BillyBob-2000 skrev:
Om ROT-avdraget finns kvar, så skulle jag då - säg 2012 - köpa ett mindre hus med potential (säg att det med värdeminskningen pga inflation och höga räntor kostar 2,5 miljon). Då kan ni bygga om detta med stöd av ROT-avdraget (det gäller ju inte för nybyggnation) och på så vis få 100.000:- gratis om året i arbetskostnader. Man får ganska mycket byggt för 200.000:- - lägg därtill materialkostnader som kan vara ganska höga (jfr kök och badrum). Om ni gör detta till ett 3-5-års-projekt och allt går vägen - så kanske ni har ert drömhus för under 4 miljoner. Kanske ännu billigare om ni är extra smarta (mycket byggmaterial är halva priset på i Europa; vi har t.ex. köpt en mosaik till vår pool i Tyskland för 46 euro /kvm. I Sverige kostar den 1375:-/kvm. Finns mycket att tjäna.

Och att ha 1 miljon eller ännu mer, mindre i lån ger er oerhört mycket större frihetsgrader - inte minst om räntan ligger på 8-10%. Ni kan t.o.m. amortera och kanske vara skuldfria innan pensionen.

Visst, en hel del bra råd, om man inte bor i Sthlm.... radhusen i mitt gamla område säljs runt 3 000 000 och de är 95 kvm stora !!!! Dessa priser har legat så här i några år i både upp och nedgångar. Och då talar vi inte om något fansy-område utan en förort med betonggettona bakom hörnet.
Ska du ha ett mindre hus så kommer du åtminstone få betala 500 000 till, och då kommer dom inte kunna bygga ut så mkt då många tomter.inte tillåter det.

Visst kan de flytta ut på landet, men då lär de inte ha kvar dessa hyfsat högavlönade jobb, och det tycker jag verkar dumt att lämna ett bra jobb.

Annars så tycker jag att det är bra att ni börjar tänka på det här innan barnen kommer, då har ni tid att vänja er vid denna ekonomi utan barn. Se till att börja spara redan nu när ni letar så ni har en buffert om det skulle komma sämre dagar. Med era löner så skulle ni kunna sätta undan ganska många tusen varje månad
 
Jämför med en lägenhet, där ni inte behöver låna, men betalar drift, underhåll och ränta åt fastighetsägaren. Ett hus betalar ni även där drift, underhålla och ränta åt fastighetsägaren (er själva). Fastighetsägaren till en lägenhet planerar inte att betala tillbaka lånet innan han/hon "dör". Så varför skulle ni?

Ett hus är en bra säkerhet, en av de bästa som finns. Att belåna ett hus är inte alls samma sak som att ta ett mobillån...
 
Hum... många råd du får...
Här kommer ett till..

Jag är uppväxt i Sth och flyttade därifrån när jag blev 40. Mycket beroende på huspriserna.. Bor nu ca 5,5 mil N om sth köpte en tomt 5700kvm för 370kkr
lägger nu all min fritid på att med lösvirke bygga ett hus... nu har jag ett skal
med ca 250kvm boyta jag kommer ha ett ordentligt hus till nästa sommar
som kostat mig betydligt mindre än 4 Mkr men kanske ha ett värde i den stilen..
10 min till tåget 30 min med tåget till sth-city... Varför bo i Sth.
Visst jag är uppvuxen vid karlaplan och alltid bott innom tullarna.. Men Sth har blivit ogästvänligt.. Mitt råd... flytta därifrån..
 
Att köpa ett begagnat hus i ett etablerat område med social service ger erfarenheter som är livsnödvändiga både för ert äktenskap och ekonomin.

Ni behöver ett hus som inte har för mycket renoveringsbehov utan går att leva i med era krav kring era arbeten och familje situation.

Orsaken att ni inte ska bygga direkt är att det finns romantiska föreställningar om vad eget hem boende innebär och därför bör ni träna era egna förväntningar så att ni vet hur samlivet fungerar i ett eget hus först innan ni bygger ett eget nytt hus.

Ekonomin är bara en del av ett eget hus men det ser ut som om ni har möjligheter till eget hus nybyggt hus senare.

Det stora problemet med att bygga eget nytt hus är att det är så mycket som ligger utanför eran egen kontroll..I omgivningen så kan ett nytt hus skapa konflikter med grannar och det är det sista en ung romantisk familj ska behöva drabbas av.

I stockholmsområdet med så höga kostnader så blir tomterna för små för mänskligt boende..
Samhällsbyggnadsnämderna i kommunerna är inte kompetenta nog för att klara avstyckningar
Byggföretagen är inte professionella utan levererar byggfusk
Man anlitar för lite arkitektassistans och resultatet blir ett rutat papper hus med influenser från tidningar och tv.
Nya skatteregler hotar sossarna med

fördelar om man bygger nytt.
Med arkitekt så kan man bygga en harmonisk anpassning till familj och plats med hänsyn till miljö ekonomi och sitt eget liv.
Men det förutsätter konsultation innan man väljer sin tomt eftersom tomten läget och familjen är det som avgör huset
Om man bott i ett standard hus så vet man hur familjen fungerar i hus och kan optimera nybygget utan att bygga bort kvaliteer som modet inte innehåller.
man kan ta bort sina egna idealiserade föräldraförebilder i ett nytt hus dvs slippa romantiska falska förespeglingar om villan med röda knutar på kullen över sjön!

lycka till med era familjebildningaplaner men ring ett antal professionella arkitekter och skit i husbyggnadsföretagen och snicke snickesson
 
F.. vad trött jag blir på all negativitet och då orkade jag ändå inte läsa alla "kloka" råd.
Lite rädd blir man då jag antar att många som skriver här själva har hus och min uppfattning om husägare är att de sällan ångrat sitt val att köpa hus.

Som skribenten själva säger så kostar det ofta lika mycket att bo i en lägenhet och vem betalar man då till?
Skulle man lyssna på alla surkål till ekonomer som alltid förutspår en undergång så skulle alla bo i lägenheter.

Råkade ut för ett riktigt tråkigt exempel på detta med en bekant som skulle sälja sitt hus.
Då huspriserna är lägre i Skåne låg priset på 1.2 miljoner.
Ett ungt par med ett litet barn ville köpa huset och låna 1 miljon.....
Bara mannen hade inkomst och den låg runt 400.000 kr men banken sa nej!
Motiveringen var att de var för unga för att fatta ett sådant beslut samt att endast mannen hade inkomst just nu.
Banken räknade med en ränta på 6 % samt lade till en hög amortering.
Efter att lånen med ränta och amortering samt driftkostnaden var betald ansågs familjen behöva 17000kr i månaden för att klara sig.

Är själv inne på mitt tredje hus och några sådana marginaler har jag aldrig haft.....däremot har mina hus ökat 1.5 miljoner i värde på 10 år.

Köper man sedan dessutom ett nytt hus drabbas man inte av oförutsedda kostnader på samma vis som är möjligt i ett äldre hus.
Det blir helt enkelt väldigt mycket lättare att planera sin ekonomi i ett nytt hus för de kommande 10 åren.

Med era förutsättningar så förstår jag inte att ni tvivlar alls......KÖR ....ingenting blir billigare av att vänta.
Mycket annat runt omkring kan kostar mer än huset men med era bakgrunder OCH det faktum att ni sätter 1 miljon i kontantinsats säger mycket om hur ni skött er ekonomi tidigare.
Med dagens räntor på 1.5% betalar ni 5.000kr /månaden i ränta på ett lån på 4 miljoner.
Lägg undan 10.000kr/mån. om ni är skeptiska,...amortera mycket eller bind halva lånet på lång tid till kanske max 5 %.

Era inkomster kan jag bara drömma om och det finns en anledning till att ni har dem...
Lycka till med ert nya hus.
Skånepågen.........
 
Gris skrev:
Tack för alla tips!

Det smartaste vore ju då att vänta med både barn och hus tills han doktorerat klart men det vill vi inte.
Barn och studier är ofta ingen bra kombination. Att doktorera är oftast ett mycket tidskrävande och, icke minst, koncentrationskrävande arbete. Dels blir det kanske ekonomiska avbräck med barn i er situation, för någon måste kanske gå ner i arbetstid. Alltså ett inkomstbortfall. Jag vet inget om just er situation, men jag har sett akademiska karriärer "go down the drain" om barn kommer mitt i studerandet. En mycket trist situation vore om din man inte kan fullfölja sina doktorsstudier pga den extra arbetsbelastning och störning i rutinerna som småbarn medför. Jag har tyvärr sett sådana situationer. Jag är själv Fil.Dr inom naturvetenskap.
 
Det är fantastiskt vad negativa vissa människor är.

Vad är så heligt med ett hus att man inte kan sälja det om det "går åt skogen"? Man rättar väl munnen efter matsäcken. Har man bra inkomst kan man unna sig lite mer, annars mindre. Kan inte förstå att huset är så heligt att man inte kan flytta till något billigare om det känns för dyrt.
 
Tack för alla era inlägg! Åsikterna spretar åt många håll märker jag..

Här kommer några svar på era frågor:
- Tomt i centrala Stockholm har aldrig varit aktuellt utan det blir en bit ut i förorten. Har en på gång i norra Stockholm på 1500 kvadrat som kostar 1,5 som ligger nära vatten (vilket vi värderar mycket högt då vi har båt och älskar att bada mm)
- Vi har såklart funderat på att köpa "gammalt" hus också men eftersom vi nu bor i nybygge (sedan fem och ett halvt år år) och har fått känna på hur det känns att bo i nåt helt nytt och välja golv, tapeter mm så känns det väldigt tungt att flytta in i nåt gammalt och "byta ner sig" med att riva köksskåp och spackla osv. I Stockholmsområdet blir det heller inte så billigt med befintliga hus om man inte köper ett radhus i oattraktivt område eller liknande. Och det känns lagom lockande att byta från vår fina relativt nybyggda lägenhet vid med sjöutsikt till nåt sånt.
- vi hade nog tänkt ta en del av vinsten och sätta in på ett sparkonto som buffert precis som ni föreslår. Vi hade en mäklare hemma förra veckan som värderade lägenheten till 2-2,3 miljoner. Vi har lån på 1 miljon. Vi gjorde en vinst på lägenheten innan också som är inbakad i detta. Vår lägenhet ansågs dyr för fem och ett halvt år sedan men vi satsade ändå och det har vi ju verkligen inte ångrat eftersom den ökat nästan till det dubbla.
 
drlomo skrev:
Barn och studier är ofta ingen bra kombination. Att doktorera är oftast ett mycket tidskrävande och, icke minst, koncentrationskrävande arbete. Dels blir det kanske ekonomiska avbräck med barn i er situation, för någon måste kanske gå ner i arbetstid. Alltså ett inkomstbortfall. Jag vet inget om just er situation, men jag har sett akademiska karriärer "go down the drain" om barn kommer mitt i studerandet. En mycket trist situation vore om din man inte kan fullfölja sina doktorsstudier pga den extra arbetsbelastning och störning i rutinerna som småbarn medför. Jag har tyvärr sett sådana situationer. Jag är själv Fil.Dr inom naturvetenskap.
Jo, det har jag också. Men om sanningen skall fram så är det bara i de fall som den kvinnliga doktoranden fått barn. De män jag observerat (mig själv inbegripet) gick snarast plus. (Man får ju "extra" tid iom att man är "föräldraledig", och det enda man kan göra första tiden är att sitta hemma i soffan; perfekt att läsa papper). Fast (jag hoppas att min fru inte läser det här, för dj-lar vad med skit jag kommer att få då. :) ), om Gris tror att hon skall ha ett modernt "jämställt förhållande," även efter barnen, dvs att hon skall tvinga upp sin make i tid och otid nätterna igenom och han fortfarande skall doktorera på dagtid; glöm det. Det kommer inte att fungera. Finns inte en chans. Om man dessutom lägger ett dåligt hus till ekvationen så blir den helt ohållbar, då är det bara att glömma en doktorsexamen på ganska många år.

Nu är jag tekn. dr. så mina erfarenheter är naturligtvis begränsade till liknande områden. Om man disputerar i ett mindre krävande ämne så är det naturligtvis annorlunda. Men nu hoppades ju Gris på bättre lön (och den var redan ganska bra som doktorandlön betraktat) efter examen, så då är det nog inte inom något av de mindre krävande områdena.
 
Hej igen
Jag håller helt med om att negativa energier är spilld energi..när det gäller familjebildning och unga par som ska starta sina liv på arbetsmarknaden...

En viktig sak är dock att lägenhetsboende ger en del att tänka på...
1.Ljuset i en lägen het kan vara bättre om den ligger högt och fritt..ett modernt hus med liten tomt kan ofta hamna besvärligt med insyn och mörker..
2 Ytor..i en lägenhet är all yta i stort sett nyttig yta..man behöver inte plats för trädgårdsredskap och snöskyfflar ..på samma sätt
3 Planlösning i en lägenhet påverkas av att sovrummen hos grannarna ska ligga mot era sovrum..medans i hus så vill man som förälder bo avskilt
4.Den jobbiga mörka perioden vintern ser helt annorlunda ut i ett nytt hus jämfört med lägenhet i huset ska du själv röja snö och sanda en halvt söndergrävd tomt där minsta sluttning blir en glashal mara..

som sagt ett begagnat hus har oftast löst några av dessa olika knepigheter som tyvärr direktinflyttade nyahus ägare tvingas inse..men med en professionell arkitekt kan många livsviktiga saker fixas även i ett direkt till nytt hus projekt..
Kul att ni verkar ha ekonomin men satsa en del på professionell kunskap kring hus också.

Bygg firmorna är inte professionella på annat än att leverera bygget..
 
Ja, det här med trädgård..hur mycket ska man räkna med att det kostar? Gräsmatta, buskar mm och så måste man väl gräva och fixa lite på tomten om den ser ut som en leråker.
 
På de flesta villafastigheter är trädgården det mest produktiva stället. :)

Men inte av sig själv, utan bara om du hjälper naturen på traven. Fin trädgård fixar man med a. pengar (eller massor av eget arbete), b. tid (och en del tåladmod) och c. planering (och lite disciplin). Om du saknar a, b eller c kan du kompensera med någon annan komponent. Men du kan aldrig smita undan alla tre på samma gång.

Din fråga om kostnad är alltså avhängig ditt tålamod och din förmåga att planera. Du kommer aldrig att ångra att du skaffar en duktig trädgårdsarkitekt INNAN ni anlitar den som ritar huset.
 
Fick svar från Nordea nu och de tyckte att man skulle ha en miljon till i kontantinsats. Får väl se vad andra banker säger.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Fast (jag hoppas att min fru inte läser det här, för dj-lar vad med skit jag kommer att få då. :)
Ja, hur skulle det gå till... ;)
 
Visst finns det många trista historier där folk har farit illa efter att de har byggt hus p.g.a flertalet olika anledningar så som skilsmässa e.t.c ,..men jag anser som sagt att man inte skall tänka så.
Visst skall det finnas marginaler men de får inte gå till överdrift i den grad att man aldrig förverkligar sin dröm.

Ett exempel kan vara "xandra76" här ovan som på pappret kanske inte egentligen har råd att ha ett så dyrt hus....men det har hon!!
Mycket handlar om hur man sköter sin ekonomi som jag skrev tidigare för övrigt.
Bara det faktum att två bilar i hushållet kan kosta mer i månaden än vad huset gör säger väl en del? ( Huset är nästan alltid en investering vilket aldrig en bil är )

Ett exempel åt det andra hållet är några bekanta till mig som vid en snabb anblick på deras inkomster verkar ha det mycket bra... ( ca 60.000kr/mån )
Men sanningen är att de har gjort precis allt man kan göra fel....
De har drivor med skulder men äger inget av värde.
Huset de bor i är inte värt en tredjedel av vad som finns i lån och ingen skulle köpa det om de ville sälja p.g.a det ser ut som det gör.
Begriper inte hur de lyckas använda så mycket pengar på ingenting men deras situation idag är så illa att inte ens "Lyxfällan" skulle kunna reda ut eländet.

Ordning och reda är vad som behövs oavsett hur man bor,vilken inkomst man har eller hur många barn man har.
För att återgå till just "Lyxfällan" så har man ju sett många fall som handlar om just detta
med att folk inte har någon koll på alla sina "småkrediter" och hur de lever.
Många utav dem i programmen som bor i hyreslägenheter skulle utan vidare haft råd att bo i ett hus istället.

Bra som du skriver också "Gris" att ni hade tänkt att sätta undan lite pengar som en buffert.
Det blir den säkerhet och trygghet som ni behöver.
Hur mycket mer säkerhet än så behöver man då man enligt mig då använder både nämnda livrem OCH hängslen.

Många bor i hyreslägenhet utav andra skäl än de ekonomiska men jag är övertygad om att betydligt fler gör det för att de tror att de INTE har råd med ett hus. ( och tar förståss därför heller aldrig steget )
Ni som vill fortsätta tro det kan ju få göra det till er dödsdag men vill ni vara snälla att inte kasta pessimism och förakt på dem som väljer att bo på annat vis?

Vad gäller trädgården "Gris" så behöver det inte kosta så mycket men uppåt finns det ingen gräns!
Lägger ni 200.000kr så får ni en trädgård ( inkl stensättning m.m ) som ni inte behöver skämmas för!?
Det mesta kan ni få färdiga offerter på så som t.e.x rullgräs som bidrar till att tomten blir klar
väldigt fort vilket för många är att föredra.

Lycka till....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.