Bystrom> Hur länge har ni jobbat med färgen? Dvs så man inte märker att den börjar blöda igenom inom 3-4 år

Sigma renovan är rätt dyr, 1700:- för 10 liter sa färgaffären.
Och vi har minst 90 kvm tak, dvs så behövs minst 10 liter för 1 strykning.

Något tips för att komma billigare undan? Dvs 1 strykning med Sigma renova och 2 strykningar med annan färg? Eller är det då risk för att kvistarna blöder igenom?

Fråga 2, vad är det för skillnad mellan isotop och träprimern?
 
Jag vet inte hur länge dne funnits på marknaden, men förmodligen längre än jag funnits i yrket, började 2001/2.
Och den håller, ingen tvekan om det.

Du kommer dock inte undan med 1 strykning, då det kommer blöda "in i" den första omgången färg.
För att helt innesluta detta behövs 2 varv, i extrema fall 3ggr.
Men det har jag bara upplevt en enda gång hittills, och då hade paret rökt i huset sedan -63.

Men visst, det är dyrt...väg då detta mot att stå och dutta med schellack eller slafsa med oljefärg.
Är det gammalt virke måste man ändå spärra hela rasket, dvs inte bara kvistarna, eftersom solljus drar ut harts ur virket, vilket färgar vanlig färg gul - precis som kvistgenomslag fast över hela taket.
 
Tack snälla, äntligen ett svar från någon som har erfarenhet.

Vad gör man när det är pärlspont, rollar eller sprutmålar? Några tips?
Och vilken är det för skillnad mellan sigma renova isotop och träprimern?
 
Redigerat:
  • Gilla
Lisa Pantzare
  • Laddar…
Jag har till att börja med ingen erfarenhet alls av Träprimer, men det här är saxat rakt från sigmafarg.se:

Sigma Renova Träprimer är en vattenspädbar grundfärg för isolering av nikotin-, sot– och och vattenskadade ytor. Användes på trä invändigt. Extremt goda isolerande egenskaper. Isolerar kvistar vid målning av tex paneltak. Resultatet är dock avhängigt kvistarnas art. Utför därför alltid en provyta. Sigma Renova Träprimer har extremt god vidhäftning på de flesta hårda och blanka underlag. Matt, glans 10. Levereras i 1, 2.5 och 10 liters burkar. Vit, kan tonas i ljusa kulörer.


Jag tolkar det dock som att det inte är en "färdigfärg" på samma sätt som Renova är, dvs den bör målas över med takfärg - 1 moment till.


Angående appliceringsmetod så är det bästa att vara 2st, en med roller och en med bred fasadpensel - givetvis båda på skaft.
Man fördelar färgen med roller och slätar ut med penseln.
Det går givetvis att göra själv, men det är mycket effektivt att vara 2st.
 
Sigma Renova Isotop, den är den vanligast förekommande.

Såg att de även har en Satin i glans 20.
Perfekt för gamla kök med fin takpanel! :)
 
Jag läste i en tråd att isotop är giftig, alltså helt fel?
 
  • Gilla
start79
  • Laddar…
Njaaa, då har nog någon blandat ihop isotop och något annat. :D
Kika runt på Sigams sida, det finns tekniska datablad för alla färgerna, och är någon av dom giftig så står det där.
Men jag har aldrig hört någon tala om att den skulle vara giftigare än någon annan färg, vi om några brukar få höra sånt då facket är flitiga med att basunera ut sådana nyheter.
 
  • Gilla
start79
  • Laddar…
Står i Säkerhetsdatabladet del3 om Farliga egenskaper:
"Ej någon farlig substans eller beredning enligt EG-direktiv blablabla..."
 
#74 ja... :D
Ska man vara styggpetig så kräver all färg "skyddsutrustning", men nu talar vi om enstaka tillfällen, ingen daglig exponering.
Gör precis som med vilken annan färg dom helst när du inte vill ha färg överallt på dig.
Heltäckande kläder, bomullshandskar och ev. ett par skyddsglasögon (vanlig färg svider också som f-n i ögonen!)
Inga krusiduller, men ögna igenom säkerhetsdatabladet http://www.sigmafarg.se/media/images/sigma_renova_isotop_matt_msds.pdf
om du känner dig osäker.
 
Så anledningen till att isotopen används framför träprimern är för att det är en färdigfärg? Trots att sigmas hemsida rekommenderar att använda träprimern på trä?

Tack än en gång för din hjälp.
 
Ja, man slipper ett moment extra iom att Isotop är spärr och färdigfärg i-ett.
Vi kör Isotopen på bart trä, och är det bara fett/dammfritt så har vi haft noll problem.
Och färgen sitter garanterat där den sitter... =D
 
Hej
Jag har läst dina inlägg om kvistar, det tackar vi för!
En kontroll fråga så att jag fattat allt korrekt.

Förutsättningar:
35 årigt furutak med ca 2000 drygt på 40m2

Har köpt Jotun grundning 9l + Jotun snickerfärg 15 glans 9l.
Eftersom jag har två småttingar 8mån + 2,5 år hemma så har jag haft lite svårt med hur jag ska få till målningen eftersom detta är allrummet.

Din rekommendation är alltså Sigma Renova eller ska jag använda Sigma Renova Träprimer? Måla 2 ggr. Nu skulle jag vilja ha lite glans på taket då kanske jag ska måla med Sigma Renova Isotop Satin istället?

Är den svår att måla med? Blir det ränder? Har den erfarenheten av vattenbaserad snickerifärg. Men detta kanske inte ska ses som samma sak?

Tack för dina inlägg!
Anders Olsson
Borås
 
Aolsson: Träprimern är inte färdig färg men det är Isotopen.
Isotop finns dessutom i matt om du hellre vill ha det.
Vi kommer använda Isotop satin, roller och pensel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.