Vi ska köpa fönster till utbyggnad. Funderar på RM's kopplade 1+1. Ytterglaset kommer att vara kulturglas. Innerglaset troligen (?) energiglas för att få ner u-värdet..

Eftersom vi blir mer och mer villrådiga behöver vi veta hur det egentligen ser ut med energiglas från er som har det.

- Passar det in i ett gammalt hus?
- Ser man skillnad innifrån mot övriga fönster med "vanliga" glas?
- Ser man skillnad utifrån? Dagtid, kvällstid?

Hoppas på många kommentarer så att vi kan bestämma oss snart.. Leverantiden är så lång redan nu..
 
Beroende på hus förstås, men eftersom du skriver här under byggnadsvård så tänker jag såhär.

Originalglas bättre än valsat/blåst gammalt glas, bättre än valsat/blåst nytt glas, bättre än valsat om det var blåst innan (eller tvärtom), bättre än kulturglas, bättre än vanligt gammalt glas, bättre än vanligt nytt glas, bättre än energiglas.

Puh.

Möjligen kan energiglas klättra upp med tanke på u-värdet, men den uppenbart mörka tonen eller totalmörkret kvällstid är stort minus kan jag tycka. Olika energiglas är olika mörka har jag sett, men finns det något som inte är mörkt?

Vi är inne på vanligt glas för innanfönstren, om vi inte hittar något energiglas som inte är mörkt.
 
Egon84 skrev:
Har energiglas i innerrutorna och kultrurglas i ytterrutorna i fönstrena i min nybyggda farstu.

Jag kan inte direkt påstå att jag lägger märke till den minimala toningen som finns i energiglaset.

Här är en bild på hur fönstrena ser ut, inte för att man ser nyansen i dom, men ändå... :)

[länk]
Är fönstren från RM?
 
Dr_Jerkyll skrev:
Beroende på hus förstås, men eftersom du skriver här under byggnadsvård så tänker jag såhär.

Originalglas bättre än valsat/blåst gammalt glas, bättre än valsat/blåst nytt glas, bättre än valsat om det var blåst innan (eller tvärtom), bättre än kulturglas, bättre än vanligt gammalt glas, bättre än vanligt nytt glas, bättre än energiglas.

Puh.

Möjligen kan energiglas klättra upp med tanke på u-värdet, men den uppenbart mörka tonen eller totalmörkret kvällstid är stort minus kan jag tycka. Olika energiglas är olika mörka har jag sett, men finns det något som inte är mörkt?

Vi är inne på vanligt glas för innanfönstren, om vi inte hittar något energiglas som inte är mörkt.
Jo, jag skulle ju hellre ha 1+1 med kulturfönster + vanligt klarglas. Men vi kommer att ha många fönster i samma rum och väldigt stora (120x180). Då kan det kanske vara lite dumt att inte lägga ner de extra 5000 kr för energiglas.. när vi ändå lägger man ner en bit över 100.000 på nya fönster i utbyggnaden.. Kanske blir kallt och dragigt annars. Sen tänkte vi slippa ha element under precis varje fönster..

Vill gärna ha mångas åsikt om huruvida det på något vis stör med energiglasen. Speciellt de som RM använder.. Hoppas fler har erfarenheter? :)
 
Vi håller på och renoverar gamla fönstren och byter samtidigt ut innerglaset till energiglas (Pilkington). Måste säga att jag är överraskad över hur stor effekt det har på värmen. Då hade vi i och för sig bara 2 mm glas innan.
 
Jag ser, som jag också skrev i en annan tråd, inte någon skillnad på energlaset i våra innerbågar och det vanliga i ytterbågarna. "Uppenbart mörk ton" och "totalmörker kvällstid" känner jag inte alls igen.
Tyvärr vet jag inte varifrån vårt glas kommer (om det är som Jerkyll säger att det är olika) - fönstren är tillverkade av lilla Korsmyra Snickeri för tre år sen och jag vet inte vilken leverantör de hade.
 
Delphoria skrev:
Är fönstren från RM?
Nej, dom kommer från Wass AB, men det är Pilkingtons energiglas i dom.
 
Vi har lösa innanfönster med energiglas i. Det är ju också en kompromiss. :)
 
Energiglas...
Dom spärrar väl för IR-ljus. Det är ju bra om man vill hålla värmen inne, men dom spärrar ju även solens värme från att komma inn, eller....
Hoss mig är solen en betydande värmefaktor, värmepumpen stannar ofta helt när solen ligger på.
 
fråga är hur mycket den hindrar värmen från att komma in, det är ju viktigt att man vänder rutan åt rätt håll.
 
Låt oss ta ett verkligt exempel; ett nybyggt orangeri som är integrerat (utan mellanliggande innervägg) med befintlig mangårdsbyggnad. I orangeriet ingår tolv ganska stora sektioner treskikts isolerfönster med energiglas och mellanliggande spöjs. Fönsterputsningen i detta utrymme tar samma tid som ett enda (!!!) av de befintliga kopplade tvåglasfönstren i den äldre byggnaden.

För övrigt gäller det inte bara att hindra värmen från att stråla ut. Man måste också göra huset någorlunda vindtätt. Det lyckas ni bättre med ifall ni väljer fasta fönsterpartier hellre öppningsbara. Detta ensamt kan säkert med råge kompensera att ni väljer bort energiglas.
 
billy_baver skrev:
ett nybyggt orangeri som är integrerat (utan mellanliggande innervägg) med befintlig mangårdsbyggnad.
Låter trevligt, bild?
 
Nej, ingen bild.
 
Hejsan.

Vi har hand(mun?)blåst glas i de flesta ytterfönster, energiglas i innerfönstren.
Min uppfattning är att det kan synas en liten skillnad när man står utomhus och tittar in. De fönstren med energiglas upplevs som lite mörkare än de utan. Innifrån ser jag ingen skillnad.

Enligt glasmästaren som satte i dem till oss dämpar (reflekterar) ett modernt treglasfönster mer ljus en ett tvåglas med innerfönster i isolerglas.

peter s skrev:
Energiglas...
Dom spärrar väl för IR-ljus. Det är ju bra om man vill hålla värmen inne, men dom spärrar ju även solens värme från att komma inn, eller....
Hoss mig är solen en betydande värmefaktor, värmepumpen stannar ofta helt när solen ligger på.
Korrekt att de spärrar för IR STRÅLNING, inte ljus.
Det innebär att när solen lyser på våra fönster, så kommer det strålning med kort våglängd på dem. Den går (huvudsakligen) igenom metallfilmen som energiglaset är belaggt med. Sedan träffar den en vägg, ett golv en soffa, mig eller en hund. Detta något värms upp. När detta något sedan utstrålar värmen igen sker det som långvågig IR strålning. En del av den träffar fönstren och reflekteras (huvudsakligen) tillbaka in i rummet igen.
Med andra ord så tränger värmen från solen igenom fönstren, men inte värmen innifrån. Om du har en dag med varmare utomhusluft än innomhusluft, men huset ligger i skugga, så kommer värmen utifrån att reflekteras bort och inte gå genom fönstret.

Marive skrev:
fråga är hur mycket den hindrar värmen från att komma in, det är ju viktigt att man vänder rutan åt rätt håll.
Se ovan. Så vitt jag vet är enda orsaken att vända rutan åt rätt håll (dvs med beläggningen in i fönsterkonstruktionen) att man vill skydda den (relativt) ömtåliga beläggningen.

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.