Hallå
idag satte jag igång med fönstren i vår gamla skånelänga. Tänkte jag skulle göra det grundligt och drog också bort tätningslisten. Det var ett märkligt material, väldigt fibrigt. Inte som rep som jag tidigare sett nånstans. Det dammade och fibrerna flög runt i luften. Det var varmt och stilla och jag slet och drog länge för att få bort allt.
Några timmar senare tog jag nästa fönster. Inga handskar.

Kände att dammet irriterade i luftvägarna.
Först senare tänkte jag att det där kan ha varit asbest. Tror materialet suttit där väldigt länge.
Nu läste jag på nätet att det förr fanns asbest i tätningsband.

Jag är så rädd att jag andats in hur mycket som helst!! Vad ska jag göra?
Känner mig ännu lite irriterad i luftvägarna, flera timmar senare.

Tove
 
J
du kan vara lugn.

Behövs massa års jobb med asbest innan du blir sjuk av det.
 
  • Gilla
Stugrenoverare och 1 till
  • Laddar…
Hej John
ååh tack för ditt lugnande svar!
(Är du säker??)

Vet någon möjligen hur jag tar reda på om det är asbest? Jag har 8 fönster kvar!
Kan någon på kommunen titta på det?Eller någon som vet hur det ser ut?

Det här var liksom en blandning mellan stålull och tygfiber. Som ett mjukt stålull kan man säga. Eller som en kraftigare variant lin.
På sina ställen var bandet i så dåligt skick att det drogs sönder jättelätt och fibrerna flög åt alla håll. På andra ställen var den i bättre skick och när jag drog i det så kunde jag där få med nubben som bandet satt fast i.
 
Folk har jobbat med asbest i många år innan det förbjöds -83. De har utsatts för asbestdamm dagligen under lång tid. En enda dag som i ditt fall är garanterat ingen fara!

Vill du vara extra lugn så se till att använda skyddshandskar och ett bra munskydd (inget billigt skit) så är det ingen fara att byta ut några tätningslister. Folk byter ju hela tak och fasader med gamla eternitplattor.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker också du ska känna dig ganska lugn. Statistiskt sett så löper du ingen risk utifrån ett enda exponeringstillfälle.
Retningar i halsen är inget annat tecken än att du fått någon form av damm där (vad som helst) som retar. Asbestfiber i lungan känns inte alls. Dom som yrkesarbetade med sånt förut hade mycket fibrer i lungorna utan att nödvändigvis få cancer för det.
(Men stendammslunga är inte att leka med det heller.)

Men som sagt, du löper så mikroskopiskt liten risk att du inte bör gå och oroa dig.
Men naturligtvis ska du inte fortsätta utan att först utrusta dig framförallt en andningsmask men även skyddsglasögon och täckande kläder.
Glöm inte att städa noga efteråt, och dammsuger du så använder du samma skydd då.
Dammsugarpåsen kastar direkt då du blivit klar. Kör sen dammsugaren helt utan påse utomhus ett tag för att inte fortsätta sprida partiklar vid vanlig städning sen.
I vilket fall måste du alltid avsluta med noggrann våttorkning av alla ytor.
Kasta de kläder du använt.

Här har du lite info. T.ex 5-faldigt ökad risk ifall man yrkesmässigt arbetat med asbestisolering.
http://www.av.se/teman/asbest/halsorisker/sjukdomar.aspx
 
Varför inte skicka in en bit på analys så du antingen kan låta bli att oroa dig eller vidta åtgärder vid det fortsatta arbetet.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Efterssom det nu blev ett irriterande damm så skall du givetvis ha andningsskydd i fortsättningen, oavsett om det är Asbest eller ej. Som sagt en enstaka exponering är inte farlig.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
När jag gick i grundskolan fanns där en liten kemisal. Eftersom där fanns gasolbrännare så fanns där också lite skyddsutrustning. Det var en handske och ett förkläde, tillverkade helt i asbest. Där fanns också en filt av asbest, som man skulle ha för att kväva en eventuell eldsvåda. Den behövde aldrig användas, men handsken och förklät använde vi barn då och då. Samtliga av oss har nått vuxen ålder.
 
I början av 80-talet var jag i ett hus där man höll på och "sanerade" asbest. Det fanns innertak av korrugerad eternit, som låg löst på skenor utefter väggarna.

Jag och hundratals andra vistades lokalen samtidigt som saneringspersonalen kom i "rymdräkter" med luftförsörjning via slangar till aggregat utomhus gick och lyfte ned eternit taken.
 
  • Gilla
Björn96
  • Laddar…
Hallå
och tusen tusen tackar för era bra svar. jag kan inte sluta tänka på detta (har nog ett hypokondriskt drag) så här kommer också några bilder om nån orkar ta en titt.
Är det asbest??
Nu ska jag ner och sanera stället, dammsuga enligt anvisningar mm!
Tack igen!
 
  • asbest_close_large.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • asbest_large.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det är ingen asbest! Det är vanliga textiltätningsremsor av äldre modell.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Vill du kolla om dina remsor är av asbest är det väldigt enkelt: försök att sätta eld på dem. Brinner de är det inte asbest.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Helt säker? Det här var liksom inte tyg heller utan mer nåt tja..lättsönderdelat.
Som en blanding av stålull och ull...Mjukt men lite mysko konsistens.
 
Ok - brandtestet låter bra .- jag går ut o eldar. Snart tillbaka.
 
Det brinner :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.