Ett element under fönstret motverkar risken för kallras, tar man bort elementet kan man delvis eliminera den risken med ett bättre U-värde i fönstret.
I övrigt är det som billy_baver skriver att antalet element inte påverkar energibehovet, men däremot så påverkas det av fönstrens U-värde.
 
Vi vill inte ha energiglas eftersom de är tonade i en lite mörkare ton pga ytbeläggningen.. Säkert inget man direkt tänker på, men i vårt gamla hus vill vi ha precis samma glas som nuvarande fönster. Vi kommer även ha kulturglas i ytterbågen.[/QUOTE]

Jag vill påstå att ni måste vara minst optiker för att märka av den skillnaden med dagens energiglas, speciellt med den storleken på fönster som ni skall ha.
 
Håller med Bror - vi har 1 + 1 med energiglas (lågemissionsglas är väl den korrekta termen?) i innerbågarna och jag kan då inte se den där mörktoningen. Inte ens om jag öppnar mellan bågarna och jämför ytter- och innerglasen kan jag se någon skillnad.

Eftersom någon frågade: Man brukar ha lågemissionsglas i bara innerbågen, inte den yttre.
 
Hmm, då är frågan kanske om man ska välja 1+1 med energiglas och få ett u-värde på 1,9. Slutnotan för fönstren blir då 20.000 kr billigare än med 2+1 med "vanliga" glas (u-värde 1,7).

Är det värt 20.000 att få 0,2 lägre u-värde?? :confused: Det handlar om 12 fönster i en utbyggnad..
 
1+1 är dessutom snyggare, du slipper se isolerglaskassetten (som syns även om man har vit mellanskena), och kan få äkta spröjs även i innerbågen. Vi ska beställa såna från RM med energiglas i innerbågen om kommunen nu godkänner u-värdet... Byggsamråd imorgon!

Får jag låna tråden och ställa en fråga i samma ämne?
Finns det någon som har erfarenhet av kombinationen kopplade fönster och golvvärme? U-värde m energiglas blir 1,9, vet inte om u-värdet hänger ihop med mängden kallras. Kommer vi få problem med kallras tror ni...? Vi ska bygga till ett 1800-taslstorp om någon undrar, tillbyggnaden kommer att länkas till torpet.
 
Malino!

Har ni sett RM's energiglas i verkligheten? Jag pratade precis med dom för att dubbelkolla det här om man ser att de är tonade. Hon tycker att man upplever det, men kanske mest om man har nåt att jämföra med. Vad säger du? (om du har sett deras fönster)
 
Hm, tyvärr inte... Det sägs att skillnaden är marginell men jag har inte sett dem i verkligheten. Tror iaf att det syns mindre än isolerglas ;) För mig är det viktigt med spröjs i båda inner- o ytterbåge, och ett u-värde på 2,7 eller vad det blir utan energiglas går nog inte hem i "beräkning av byggnadens specifika energianvändning".
 
Sommartorparn skrev:
Min erfarenhet är att det blir både kallras och insidesimma om man inte har element under alla fönster.
I morse var det pltösligt 13 grader kallare än det var i går morse. Lika mycket imma på samtliga fönster på ovanvåningen, oavsett element under eller ej.
 
I vårt vardagsrum har vi tre likadana fönster (tvålufts 12x12, kopplade 1 + 1 med lågemissionsglas i innerbågen). Två har radiator under, det tredje inte. De med radiator blir aldrig immiga. Det utan kan bli immigt på utsidan av ytterglaset mycket kalla morgnar. Hur förklarar man det?
 
Har just klistrat igen samtliga 100-åriga fönster hemma. Inga element är påslagna ännu (kör bara med luftvärmepumpen) men ingen tillstymmelse till imma någonstans utom på något enstaka - som byttes till 2-glas på 60-talet.
 
Imma på insidan - hög luftfuktighet inne (dålig vent)
Imma mellan fönstren - otät innerbåge, ev fuktig ytterbåge.
Imma på utsidan - ???
 
Jag har ett tvåluftsfönster där jag satt energiglas i det ena och sen tröt orken och det andra har vanligt glas, det går att se skillnaden, men det är inget som någon skulle upptäcka utan att jag sa det och knappt ens då. Däremot blir det mycket riktigt imma (dagg) på utsidan av det som har energiglas eftersom det inte blir lika varmt. Detta även om elementet inte är på.

Om ditt hus är från 1800-talet är väl ett alternativ att försöka få tag i fönster med innanfönster, dom har bättre energivärde, betydligt bättre ljudvärde och är ju så fina. Nån måste väl tillverka såna ute i landet?
 
Ni kanske har bestämt er redan?
Vi kommer att sätta in de originalfönster vi hittat och komplettera med fler lika dana, det är 1-glas med innanfönster, de har bättre U-värde än kopplade 1+1glas, och man slipper den fula dubbelglaskasetten i 2+1 glas (som man tom ser på fotot på bilder i AlltiHemmet tex!).

Vi var ett tag riktigt säkra på att vi skulle ha energiglas i innerbågen, men har läst på flera ställen att beläggningen är ömtålig, stämmer det? och hur? Om man kan nöta bort beläggningen, vad har man för u-värde om 10 år då när man putsat fönstren några gånger?
 
JonOMaria skrev:
Vi kommer att sätta in de originalfönster vi hittat och komplettera med fler lika dana
Samma gäller för oss. Vi har hittat en stor del av de gamla fönstren. Vissa bågar fattas och en del karmar. Att använda dessa känns självklart för oss då det ger vakra, kulturistoriskt korrekta fönster till en oslagbar investeringskostnad och hyggliga energivärden. Funderade först på att sätta in energiglas i innerbågarna men har övergett den tanken då de flesta av fönstren är spårfalsade.
 
De hårdbelagda energiglasen som man använder när ytan blir åtkomlig är inte ömtålig. De mjukbelagda energiglasen är det däremot men de har man normalt bara i slutna isolerrutor.
Hans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.