Jag har lite frågor runt teknik, estetik och detaljer som jag kommer att ställa, så jag tänkte som ny medlem göra en översikt över vad jag håller på med. Eller jag och jag... lejer för det mesta.

Bor i ett hus byggt 1916 som är ett tvåfamiljshus från början och som vi numera bor själva i. Det blev s a s ett kök över och vi har bara haft två trånga duschvråer.

Badrum it is.

Innan badrumsprojektet har kåken långsamt utvecklats från detta:

flem34.jpg

...till detta:

DSC03820.jpg

Nåväl. Badrummet. Glömde tyvärr att ta en vettig "före-bild", men här är köksmiljön under upplösning:

DSC04358.jpg

Ursprungliga (dåliga, bara för planering) skissen:

Badrum_3D_1.jpg

Gistet trähus och badrummet på andra våningen samt ansträngd budget ledde till att plastgolv utan golvvärme planerades. Men intefan höll det.

Klinker och ett bubbelbad som representerar en variabel last om ett halvt ton mitt i bjälkarnas spännvidd om 4.5 m leder till en del funderingar. Jag (konstruktör till utbildning, men inte till yrke) grovräknade mig fram till att om jag kompletterade befintliga 80 x 220 bjälkar cc ca 500 med 56 x 220 limträ och full samverkan med 22 mm spån, skulle skillnaden i nedböjning bli drygt 1 mm.

Det låter mycket eller lite beroende på vilket perspektiv man har.

Eftersom entreprenören inte verkade veta, så ordnade jag via studiekontakter en konstruktör (med konsultförsäkring) som kunde underteckna en rapport. Egentligen tyckte hon att det dög som det var med kortlingar och glesning, men jag beordrade limskruvning av limträ där karet ska stå ändå:

DSC04476.jpg

Tillverkade också profiler av 2 mm plåt för att kompensera urtagen för avloppet:

DSC04565.jpg

...instruerade även elektrikern att ta hål i bjälkarna mitt i höjden mitt i fält. Installationer i gamla hus blir sällan sådär kliniska som man skulle vilja... :)

Ja, golvvärme blev det ju, som sagt. Inte det enklaste i ett gammalt hus med rejäl mur där byggherren håller på och "ernstar" sig:

DSC04569.jpg

DSC04604.jpg

Badkarsmallen på plats:

DSC04632.jpg

Badkaret i 3D:

DSC03710.jpg

Mer bilder på http://s29.photobucket.com/albums/c262/205FB/Crib/

Kommentera och tillrättavisa gärna!
 
DSC04554.jpg
DSC04565-1.jpg
scan0004.jpg
DSC03727_small_bars.jpg
fonstergaller_1.jpg
DSC03725_small_test_2.jpg
DSC04609.jpg
 
Lossade nästan 1 ton kakel från biltrailern ikväll och tog samtidigt hem "mossan". Första gången jag har hela färgschemat på samma ställe:

DSC04604-1.jpg

DSC04605-1.jpg

Mosaiken är bara menad för några detaljer, men jag tycker det lirar bättre än förväntat.

Åsså lite progressrapport. Extra allt vad gäller robusthet och kvalitet gäller, så både armeringsnät och armerat flytspackel är anbefallet även om delytorna inte är tillräckligt stora för att det ska vara ett måste:

DSC04601-1.jpg

Flytspackingen är numera helt klar:

DSC04602.jpg

...det är dessutom "gummat" en av två omgångar inna kaklingen tar vid.

I morgon ska jag köpa en massa plattjärn till räckena, skrotbalkar till jigg åt desamma, samt plåga min färghandlare med brytning av snickerifärg.

Dörrar och hyllor ska gå i klinker-kulören precis som taket.

Undrar förresten om inte det tänkta ljusspelet med mörka tak och golv samt ljusa väggar fångas litegrann av denna slarvbild?

DSC04599-1.jpg
 
C
Oj, såg det här först nu. Shit vilket bygge, snyggt blire. :D
 
cheetah1 skrev:
Oj, såg det här först nu. Shit vilket bygge, snyggt blire. :D
Tackar! :bow:

Planerar en "badlagsfest" för de inblandade hantverkare som bidragit ( dvs utom "målaren " ) till slutresultatet. Väl kyld pilsner, kött, köttbonanza, kabanoss-snacks, mer pilsner... Det är vad JAG gillar! :D
 
Första sektionen av räcket är klar, förutom losstagning ur jiggen, lite efterbearbetning och galvning då:

DSC03725_small_test_2-1.jpg
DSC04561-2.jpg
DSC04566.jpg

...kanske det blir nån pinne till av praktiska skäl också. Skissen har fel proportioner, jag vet... :surprised::eek:;)

Kaklingsprogressen är väl sådär:

DSC04571.jpg

Har hunnit kladda klinkergrå färg på dörrarna också:

DSC04554-1.jpg
 
Kul projekt!

Läste fel i rubriken först och trodde det var badrum i två våningar men efter att ha kikat lite med på bilderna och läst om ett par gånger fått klart för mig att det inte var riktigt så...

Ser fram emot att se det färdiga resultatet! Din planlösning var intressant och skapar onekligen liv i rummet som är ganska stort.
 
Tack Thomas! Hoppas kunna uppfylla förväntningarna...

Just nu sitter jag brandvakt över smedjan:

DSC04587-1.jpg

... efter att ha slutsvetsat första räckes-sektionen. Nästa kommer att gå snabbare och bli snyggare iaf, även om den här duger gott.

DSC04584-1.jpg

Har skissat så här... "portalen" är grymt grovskissad:

racke_2.jpg

...men jag börjar tycka att det blir för... välordnat. Det lutar åt att kaosa till det lite mer. Synpunkter?

Nu börjar det ta fart med kaklingen också:

DSC04580-2.jpg
DSC04581.jpg
DSC04582.jpg

...detta kommer inte att gå till historien som världens enklaste kakling, tror jag. :)

Köpte en pall (47 m²) kakel och likt förbannat fattades det nästan 10 m² :shock: Lite "småändringar" under väg visade sig ha ökat ytan mer än förväntat. Men det ordnar sig, det fanns hyfsad nyans i lager.

Dyrt är det tydligen med flytspackel å sånt också... Faktura på material för underarbetet om 16k damp ned i brevlådan häromdan. :eek:
 
Redigerat:
Hursomhelst traskar det på rätt bra med kaklingen numera:

DSC04554-2.jpgDSC04555-2.jpg
DSC04557-2.jpgDSC04558-1.jpg
DSC04559-2.jpgDSC04560-3.jpg

Har dessutom jiggat och tejpat upp nästa sektion av räcket:

DSC04568.jpgDSC04570.jpg
DSC04569-1.jpg

...anas ett tema? Blev lite kreativ med tejpen ikväll. Hoppas det blir bra och inte bara larvigt.

Blivande plafond/ljuskrona:

DSC04574-1.jpg

...gillar egentligen plafonder bara något mer än rotting-takfläktar, men detta kan bli rätt coolt om jag har tur. Tänkte hänga ner fönstret 10-20 cm i kedjor, matta glaset hårt och sätta typ 4 x 60 W i grupp, med dimmer. Tänkte också låta det vara så där risigt som det är inklusive karm.
 
Jösses vilken läcker planlösning! :) Kanonsnyggt! Ser fram emot att se ditt projekt växa fram i fler bilder.
 
Tack för uppskattningen, Cloudberry! :)

Kan konstatera att jag eventuellt gjorde ett misstag när jag spejsade till designen i andra sektionen för att bryta av isf att göra som jag hade tänkt. Jag tycker det är skitfult och det syns verkligen att det är ogenomtänkt, vilket iofs var själva idén, fast på ett dåligt sätt:

DSC04585.jpg

Jag avvaktar ändå "speglingen" av sektion 1 i den påbörjade sektion 3:

DSC04586.jpg

...innan jag gör om sektion 2. Jag börjar få kläm på det här nu så det tar inte så lång tid isåfall. Har även en idé om sektion 1 och 3 som kanske gör att det harmonierar lagom mycket bättre.

Hög ström och grov pinne är kul. Synd bara att plåtarna tar slut:

DSC04592-2.jpg

Annars ser det mesta hittills lika fräckt ut som jag hoppats. "Fondväggen" i nischen färdigklinkrad och jag tror effekten med klinkergrått tak verkligen funkar:

DSC04582-1.jpg

DSC04583-2.jpg

DSC04584-2.jpg
 
Redigerat:
Dubbelpost...
 
Efter att ha färdigställt tredje räckessektionen och testat lite av ursprungliga idén, så ser det inte helt oävet ut:

DSC04614-3.jpg

...en pinne till i sektion 2 så ser det nog riktigt bra ut, tror jag. Det faller på plats.

Fogning mm är gjord:

DSC04596.jpgDSC04597-2.jpg

DSC04599-2.jpgDSC04600-2.jpg

DSC04604-2.jpgDSC04601-2.jpg

DSC04603-2.jpg

...kan återigen konstatera att klinkergrått tak nog var ett vettigt drag. Det hade blivit extremt vitt med vitt tak också.
 
Härligt projekt! Kör hårt!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.