Hej!

Vi ska bygga om vårt kök!

Vi har kommit fram till två ganska olika planlösningar; ett långsmalt parallellkök eller ett luftigare, genomgående kök med köksö.

Vilket tycker ni är bäst? Fördelar och nackdelar? Vad har vi missat?

(Bortse från vilka väggar som ska rivas m.m., sånt löser sig :D)

Mvh,
Mats
 
N
Jag tycker att första lösningen är bättre. Största fördelen: en stor sammanhängande diskbänk med arbetsytan där den verkligen behövs. En köksö är i mina ögen en trendgrej och kan ta bort mycket av det luftiga. Har ni kört en 3D-animation? Då syns det kanske bättre att föslaget med köksön inte alls blir lika luftig som den första.
Lycka till ! ela
 
Jag är väl generellt inte så förtjust i parallellkök, tycker att de brukar kännas så "korridoriga", men i det här fallet måste jag säga att jag tyckte att ettan var bättre så som de ser ut nu. Det enda uppenbara felet jag ser i den är att det är lite för kort mellan spis(häll) och ho.

Med tvåan är det flera saker som stör mig. Placeringen av kyl och frys t ex, de känns "off", placerade i matplatsdelen i stället för arbetsdelen och dessutom vända halvt från den senare. Nu har ni antagligen tänkt att man ska göra den mesta beredningen på köksön och till den är de ju nära men ändå...spontant känns det lite konstigt för min del.
Sen, och det tycker jag nog egentligen är en tyngre invändning, ser det för trångt ut i arbetsdelen. Speciellt kring hällen, 40 cm bänk till vänster och, vad är det, 40 eller 50 cm mellan den och hon - det är knappt någon avställningsyta och ingen beredningsyta. Även om man tänkt sig bereda det mesta på ön har jag svårt att tänka mig att inte kunna köra viss beredning i nära anslutning till hällen.
Om ni ändå föredrar den här planlösningen, med hänsyn till övriga rum eller för det öppna och luftigas skull, så skulle jag kolla om det går att göra ön så pass mycket större att man kan flytta hällen dit (om det går att få dit fläkt förstås) och i så fall också en mindre ho. Huvud-disk-platsen skulle bli där den är men då skulle man också kunna ha en ordentlig ho till i stället för den där lilla sköljhon - jag tycker inte att såna är praktiska.
 
Första lösningen.
Men som farzan säger bör ni öka avståndet mellan häll och vask.
 
Det där med kylens och frysens placering har jag också funderat en del kring. Det som jag tycker talar för att de kan stå kvar där de är ritade är att frysen behöver man öppna kanske en gång/dag i snitt, då kan man leva med att gå ett par extra steg. Sen tänker jag så här med kylen, att det är ju lika ofta som man tar saker ur kylen (frukosten, lingonsylt, ketchup m.m. t. ex.) och sätter direkt på köksbordet som man sätter sakerna på diskbänken, då är det bra att ha nära mellan kylen och bordet.

Att det saknas yta kring hällen är inte bra, det håller jag med om. Får kanske ta en funderare kring en bättre lösning där.

Nela, en förklaring bara, det kanske inte framgår men där är alltså inga överskåp över ön. Tycker du ändå att ön i så fall gör det mindre luftigt?

Tyvärr har vi ingen möjlighet att sätta fläkten ovanför ön, så hällen kan inte sitta där.
 
Det är ofta inte arbetsyta kring hällen man eftersträvar utan mycket arbetsyta mellan häll och vask. Kan du inte bara flytta hällen mer till vänster?
 
nimhed skrev:
Kan du inte bara flytta hällen mer till vänster?
Ja, det tycker jag skulle räcka i förslag 1.
 
Jag skulle välja alt.1 alla dagar i veckan. Fast jag skulle byta plats på vask+DM och spis.
 
N
Jag såg det, att det inte finns överskåp över köksön, inte häll heller med fläkt, men hur som helst, jag tycker själv inte om att det stor mycket i vägen. Och kan det kännas för trångt efter bordet är direkt bredvid. Samt ni har långa väger förbi köksön till kylen. Visst tar man mycket ut för att placera på bordet, men också mycket som behövs när maten lagas. Nej, absolut version1.
 
T
Tänk på att om ni använder murstocken som rökkanal för uppvärmning så bör man absolut inte ställa varkens kyl eller frys mot den. Man bör även sträva efter att dom inte står i direkt solljus.
 
skulle välja alt 1 om det finns vackert utsikt från matbordet :).

Förstår inte det där med "luftighet" som eftersträvas. För mej är det ett stort rum med en tung möbelklump centrerat mitt i. Vad än man går så står den i vägen ... känns som om man byggde huset runt den ....
gaia
 
Ja, det är ju en rådande majoritet här för att inte ha köksö... det verkar som det bara är frugan och jag som gillar förslag 2 bättre. :) Utsikten från köksbordet hade varit klart bättre i förslag 2. Sen gillar vi att TV-rummet och köket blir mer ihopa på något sätt, i förslag 1 kommer TV-rummet långt bort i en tarm på något sätt.

Vissa saker tål att justeras, t ex det här med det för lilla utrymmet kring hällen och kanske var kylen står.

Men ni som inte gillar det här med köksö, har ni haft det någongång så ni talar av erfarenhet? Eller är det "fördomar"?

/ Mats
 
Skånepåg skrev:
Men ni som inte gillar det här med köksö, har ni haft det någongång så ni talar av erfarenhet? Eller är det "fördomar"?

/ Mats
fördomar ... hade bara en halvö
gaia
 
Fördomar här också. Har heller aldrig haft de ytorna du ska jobba med.
 
Förslag 1 tycker jag.
Förslag 2 är helt kass. Vi har idag ett parallellkök och det funkar alldeles utmärkt. En förbättrad version av det gamla arbetsköket som funkar väldigt bra om man inte har så spatiöst.

Jag gillar absolut köksöar men då måste dom få plats.
Håller på och ritar på kök också. Tänker göra precis som Skånepåg och lägga ut förslagen på remiss så här.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.