Vi ska bygga ut huset och håller på att välja fönster. De ska passa in i övriga huset som är byggt 1882. Huset har nu kopplade 1+1 fönster med element under varje. Fast spröjs i ytterglaset. Storlek 120x180 cm. Rätt stora fönster mao..

Till tillbyggnaden tittar vi på antingen kopplat 1+1 (u-värde 2,6) och installera element under varje fönster. Alternativet är kopplade 2+1 (u-värde 1,7). Vi tänkte köpa från RM. Vi har bergvärme.

Nu till frågorna:
- Om vi väljer 2+1 fönster, kan vi då välja att bara ha element under vissa fönster, utan risk för kallras, imma mm?
- Är det "onödigt" att satsa på 2+1 i nya delen eftersom värmen kanske ändå smiter ut via gamla huskroppen?
- Passar 2+1 fönster in i stilen i vårt gamla hus, eller syns det tydligt att det är ett isolerglas i fönstren??

Tack på förhand!
 
Jag sammanfogade trådarna. Det räcker med en tråd!
morsan/moderator
 
Redigerat av moderator:
jag kan svara på en sak, om värmen smiter ut.

Det blir samma värmeförlust över väggar och fönster i den gamla delen precis som tidigare, oavsett hur den nya byggs. Om det är lönt med 2+1 beror ju på hur mkt fönstret kostar i förhållande till kostnad för uppvärmningen. Det blir i vilket fall lägre uppvärmningskostnader med ett bättre U-värde över fönstret.

Jag ha bara små fönster i min skånelänga, så jag kan inte säga något om kallras på stora fönster utan element. Rimligen blir det mindre kallras med bättre U-värde på fönstren.

kan ni inte prova att stänga av element under något fönster i gamla delen för att se hur det blir? Nätterna börjar ju bli kallare nu. Om man ska ha en sittplats framför ett fönster skulle jag välja element iaf.
 
  • Gilla
Hjogvik
  • Laddar…
Ja, troligen lönar det sig på mycket lång sikt att välja 2+1. Just eftersom vi troligen inte behöver element under varje fönster?

Inköp och montering av fönster och installation av element blir ungefär densamma oavsett vilken lösning vi väljer. 2+1 fönstren är ca 30.000 kr dyrare är 1+1 fönstren. Väljer vi 1+1 istället så blir de extra elementen + installation av dessa också ca 30.000 kr. Så initialt handlar det om samma pengar. Sedan blir ju uppvärmningen av de extra elementen lite högre..

Fast vi tänker en hel del på utseenden också. Vill inte ha fönster som ser moderna ut pga isolerrutan som sitter i 2+1 fönstren.. men å andra sidan kanske inte det syns?
 
Det där med element under varje fönster, är det verkligen nödvändigt? Jag har flera kopplade fönster som år 70 år gamla utan element under.

Kallras? Vet inte, jag brukar inte ställa mig alldeles vid fönstret någon längre stund. Brukar ni? Imma på insidan fönstret, kan det bli lite fukt i nedekanten av glasets insid i sovrummen, både med och utan element under. Beorr på för lite ventilation, samt tillfälliga temperatursänknignar utomhus (fuktig luft, snabbt kallt -> imma)

Fukt mellan fönstren beror på otäta fönster och/eller fukt utifrån genom bågen, eller dålig "ventilation" mellan glasen och till uteluften.

Skall ni ha många fönster i ett rum, eller hur hade ni tänkt?

Edit: Jag hade gått på 1+1 fönster.
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Det där med element under varje fönster, är det verkligen nödvändigt? Jag har flera kopplade fönster som år 70 år gamla utan element under.

Kallras? Vet inte, jag brukar inte ställa mig alldeles vid fönstret någon längre stund. Brukar ni? Imma på insidan fönstret, kan det bli lite fukt i nedekanten av glasets insid i sovrummen, både med och utan element under. Beorr på för lite ventilation, samt tillfälliga temperatursänknignar utomhus (fuktig luft, snabbt kallt -> imma)

Fukt mellan fönstren beror på otäta fönster och/eller fukt utifrån genom bågen, eller dålig "ventilation" mellan glasen och till uteluften.

Skall ni ha många fönster i ett rum, eller hur hade ni tänkt?

Edit: Jag hade gått på 1+1 fönster.
Min erfarenhet är att det blir både kallras och insidesimma om man inte har element under alla fönster. Väldigt ofta har man ju bord med sittplatser bredvid fönstrena (eftersom man vill kunna titta ut) och då blir det väldigt obehagligt kallt att sitta vid ett elementlöst fönster även om rumstemperaturen för övrigt är OK.
 
Jag tror bara jag har bord med sittplats vid tre av mina fönster, matsalen, köket och ett arbetsrum.

Ett element per rum måste man ju ha i alla fall.
 
Resonerar vi huset du använder som "avatar" ? Isåfall är fönstersättningen inte skriven i sten. Huset är redan tillbyggt, och har både stora och många fönster. Med lite eftertanke behöver ni inte alls nödvändigtvis köpa några nya fönster alls. Om ni inte exempelvis fördubblar byggnadens volym bör ni klara er med i stort sett de fönster huset redan har, omdisponerade till utbygget.

Med samma fönsterantal som idag begränsar ni fönstrens energiförlust till samma som idag, trots att byggnadsvolymen ökar. Och ni får ett enhetligt hus, som sannolikt blir bara ännu vackrare med en aning stramare fönstersättning.

Jag vet inte hur ni tänker bygga ut. Men jag konstaterar att befintlig byggnad karaktäriseras av sitt verandakatiga utbygge. Vill ni behålla den karaktären kan ni koncentrera nya fönster med nyare teknik till enbart denna (eller liknande och ännu mer konsekvent) glasveranda/vinterträdgård. Då kommer en lätt variation i snickerierna att funka ihop med husets grundtema.
 
Kan du inte leta gamla fönster som passar i stilen? Smala snygga spröjs o blåst glas gör så mycket för helheten.
På den här danska sidan finns otroligt fina fönster som någon tidigare här i forumet har rekomenderat.

http://www.genbyg.dk/brugte_vinduer/
 
Om ni inte vill ha element under varje fönster så bör ni lägga till energiglas för bättre U-värde (1,2 )

Jag vet inte vad prisskillnaden är hos RM mellan 1+1 resp 1+2, men onödigt är det knappast. Om ni i den nya delen har en bra total isolering så far inte mer värme ut via den gamla delen. Tänk på att fönstren skall sitta i huset i många år framöver.

Vad jag kan se på RMs hemsida så är utseendet lika mellan utåtgående 1+1 och 1+2, så det passar säkert bra in i stilen.
 
Hur stor är skillnaden mellan energiglas och vanligt glas i ett 1+1-fönster? Är det lönt att satsa på om man byter glas?
 
billy_baver skrev:
Resonerar vi huset du använder som "avatar" ? Isåfall är fönstersättningen inte skriven i sten. Huset är redan tillbyggt, och har både stora och många fönster. Med lite eftertanke behöver ni inte alls nödvändigtvis köpa några nya fönster alls. Om ni inte exempelvis fördubblar byggnadens volym bör ni klara er med i stort sett de fönster huset redan har, omdisponerade till utbygget.

Med samma fönsterantal som idag begränsar ni fönstrens energiförlust till samma som idag, trots att byggnadsvolymen ökar. Och ni får ett enhetligt hus, som sannolikt blir bara ännu vackrare med en aning stramare fönstersättning.

Jag vet inte hur ni tänker bygga ut. Men jag konstaterar att befintlig byggnad karaktäriseras av sitt verandakatiga utbygge. Vill ni behålla den karaktären kan ni koncentrera nya fönster med nyare teknik till enbart denna (eller liknande och ännu mer konsekvent) glasveranda/vinterträdgård. Då kommer en lätt variation i snickerierna att funka ihop med husets grundtema.
Vi gillar många och stora fönster och vill behålla huset som det var byggt med alla fönster. Den sida vi ska förlänga (bortåt åt vänster på avataren) var tidigare en veranda i två våningar, men sedan 60-talet inbyggd och isolerad. Där har man använt små opröjsade 60-talsfönster som vi nu kommer att byta mot den större spröjsade modellen.

Frågan är alltså inte antal fönster utan antal element som krävs till de nya fönstren.. För att slippa köpa och installera 9 nya element funderar vi alltså på om 2+1 fönster gör att det fungerar bra utan fönster..?
 
BiFuel skrev:
Hur stor är skillnaden mellan energiglas och vanligt glas i ett 1+1-fönster? Är det lönt att satsa på om man byter glas?
Energiglas kostar hos RM 235 kr + moms per kvm glas. Det står att deras 1+1 fönster får ett u-värde på 1,9 istället för 2,6 med energiglas. Vet inte om det gäller om man byter i båda bågarna eller vara ett av glasen..
 
Bror skrev:
Om ni inte vill ha element under varje fönster så bör ni lägga till energiglas för bättre U-värde (1,2 )

Jag vet inte vad prisskillnaden är hos RM mellan 1+1 resp 1+2, men onödigt är det knappast. Om ni i den nya delen har en bra total isolering så far inte mer värme ut via den gamla delen. Tänk på att fönstren skall sitta i huset i många år framöver.

Vad jag kan se på RMs hemsida så är utseendet lika mellan utåtgående 1+1 och 1+2, så det passar säkert bra in i stilen.

Tror du inte att man kan vara utan element under 2+1 fönster med vanliga glas? De har u-värde 1,7 med vanliga glas.

Vi vill inte ha energiglas eftersom de är tonade i en lite mörkare ton pga ytbeläggningen.. Säkert inget man direkt tänker på, men i vårt gamla hus vill vi ha precis samma glas som nuvarande fönster. Vi kommer även ha kulturglas i ytterbågen.
 
Antalet element påverkar inte energibehovet. Om ni har ett element "för lite" kommer ni förvisso att spara värme. Men om ni har ett element "för mycket" kommer ni för den skull icke att "elda för kråkorna". Skillnaden blir att ni slipper köra elementen för fullt, och får behaglig komfortvärme. Den subjektiva upplevelsen av skön värme KAN medföra att man inte gör sig av med lika mycket energi. Exempelvis när man resonerar golvvärme brukar just detta användas som argument. Men jag vågar inte påstå det tvärsäkert.

Hoppas det var svar på din fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.