Jo, ska man ha arsenik och dioxiner i grunden??
Nu är stolparna gamla och luktfria. De ligger högt över mark.¨
Trä (både impregnerat och oimpregnerat) får över huvud taget inte vara i direkt kontakt med betong, så det ligger t ex tjärpapp ovanpå betongplintarna.
 
Mikael_L
Coolt projekt.

Men jag skulle aldrig ge mig på något sådant, det räcker med att jag tog ner en stomme i min ungdom, som sen aldrig kom till användning.
Men det där huset var ju riktigt vackert. Ska ni behålla orginalutseendet? Använda alla gamla fönster?

En del fokus har riktats mot budgeten.
Jag tror man kan gå land med den beräknade budgeten, med eget arbete på allt, givetvis.

Men risken är att huset tappar sin gamla känsla, om man genar allt för mycket. För alla dessa byggnadsvårdsprylar är ju tyvärr ohyggligt dyra.
Men kunde ni rädda mycket från ursprungshuset underlättar det ju en del.

Men skynda långsamt, och bygg upp ett lager med prylar allt efter ni får chansen att fynda, så .. :)

ps, enkupigt lertegel är väl jättesnyggt, och som ni redan vet, nästan gratis.
Och patineringen får man på köpet, behöver inte vänta några år för att det ska bli snyggt. ;)
 
Luktar arsenik?
 
billy_baver skrev:
Luktar arsenik?
Inte jiddra nu billy b, nyimpregnerat virke luktar och även gammalt om det står fuktigt (t ex mot betong).
Min enda fundering gällde ev läckage av gifter.

Mikael L, huset kommer troligen att rödfärgas men annars har vi inte planerat några om- eller tillbyggnader.
Originalfönstren går troligen att renovera, men då måste vi tillverka innerfönster. Alternativet är att tillverka nya tvåglasfönster med samma utseende.
Det finns många timmerstommar som tagits ner med mycket möda och sedan aldrig återuppförts. I någon mån är de färskvara, går tiden iväg minskar chansen efterhand att de kommer i bruk igen. För att köpa en redan nedplockad stomme är minimikravet att den är mycket noggrannt dokumenterad och att den förvarats väl. Det absolut bästa är om man planerar så man kan plocka ner och återuppföra stommen på några månader. Bygglov, grundarbeten osv. rean klara
Det finns också gott om stommar där entusiaster betalat både handpenning och mer och sedan aldrig kommit till skott. Inget bygglov, skilsmässa, ändrade planer, oeniga syskon, bristande resurser etc. Ibland har det hänt upprepade gånger med samma stomme, och ägaren har fått en stadig inkomst. :)
Budget - jag kommer att vara öppen med faktiska kostnader. Vi får se var det landar. Inte omöjligt att vi får för oss att lägga några 100 kkr extra på kakelugnar, kök, badrum och annat som förhöjer värde och funktion.
Tror inte vi kommer att lägga en enda krona på Gysinge. Men alla lösningar kommer att vara estetiskt tilltalande med hänsyn till husets karaktär.
 
För att bena ut detta trodde jag du avsåg något annat.

Du har - helt korrekt - isolerat betong och virke från varandra med tjärpapp.

Rent allmänt utgör ren förbränning största risken att toxiner frigörs. Men också vid uttorkning sker en långsam process. Man brukar också av andra skäl avråda från att använda tryckt virke i trossbotten under boningsrum. Impregneringen kan nämligen avge en frän doft, som påminner om mögel.

Apropå giftig "avsöndring" har arsenik den egenskapen att varken dofta eller smaka. Om kreosot "på flykt" är lättare att upptäcka vet jag tyvärr inte.
 
Jo, vi funderade på en annan lösning. Stålbalkar. Eller ta ner några kraftiga tallar i skogen och använda, men de borde barkas och få torka först. Så detta blev lösningen - i ingen del av huset kommer tryckat virke att användas.
Vid renovering av en takvåning i Paris där det läckt hydraulolja (?) som luktade fränt målades bjälkarna på rekommendation med shellack. Funderade på om man behöver göra något liknande här.
Men vi kommer att ha tillträde till grunden genom lucka i köksgolvet så vi kan ha koll på både lukt och fukt. Så man kan åtgärda det senare, om det behövs.
 
Då verkar du ha löst det, bara undrade eftersom jag hört om det tidigare.

Angående Gysinge så är de dyra på mycket men deras linoljefärger är bra och inte dyra. Dem kan jag verkligen rekommendera. Vi målar nästan enbart med dem och helt utan lösningsmedel. (Utom när jag grundar med deras utomhusgrundfärg för den innehåller lösningsmedel från början)

Annars är det bättre och billigare att leta begagnade detaljer på blocket etc. Tyvärr har många upptäckt det nu så fynden blir färre och färre... :)
 
Man brukar också av andra skäl avråda från att använda tryckt virke i trossbotten under boningsrum. Impregneringen kan nämligen avge en frän doft, som påminner om mögel.
.[/QUOTE]

Mkt givande inlägg kring detta ämne! Det är alltid stimulerande att se uppdaterade lösningar och kostnadskalkyler på flyttning av timmerstommar - den enda sanna eterniten, om de underhålls, och som ju även är ett mkt relevant alternativ för alla som behöver lägga till ett mindre timmerhus till samlingen, t.ex. som gäststuga, eller andra funktioner.

Diskussionen har troligen löst ett 'mysterium' kring märklig frän doft i vår lilla gästflygel. Dess fräna inomhusdoft förklarade vi först med 30-talsytskikten, dvs masonit på alla ytor+målad linoleummatta på golv, samt instängd fukt i grunden, läckage i taket, 100 råttlik i den nedrasade, med skräp snarare än spån fyllda blindbotten mm. Emellertid var det först efter utbyte av de flesta 30-talsgolvbjälkarna (ohyvlat ca 5'x5', med underligt mörk ton) som doften började försvinna. Givet diskussionen ovan var det sannolikt inte det faktum att bjälkarna låg direkt (utan papp (eller näver)) på en dåligt dränerad betongsockel och höll en jämn och go fukthalt i 80 år, utan virkets ursprungliga behandling, som satte den tunga lukten i huset - man lär sig ständigt!
 
Så tog regnandet uppehåll och timret åkte upp i en farlig fart. Roligt att testa sin styrka med stockarna, men mycket handlar om teknik. Med ett par spett och ett järnrör att rulla stock på kommer man långt. När det började bli högt smörjde vi med tvål så att stockarna skulle glida.
Nu uppe på varv nio, och vi kommer till varv elva denna vecka innan det blir ett uppehåll. Det behövs sedan kran för det övre bjälklaget och ryggåsstockarna. Klart i början på september?
Inte illa i så fall. Vi tog ut den lokale timmermannen som besiktade timmerhögarna och sa att det skulle ta två år att resa stommen .... 8)
Lindrev köper vi från http://www.lindrev.com Zikon utanför Askersund som drivs av den förträfflige Hans (Majestät). 1300 meter går det åt.

Angående takkonstruktion så funderar vi nu på att spika på att spika på undertak på stockarna, ställa reglar på och fylla med spån. Kan bli kanske 30 cm tjockt fortfarande med ryggåsstockarna exponerade.
En invändning är att det blir tungt. Får räkna på det.

Pojkarna köpte några åttatums trådspik och hann dänga dit där knutarna inte ville gå ihop. Fasa! Fick stopp på dom (tror jag), och letar nu sjutums klippspik. Trådspik och timmerstomme hör liksom inte ihop.

Bild 4 - norrsidans syll var den enda stock i stommen som hade lite röta.
 
  • DSCN0885.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0886.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0890.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0891.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Dags för en uppdatering.
När kranen så anlände gick det hela rätt geschwinnt. Tre man i en vecka så var det klart.
Att vädret var sommarlikt hjälpte till.
Kranen var perfekt för ändamålet, en Volvo mobilkran MK693 från 1981 med 14 meters räckvidd och rejäl överkapacitet.

Hade vi haft denna hela tiden hade uppförandet klarats av på cirka två veckor med tre man, utan att brådska.
Optimalt är nog 4-5 man. Man blir lite sliten av allt släggande.

Enda bit som behövde bytas på grund av röta var ett fönstergot på övervåningen.

Hittade tre olika dateringar i stommen, från 1887, 1894 samt en från 3 maj 1900. Antar att den första gäller, och de senare kan ha tillkommit vid ombyggnader. Eller byggde de verkkigen i tretton år?

Vi lade till en del dymlingar där de saknades, samt bytte ett trettital som gått av i hanteringen.
Spikade knutarna med 7" klippspik emellanåt. Vi använde ofta rejäla spännband för att tvinga ner stockar som vridit sig eller bara vägrade att komma på plats. Eller innerväggar som lutade. Överliggarna var besvärligast, men i stort var det som ett jättelikt ikea-paket.
Eller ett pussel med 493 bitar med en snittvikt på cirka 70 kilo. :)

Vi tänker oss att bruntjära fasaden och ha omålade foder i utvalt virke. Allt för att förstärka intrycket av ålder och kraft i stommen.

Kostnaden hittills ligger runt 170000 kronor. Jag har svårt att se var det ska kunna braka iväg, budgetmässigt ser det mycket bra ut, men vi har förstås en del kvar att göra :)
Tak ska på innan vintern. Jag förespråkar att spika på spånt eller bak och lägga 10 cm thermisol ovanpå, men nu är det visst de andra som är konservativa (och arbetsvilliga!) och vill bygga en lådkosntruktion och fylla med 30 cm spån.

Sen göra färdigt:
-dräneringen
-fönster
-dörrar
-murstock
-bjälklag
-golv
-innerväggar

så blir det inflyttning kanske nästa år?
i bästa fall
vi tänkte ha en taklagsfest (ryggåsfest?) i år

Detta är den första stomme vi flyttat och en lärorik erfarenhet. En mindre stomme hade kanske varit att föredra första gången, men nu har det gått bra.
En reflektion är att en stomme med mera röta vore det inte värt att lägga ned mödan och pengarna på. Vi hade lite tur att denna var så frisk som den var. En del knutar gick ändå sönder lite i demonteringen (de ska lagas). Det är nog ett större problem när man flyttar stommar med utanpåliggande knutar.

Bilderna:
-kranen var suverän och ett nöje att köra
-goten var knepiga att passa in när stockar vridit sig och väggarna ville åt olika håll
-huset står högt med magnifik utsikt över ägorna
-det pratar fint med det gamla huset
-en datering 1894
-stock misshandlad med dubbla släggor
-timmermannen hette antagligen H E Hellberg. Han har gjort en konstnärs signatur längst
upp på norra röstet genom att måla först vitt sedan brunt och rista i den våta färgen.
-enbart klippspik i stommen. Vi letar 5" med snygg skalle till golven
 
  • DSCN3452.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN3463.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0996.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0993.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN3546.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN3548.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN3447.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN3456.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN3472.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klippspik sjutums.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej! Jag var inne i början av din tråd. Jag tycker fortfarande att du ska fundera på att ha ett fristående takställ ovanpå dina takåsar. Det är visserligen en kompromiss men det är
mycket enkelt jämfört med dina andra alternativ. Du kan då använda vilken typ av isolering du vill. Det är också trevligt med syniga takåsar. Tro mig!
 
Jo, jag håller med fast vi kommer nog inte att behöva några takstolar. Jag tror det blir att vi slår på 22 mm spont och papp och låter det stå så över vintern mens vi funderar lite till.

Tydligen finns innerfönstren bevarade fick jag höra. Isåfall blir det att renovera befintliga fönster. Huset har stått tomt i decennier och omålat sen ett halvsekel eller mer. Men fönsterbågarna såg ändå bra ut.
Alla innerdörrar, golv och innertak finns också.
Visar sig också att vi fick låna kranen free of charge. Får erbjuda någon gentjänst.

Finns många stommar på Blocket som borde säljas som ved. Varför skulle nån betala för denna t ex? http://www.blocket.se/vasternorrland/Timmerstomme_7x8_5_med_loft_23680415.htm?ca=12&w=3
 
Redigerat:
"Finns många stommar på Blocket som borde säljas som ved. Varför skulle nån betala för denna t ex? http://www.blocket.se/vasternorrland....htm?ca=12&w=3"


Varför inte? 20 tusen är väl inga pengar för den timmerstommen om man är beredd att satsa lite egen tid, kraft och pengar på nedmontering och frakt som säkert en del har kontakter igenom som kan bidra till lägre slutpris på flytten.

Går ju inte att bedömma helhets skicket endast på den bilden, man behöver ju inte resa den som nu utan man kan ju kapa och greja som man vill med timmret och kanske göra 2 mindre enheter typ bastu el. gäststuga, lusthus, tillbyggnad, + resterna till vebonn :)
 
Hmmmm....nej, detta handlar om rivningshjälp och för sådan borde man betala, inte få betalt. Kringkostnaderna blir stora även om man inte räknar med arbetsinsatsen.
Hur knuttimrar man utan knutar? :)
 
Hej igen! Du är väldigt kräsen när det gäller timmerstommar. Jag håller på att flytta en timmerstomme som är i betydligt sämre skick än blocketstommen Jag kan tänka mig att
det är viktigt med utseende när man inte ska sitta panel på den som traditionen är i Dalarna
men i större delen av Sverige har timmerhus nästan undantagsvis alltid haft panel. Då är
det andra saker som är viktiga som exempelvis hur rak stommen är, hur orörd den är;om det följer med golv, dörrar, locktak etc. Jag flyttar min stomme för att den är en bra grundkonstruktion som man utgå ifrån. På nedervåningen i mitt hus kommer det inte att synas arr huset är byggt av timmer medan övervåningen som aldrig varit inredd kommer inte heller i fortsättningen att inredas. Jag har från ett tidigare husflyttningsprojekt positiva erfarenheter. Om blocketstommen är rak och är orörd kan den mycket väl vara värd 20000 kr. Jag tycker den verkar vara bra av vad man ser på bilden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.