Har läst och läst och läst på forumet men detta med rördragning och olika typer av dosor lyckas jag inte fatta.

Tänkte i samband med renoveringen riva bort masoniten som klär våra väggar och ersätta denna med gipsskivor. Där bakom finns tretexskiva och bakom denna råspont, åtminstone i ytterväggarna.

Vad händer med alla befintliga el-uttag, måste nya apparatdosor monteras när jag gipsat?

Passar också på att dra nätverk (data och teve i 16mm PV-rör) till alla rum och kommer att montera multimediauttag. Måste jag montera dessa i sk. rot-dosor eller finns det apparatdosor som ryms om jag karvar in dem i tretexen?

Hoppas någon har möjlighet att hjälpa? Var beredd på följdfrågor ;-)

Tack!
 
Om du river bort masonit och ersätter med gips så borde de väl bygga ungefär lika mycket utåt? (lika tjocka skivor?). Då hamnar ju dosorna precis som de var.. Om nu dosorna hamnar en bit in i väggen gör de ingenting. Du kan måsta ersätta dosskruvarna med nya längre, eller i värsta fall sätta distansringar också.

Hamnar dosan för långt ut däremot är de värre.

Ska du inte riva upp väggen så är det antagligen betydligt enklare med rot-dosor. Går de få dit riktiga dosor så är de såklart bättre.
 
Distansringar, så smart!!

Tänkte inte riva väggarna annat än masoniten. Tretexen är ca 1cm tjock, bakom denna finns råspont. Kan jag karva ur tretexen och fästa apparatdosan infälld i råsponten och sedan gips över det hela så att säga?
 
Lägger du en 13 gips på tretexen så kan du spåra in rören i tretexen (+lite i råsponten). Såga hål på råsponten och sätt vanliga dosor (du måste frisera bort lite fläppar och annat krafs som sticker ut).

Protte
 
Så himla bra, precis vad jag hoppades på. Det verkar ju skilja närmare 40kr mellan vanlig och ROT. Fast det kanske är dumsnålt, hur pass mycket dyrare blir det med 13 gips istället för den tunnare varianten? Handlar om ca 25 dosor, dvs 1000kr prisskillnad.
 
Finessen är att det finns dosor med 13 mm mellan kanten och röranslutningen så det passar rakt av med 13 gips, gips, det är väl nästan gratis...... Med en repgips på tretex finns det risk att det blir hela havet stormar då tretexen är relativt mjuk.

ROT dosor har anslutningen snett bakåt så där krånglar det till sig.

Protte
 
Suveränt, bara fördelar mao. Kollade på byggmax hemsida, 13s gipsskiva är tom. billigare än renoveringsgips hur nu detta kan komma sig!!

Tack för all hjälp, ovärderligt!

Förresten, när jag ändå är igång, finns anledning att välja något speciellt märke eller liknande på apparatdosorna? Kommer att ha uttag för nätverk (2 x RJ45), tv (satellit+tv+radio) samt multimediauttag (RJ45+satellit+tv)?

Kommer även dra rör för hemmabion, har inte hunnit googla på hur man lämpligen drar dessa; sladd direkt ur väggen eller någon form av uttag/kontakt.
 
Undvik Byggmax när det gäller apparatdosor. annars kan du nog köpa vad som helst.

Byggmax har elle hadde iallafall fortfarande för några månader sedan ett fabrikat av dosor som är lite mattare i färgen än "vanliga" dosor.

De såg ut som kanonkvalitet, har fjäderlås i stosarna, maskingängad skruv att fästa uttaget med osv. Helt enkelt egenskaper som brukar kosta lite extra på dosor. Men till bra pris.

Jag (och andra här på forumet) har satt upp några sådana. Jag råkade spräcka en rörstos på en dosa när jag monterade den. Tyckte att den sprack lite väl enkelt. Började titta närmare på dosor som satts dagen innan. En stor andel av alla dosor hade suttit och spruckit av sig själva över natten. Om det inkommande röret sitter det allra minsta i spänn så det inte kommer exakt rakt in i stosen så spricker dosan. Fullständig katastrofkvalitet.

Sedan har Biltema en ROTdosa som är av urusel kvaliet. Det är en vit ganska grund dosa. Plasten i den påminner om sådana där leksaker man fick i Cornflakes förpackningar på 60- talet. Både sprödhet och dålig utfyllnad i detaljer (man ser att det fattas plast i vissa vinklar). Jag tror att Biltemas vanliga dosor är OK.

Annars är den typen av dosa ideal för äldre hus. Iom att den inte är så djup (40mm har jag för mig) så går den lätt att få in i väggar av massivt trä som det kan vara i äldre hus. Det kna vara svårt att hitta en dosfräs/hålsåg som kommer djupare.
 
Vad gäller pris på gipsskivor så har jag fått det förklarat så att den tunnare repgipsskivan är dyrare för att den är armerad med nåt, tror det var glasfibertrådar, för att hålla när den bara är 6mm.
 
aaah!!
 
Tack för tipset med dosorna, då får det väl bli Ahlsells istället!
 
Ahlsells är väl att ta i (såvida du inte har häftig rabatt där). Finns ingen anledning att betala mer än 10-12 kr för en dosa.
 
Tyvärr ingen bättre rabatt. Borde egentligen vara åtalbart att köra med deras listpriser. Nähäpp, vart hittar man dem då, fantasin tryter, Beijers?
 
Bauhaus om du har en nära. "min" drar ut gröna eljodosor för 10:-
 
C
Berätta gärna var man köper "justerbara" trippelgipsdosor typ E-nr 1421325 "billigare", eller vad man kan sätta istället? Ska iofs inte ha så många, så dom 35 kronor styck dom kostar kanske man kan stå ut med, men ändå.

Ursäkta trådkapningen, men den började ju ändå handla om priser på dosor, så..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.