Kanske det är bra med ProBC, men det är ju bara nya som precis skapat konton och sedan skrivit in att allt fungerar bra, så man vet ju varken bu eller bäh om det.

Vi har i alla fall bara haft strul med dem hittills, och då har vi inte ens hunnit göra en formell beställning...

En offert som inte längre gällde för man tyckte det gått för lång tid - jag är van vid att om man inte skrivit något annat gäller en offert i 30 dagar. Man ursäktar "en prishöjning med 5%" med att leverantören i Polen höjt priserna med 5% - men samtidigt har både polska zlotyn, dollarn och euron gått ner med nästan 10%... Sedan visar det sig att priserna för en del "tillbehör" - som annat glas till badrumsfönster eller bröstning till terassdörrar - inte gått upp 5% utan 50% respektive 100%!

Och aluminiumtrösklar som skulle ingå till terassdörrarna kostar nu plötsligt 500 kronor styck...

Vi har lite tappat lusten för fönsterbyte överhuvud taget.
 
Nu har vi haft ProBC här för en bra diskussion och de verkar vilja "göra det rätta". Det kan vara lite okunskap om vad som gäller för offerter (jag mailade nu länken http://www.foretagande.se/Forsaljning-och-Marknadsforing/Fallorna-skriver-offert.html till dem), så vi känner inte att de ville lura oss. Ingen av oss ville heller bråka, utan de vill sälja och vi köpa.

Vi avvaktar slutoffert/faktura och sedan installation (för det vill vi ha gjort av dem också) men det känns i alla fall nu klart trevligare.
 
tommypeters!
Jag har skickat ett PM till dig.
 
vi har nu lagt vår beställning hos probc, leverans om ca 10 dagar. även jag märkte vissa skillnader mot ursprunglig offert, bl.a. att alu-tröskel tillkommit. Dock består mitt intryck av dem som positivt, men jag får väl återkomma efter installation med ett slutgiltigt omdöme...
 
Samma här, beställningen är gjord. Ska ni göra installationen själva?
 
Ska bli mycket intressant att följa eran utvärdering.
En stor hjälp för oss andra!
 
vi kommer låta en snickare göra installation, så det blir intressant att höra vad han har att säga också, som har erfarenhet av många olika fönster.
 
Hos oss ska PROBC göra installationen. Har vi tur kommer våra fönster/dörrar med "11 September-leveransen", dock inte med flyg...
 
vi har nu fått våra fönster, leveransen skedde problemfritt via probc's egna killar. Allt ser ok ut och de var noga med att kontrollera att allt fanns med.
Tyvärr blir det ingen montering förrän om några veckor, men jag återkommer då med mer info.
 
Våra fönster kommer nog på torsdag.
 
tommypeters skrev:
Våra fönster kommer nog på torsdag.
Det gjorde de inte, utan var försenade och kom på måndagen. Installationen påbörjades i tisdags och ska vara färdig lördag eftermiddag. Då ingår demontering av de gamla fönstren/dörrarna och lite sågning då ett stort fönster ibland ersätter två mindre, montering av det nya, lister inne och ute (med målning av de utvändiga), fixar vid skarvar mellan golv och nya terassdörrar, återställning av fönsterbräden etc. Ett tiotal fönster plus sex terassdörrar.

Vi har ett fastpris på installationen och ett på 3500 för extramaterial, sedan tillkommer en tusenlapp för att de monterade in entrédörr, där har väl ett par hundralappar också tillkommit för material gällande den dörren. Sedan är det 1200 för frakt tur/retur, fönstrena är som tur är redan betalda.

Arbetet utförs fackmannamässigt (vad vi kan avgöra) och flyter på bra. 2/3-delar av fönstrena/dörrarna var vattenpassade/monterade/kilade/fogskummade efter en dag, men det är ju allt efterarbete som tar tid. Och det är ju positivt att de inte hastar förbi det trots att de inte har betalt per timme.
 
Är du nöjd med utseendet/kvalitets känslan på fönstrena?
 
Spax skrev:
Är du nöjd med utseendet/kvalitets känslan på fönstrena?[/QUOTE
Ja, men vi har inte kollat grundligt ännu på detaljer, håller mig därifrån då jag är dammallergiker... Är hos dottern så jag också kommer åt Internet. Men vi har bekanta som köpt fönster från samma fabrik som PROBC tar ifrån och de är nöjda, och vi känner en konkurrent (som huvudsakligen jobbar i aluminium och till företag) som sagt att Drutex är helt OK.

Allt på PVC-fönster är ju bredare/kraftigare än på träfönster, så det ska hålla, så karmarna stjäl ju lite glasutrymme. Men å andra sidan försvinner en del stolpar då vi låtit ett större fönster ersätta två mindre, så det jämnar ut sig mer än väl. Och mycket vita lister runt fönstren lyser upp och gör att fönstren ser större ut än de är.
 
Spax skrev:
Är du nöjd med utseendet/kvalitets känslan på fönstrena?
Nu har vi kollat mer och fönstrena/dörrarna verkar bra. Vi får se, efter att PROBC kommit för att åtgärda vissa saker, hur nöjda vi blir till slut med arbetet.
 
Låter bra och du fick in dom i rätt tid ,nu när kylan kommer !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.