på jula tidigare tror jag men finns tydligen inte kvar? http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/elverktyg/elverktyg/fogpistol-skil-48v/p-165535-165535?utm_source=kelkoose&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Fogpistol%20Skil%204,8V

Kom på en bättre ide, man köper en laddningsbar skruvdragare på typ Biltema, och fäster en gängad stång i chucken, sen har man en ganska lång hylsa som glider på stången o trycker på tuben, dock kommer den lösningen bli ganska lång ifall man ska pressa en tub på 20cm? så blir det ju minst 50-60cm lång hela lösningen men det kanske funkar :)
 
Daniel_N skrev:
Err...jag har ingen aning tyvärr. Jag köpte den begagnad och redan omsvetsad i en verktygslåda med gamla verktyg från blocket. Jag lägger in lite bilder på den åtminstone - kanske någon som vet vad det har varit för spruta från början.
Hej Daniel. :)
Jeg ved, hvem der har lavet pistolen - det er nemlig det firma, som jeg arbejder for: Krøger A/S i Greve, Danmark. Vi har eksisteret siden 1922, og producerer verdens stærkeste fugepistoler - bl.a. også H14, H40 og T22.

Pistolen du har, er en 25-30 år gammel H3, som du kan se som ny her:
http://www.mk-guns.dk/uploads/pdf/dk/1k/h3_dk.pdf

I skæftet står der indhugget et nummer, og ved hjælp at det kan vi spore den eksakte produktionsdato - du er meget velkommen til at give os det nummer, så vi kan identificere den helt.

I tillæg til dette vil vi gerne forære dig en helt ny pistol, hvis vi til gengæld må få lov at skrive en lille artikel om dig og vise et billede af pistolen på vores hjemmeside - vi er i gang med at opbygge såkaldte "case-stories" på http://www.mk-guns.dk/cases/
og her er historien om din "survivor" helt perfekt.

Hvis vi altså må bringe en artikel med dig og pistolen, skal du få en ny som tak for hjælpen:)

Mvh Søren
 
Det är bara att anta erbjudandet Daniel.

Jag har arbetat med deras H14RS och det är den bästa pistol jag provat som är manuell.
Har aldrig kommit till skott att beställa en själv. Träffade danska representanter från Mk på någon mässa för ett antal år sedan och fick ett visitkort från en trevlig dansk kvinna som ligger och samlar damm i visitkortshögen till bra och ha saker men nån gång så.

Det kanske är lite smygreklam men jag tycker ändå Sören har ett gott syfte.

Mvh Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.