Vad är det som är största kostnaden, material eller arbete?
 
När du skriver schakt, är det gubben och grävmaskinen då? Enbart arbete och maskin, inte något material (sand, grus etc)?
 
Gruset är ju specat under.. 30000:-
Låter dock smådyrt med mina mått mätt.
 
Jo, jag såg det, men jag ville fortfarande veta om det kanske ingick något annat än gubbe och maskin i den posten. Annars finns det ju mycket pengar att spara på att hyra in någon av bönderna i trakten (eller kan jag kanske gräva själv?). :surprised:
 
Jo nog finns det pengar att spara. :)
 
Grovplanering av tomt .shakt av hus/garage grund ,samkross och makadam,frigolite -armering-värmeslang med fördelare,vatten-avlopp-el/tele-dränerings rör,pålning,betong,pumpbil med 2gubbar som lägger ut betongen.
345.000:- friska:eek:

Tomt 1300kvm
Husgrund 100kvm med 250 mm frigolite och värmeslang
Garageplatta 40kvm med 200 mm frigolite, ingen värmeslang

Gjorde det mesta jobbet med grunderna själv.Skulle vilja säga att material till grunderna vart den enskilt dyraste posten(frigolite,div olika rör,armering,värmerör)
 
Ska en hel tomt röjas/planeras så kan väl säkert 80h gå åt, men knappast för att 'bara' göra en platta på 100m2 väl?
Visst de springer iväg med fyllning, jag syftade eg. inte på att gruset var dyrt, utan helheten, då jag tänkte en platta på 100m2 och ingen övrig planering.

Vart tog de, i runda slängar, 1500:-/m2 som det pratats om vägen?! :)
 
Mikael_L
Vår 40 kvm garageplatta.

Schakt inkl allt grus + stenmjöl = 16000:-
I schakten ingick rörgrav för VA och el, ca 20 meter, 2,5 meter djupt där det var djupast.
15 ton stenmjöl och 32 ton 8-16 makadam, inkl transport (kort transport).

Lecablock + frigolit till grunden ca 5-7000, ganska osäker på just den här summan, så här ur minnet.
Det här var en sniklösning, utan L-kantelement och med tunn isolering. Skulle nog blivit minst det dubbla med konventionell isolerad platta.

Armering, 2000:-. Men det här är inte butikspris, utan två blocketfynd inblandat.
Butikspris skulle varit minst det dubbla.

Betong 9000:-

Sen lite avloppsrör och såna grejer ...
 
Mikael_L
koffa skrev:
Sen brukar det löna sig att anlita en bättre schaktfirma / grävmaskinist.
Det gör ofta att det går åt mindre grus och att fu får en plaerad tomt med massorna från schakten.
Bra firma/ maskinist + inte för liten maskin. Med tillräckligt stor maskin, går det fortare. Så den högre timpenningen lönar sig ändå.
Vi fick en 14-tonnare, det verkade vara rätt lagom. Även riktigt stora uschliga stenar lyfte han bort som ingenting. Har ni för liten maskin blir t.o.m stubbar ett problem.

Samma med planering av tomten, ta dit en riktig midjestyrd lastare än någon blek liten maskin, timmarna halveras och det blir ren vinst i slutänden.
 
Vilka hus ska ni bygga som kräver 80 timmar grävning? Med en normal grävare och diverse maskiner runt om ska detg mycket till innan det går tio timmar.

En modern grävare kan se på centimetern när hurpass plan marken han gräver ut är och själva plattan på typ hundra kvadrat ska inte ta många timmar att planera om det inte handlar om att gräva ut enorma lermassor eller liknande.

Vill man ha lite dikning/planering och så vidare är det ju egentligen inget som ska belasta plattans kostnad.

Normal dränering är heller inget som tar många timmar att gräva på ett nytt hus. Sitter man däremot på en gammal kåk med vinklar och vrår där man måste hålla på och finköra är det ju en annan visa såklart. Fallet på dränering tar de med datan direkt eller på känn.

Gräva själv lönar sig så gott som aldrig jämfört med modern grävare och ok förare.
 
Mikael_L
v-g skrev:
Gräva själv lönar sig så gott som aldrig jämfört med modern grävare och ok förare.
Håller med. Efter att sett riktiga förare handskas med riktiga maskiner inser man lätt att man inte har nån vinst att hämta med en hyrd minigrävare och sitta och påta själv.

Ja förutom som en jäkligt kul hobby då!! :D


... eller terapi ... ;)

Och som sagt. ta en bra riktig bandgrävare till själva grävjobbet under och vid grunden, ev servisgravar. Sen lejer ni en bra hjullastare för markplaneringen. Rätt maskin och bra förare gör dubbla jobbet på halva tiden.
 
Nöje är ett annat konto ;)

Ska man smågräva lite duger ju en 1,5 tonnare man kan ta hem med bilen men ska man ha större åker man ÄNDÅ på en transport.

En proffesionell entreprenadfirma lastar/lossar en grävare på 20 minuter max. Jag har nog inte fått igång kaffebryggaren innan de är klara att börja gräva.

Ett tips är att ha lite tid på sig (typ tidsintervall) så att firman kanske är i området och få lite (eller ofta ganska stor) rabatt för att det bara är ett extra gupp på vägen så att säga eller att de får lite tid över. Klockan 0700 på fredag är = dyrt. Såklart kan man även ringa runt och höra sig för särskilt i storstan.

Finns ju även alternativet som Robban Aschberg körde med köpa en stor grävare bara för att leka med ;)
 
Mikael_L
Då kan man ju köpa sig en traktorgrävare.
Två maskiner i en. Ingen lika bra som en renodlad förståss, men för en amatör duger det säkert bra ändå.
Jag har funderat lite i de banorna, men gruvar mig definitivt över underhållsbiten. Och det kostar väl rejält med flis så fort nåt pajar ... :(
 
Nån slang flyger ju garanterat men det mesta går att laga med bonnvett och svets. Packa om kolvar osv är inga problem om man har typ Volvo BM där kostar det mesta några hundringar.

Dock kan det vara värre om man måste ur med tappar och sånt som suttit sen ny (typ 1972) och inte smörjts sen dess, då måste man på med byasläggan och hoppas på att det löser problemet. Ofta finns dock mekaniska verkstäder som är behjälpliga mot betalning. Tappar/bussningar kan kosta någon tusing att få omsvarvade.

Kort sagt med lite kontakter kan man fixa det mesta men räkna inte med vinst på att gräva åt andra ;)

Betänk följande: "Du som har grävare kan väl komma och gräva lite åt mig det är bara ett litet dike" Sen kör du i en sten och bryter nåt och vips så var den intjänade tusingen förbytt mot 3 sköna utgiftstusingar :D
 
Du har säkert rätt men..
När det grävdes ur för våran för garagegrund betalade jag för 10 eller om det var 11maskintimmar (ink åktid uppdelat på 3tillfällen).

Tilläggas ska att i dessa timmar ingick rivning av det gamla garaget, grävaren sorterade upp det i 3 fina högar (betongsten, trä och spå/flis och plåten från innertaket).
Lastning av betongen på 2 flak som blev hitkörda vid ett senare tillfälle än rivningen.
Och slutligen grävningen för grunden.

Visserligen bara för 80m2 platta så det tar säkert 8x så lång tid för 100m2 ;)
Visst nu var han inte mitt ute i skogen och grävde utan i mark som vart rörd i 'modern tid' men..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.