Hej!

Jag fick information från föregående ägare av huset att det var viktigt att det är stor skillnad på utgående vatten och ingående vatten från tankarna. "De kan behövas trimmas", så sa han. Nu har jag utgående 42 grader och ingående 38 grader. Så jag antar att jag ska "trimma" elementen. Men givetvis fick jag ingen förklaring på HUR jag ska göra detta.
Tyvärr så är han inte speciellt hjälpsam...

Är det någon som vet hur jag ska göra?


Tack på förhand,
Forward
 
Redigerat:
En annan fundering.
Så här säger alla: "Det gäller att snabbt få upp pannan i arbetstemperatur (dvs ca 85 grader) och sedan hålla temperaturen uppe under hela tiden man eldar. Man skall inte strypa elden med friskluftsspjället, t ex genom att pyrelda, eftersom man då får en ofullständig förbränning som kan skapa obehag för grannarna.
"
Men när pannan överstiger termostaten på 90 grader (det jag har inställt) så slår ju fläkten av och startar igen när den sjunker till under 90 grader. Är inte detta att strypa elden? Skapas inte då tjära, obehag och allt sånt man inte vill ha?

Hur definerar man snabbt upp till 85 grader? 1 timme?
Jag finhugger min startved till ca 2-5cm bredd och lägger i först ca 8-10 st och sedan lite papper och sedan ytterligare 8-10 st och lite papper ovanpå detta. När jag fått en bra glödbädd så laddar jag på ordentligt med större ved.
Är detta en korrekt eldning tycker ni?

Sedan så står det ju att för t ex keddy kasset kan man strypa lufttillförseln för att få en lugnare eldning. Men det ska man alltså inte heller göra?

Svar gärna så gott ni kan. Förklara hur ni brukar göra. Jag är ny på detta och tar gärna emot allt ni kan erbjuda gällande tips och sånt :)
 
Redigerat:
Det beror lite på om du har vanlig förbränning eller underförbränning i pannan, men när pannan kommit upp i arbetstemp så är det helt ok att strypa elden då är det så varmt så att rökgaserna antänds..
Gå ut och titta på skorsstenen, om det ryker är det för kall eldning men om det bara kommer värmeböljor då har du bra förbränning..
Tänk på att elda tills hela tanken är varm ca 90 grader..
Utgående vatten betyder väl efter shunt? Men 4 graders skillnad är något lite, förmodligen är returventilerna på elementen (om det finns några) för mycket öppna så du har lite för hög cirkulation. Du kan även pröva att ställa ned cirkpumpens varvtal det finns tre lägen på den..
Om du inte har returventiler får du sätta en strypning på returen till tankarna (strypventil) Det bör vara 10-15 graders differans på tillopp och retur..
mvh/p
 
Redigerat:
_ap_
man kan inte säga att det ska vara 10-15 graders diff för just "Forward"
allt beror ju på husets behov.
Visst kan man strypa men inte så mycka att inte värmen räcker till.
 
Jo det blir gott om värme så det är inga problem. Jag ska nog skruva ner returventilerna på elementen. 3 element är kalla men fattar inte vart "stiftet" sitter, förmodligen som vanligt innanför plastcylindern (termostaten på elementet menar jag), men jag får inte bort den.
Jo jag ska ha returventiler på elementen då förra ägaren pratade om att man måste trimma in dessa inför varje säsong. Men hur gör man denna justering?
Visst ser den ut så här?
img.asp
Men är det bara att ta fram skiftnyckeln o skruva?

Sedan förstår jag inte när jag kom hem idag så hade jag 70/60/40 i tankarna och jag hade ställt termostaten på 15 grader under dagen, så jag ställde om den till 20 grader och när jag gick ner igen till pannrummet så gick el-patronen igång, den är ställd på 50 grader trots att jag fortfarande hade ovanstående temp i tankarna. Det finns ju dock tempmätare vid laddomaten också som stod på 30-40 när jag gick ner efter att jag skruvat upp tempen till 20. Är det den som avgör när el-patronen startar?

Ni får ursäkta om ni tycker jag ställer dumma frågor, men som nybörjare är det en hel del att läsa in från instruktionsboken och allt står ju inte där. Har alltid fått kanonhjälp från denna sida så jag vänder mig hit igen :surprised:
 
Sitter elpatronen i toppen på tanken eller en bit ner?
 
fredda skrev:
Sitter elpatronen i toppen på tanken eller en bit ner?
Den sitter längst ner på tanken. Ser ut så här:
vqy5uw8s.jpg Men här har jag 40 i botten och elpatronen går inte igång (patron ställd på 50 grader). Den verkar ha gått igång när jag höjde termostaten i huset från 15 till 20 grader. Men jag förstår inte varför. Om jag har 70-60-40 i tankarna så är det väl lite väl tidigt för el-patronen att kicka igång? Eller var det pga av en höjning av temp. i termostaten?

Angående grader ut och in så har jag 20 diff när shunten är öppnar/öppen och 5 i diff när shunten är stängd.
 
Redigerat:
Det är inte för tidigt eftersom patronen sitter i botten av tanken, den känner av tanktempen på samma höjd som den sitter.

Stäng av den tills den behövs, annars kommer du att förbruka massor av el. Är även lite osmart att ha värmt tanken med el när du kommer hem och ska elda...
 
Forward skrev:
Men när pannan överstiger termostaten på 90 grader (det jag har inställt) så slår ju fläkten av och startar igen när den sjunker till under 90 grader. Är inte detta att strypa elden? Skapas inte då tjära, obehag och allt sånt man inte vill ha?
Tanken är att man inte ska stoppa i mer ved än att den hinner brinna upp utan att det uppstår övertemp och fläkten stannar. Se termostaten mer som ett skydd mot kokning. Eldar du så att den slår av hela tiden gör du fel och pannan beckar igen.
 
Patron ska rimligen gå när botten är 40° i samma nivå som patron sitter som är ställd på 50°, men det var kanske så att du inte noterat att den gått tidigare också men haft en paus bara?

/R
 
När du höjer värmen till huset från 15 till 20 grader talar du om för patronen att starta eftersom anläggningen kallar på värme. Det är bättre att du eldar innan du höjer termostaten så går inte elpatronen in eller ha den avstängd som matss sa det är lite för varmt ute ännu för att du ska behöva ha hjälp från patronen...
Bilden på returventilen är korrekt, har du en gammal ventil är det med all säkerhet en spårskruv innanför locket. Du kan göra en lätt injustering genom att stänga ventilen med en skruvmejsel, sedan öppna den ca 1,5 varv. Är den nyare så är det en insex bakom locket bara att genomföra samma procedur.. Termostaterna har inget med strypning att göra dom känner bara av vattentemp. Termostaten känner av rummets temp och öppnar och stänger termostatventilen för att få den värme du önskar ha i rummet.. Termostatvenilen sitter på tilloppet på varje element och returventilen sitter då på returen...
mvh/p
 
Redigerat:
Ok! Men då slår jag av den istället.
Men senare till vintern, kan jag inte sänka den till typ 20 grader för att den inte ska gå i onödan? Det här med bakterier borde ju inte vara några problem om jag eldar när jag kommer hem från jobbet? Jag vill bara inte att den ska stå på i onödan.

Matss skrev:
Tanken är att man inte ska stoppa i mer ved än att den hinner brinna upp utan att det uppstår övertemp och fläkten stannar. Se termostaten mer som ett skydd mot kokning. Eldar du så att den slår av hela tiden gör du fel och pannan beckar igen.
Ja jag har eldat som förra ägaren sagt åt mig samt en kompis. Båda dom sa att man skulle få upp en bra temperatur sedan fylla typ halva pannan med ved och sedan sköter pannan sig själv. Men det är fel alltså? Jag ska alltså småelda hela tiden för att undvika att termostaten slår till? Hmm..då får man väl springa hela tiden o kolla?
 
Redigerat:
Forward skrev:
Jag ska alltså småelda hela tiden för att undvika att termostaten slår till? Hmm..då får man väl springa hela tiden o kolla?
Nej, nu har du fått något om bakfoten. Det är väl ingen som skrivit att du skall göra så? Hela vitsen med att ha en ackumulatortank är att du eldar för fullt, så mycket pannan orkar med, tills dess att hela tanken är fylld med varmvatten. Sen använder värmesystemet det vattnet och protionerar ut allt eftersom värmesystemet kallar på mer varmvatten. Att du sen av någon märklig anledning har en anläggning med elpatron momterad i botten på tanken ändrar inte grundprincipen. Det vanligaste är annars att man har elpatronen en bit upp, ungefär i samma höjd som varmvattenslinga/beredare för att just slippa det problem som du upplever att elpatronen står till i tid och otid. Stäng av elpatronen så länge du eldar, den behövs inte. Om du sen skall åka bort eller så i vinter och inte har någon som eldar åt dig så kan du ju slå på den igen.
 
Jaarmanen: Ok då är jag med. Ja jag har inte heller någon aning varför dom har installerat den så långt ner, men gjort är gjort. Men nu är den avslagen iaf och jag slår väl på den när jag är på resande fot.
Sedan har jag fått förklarat att man bör ha som tumregel att elda igen när övre tempen i tankarna är nere vid 50 grader, så det kör jag på.
Tackar så hemskt mycket för hjälpen, trots att jag förmodligen ställer dumma frågor. Men man blir ju lite ställd när jag hade trott att förra ägaren skulle ha en genomgång på pannan med mig.
/Forward
 
Om pannan slår av hela tiden om du eldar på för fullt, så bör du ställa upp hastigheten på laddomatpumpen (den gröna).
Det sitter ett litet vred på den där du kan välja mellan hastighet 1,2 och 3 (ett vitt vred på den svarta elektronikdosan)

PS vad är det för typ av panna? DS
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.