Finns det någon generell regel på hur mycket lacknafta man ska späda med för grundmålning på nytt trä på fasaden?

/ Lars
 
Helst ska det inte spädas överhuvudtaget utan grundas med riktig grundfärg som har en helt annan uppbyggnad och inträngning.
 
Håller med. Måste det spädas anser jag max 10%, helst 2-3%.
 
J
Tossegubbe skrev:
Helst ska det inte spädas överhuvudtaget utan grundas med riktig grundfärg som har en helt annan uppbyggnad och inträngning.
Vad är det för skillnad menar du?
 
B
är ingen stor skillnad om du har riktig olje färg.
man bara spenderar mer pengar.
men köp färdig grund färg så slipper du slabba.
glöm inte grundolja om det är trärent
 
John J skrev:
Vad är det för skillnad menar du?
Jag är inte kemist så jag kan förklara det där med molekylkedjor och liknade men grundfärgen är mer som en pigmenterad olja som tränger in på djupet och har tillsatser för att motverkaröta osv så djupt man kan komma utan tryckimpregnering. Vanlig färg har inte dom tillsatserna och samma djupträngande egenskaper och tillsätter man mer lacknafta så får man bara en tunnare färg eftersom lacknaftan i sig inte gör ngn nytta utom som lösningsmedel.
Täckfärgen har sedan olika tillsatser som är tänkta att skydda mot tex mögel och uv-ljus.
Men som byggare henke skriver så ingen katastrof utan grundfärg om du använder oljefärg men däremot om det skulle vara vattenbaserad som har absolut noll inträngning i trät.
 
J
Tossegubbe skrev:
Jag är inte kemist så jag kan förklara det där med molekylkedjor och liknade men grundfärgen är mer som en pigmenterad olja som tränger in på djupet och har tillsatser för att motverkaröta osv så djupt man kan komma utan tryckimpregnering. Vanlig färg har inte dom tillsatserna och samma djupträngande egenskaper och tillsätter man mer lacknafta så får man bara en tunnare färg eftersom lacknaftan i sig inte gör ngn nytta utom som lösningsmedel.
Täckfärgen har sedan olika tillsatser som är tänkta att skydda mot tex mögel och uv-ljus.
Men som byggare henke skriver så ingen katastrof utan grundfärg om du använder oljefärg men däremot om det skulle vara vattenbaserad som har absolut noll inträngning i trät.
Om något tränger in djupt har bara med molekylstorlek att göra om jag förstått saken rätt och i så fall är rå kallpressad linolja bäst.
 
athena skrev:
Finns det någon generell regel på hur mycket lacknafta man ska späda med för grundmålning på nytt trä på fasaden?

/ Lars
Hej Lars!
Man ska inte späda ut grundfärgen...
Den är redan "färdigspädd".

Nytt trä behandlas så här:

Grundolja - på ändträn, spik/skruvhål, ev. skador - sprickor o dyl.
Grundfärg - gärna "vått i vått" med oljan, då denna hjälper grunden att tränga in där det behövs, återigen: ändträn, runt spik och skruv, osv...
Täckfärg - 2 strykningar

Grundfärgen använder du, som "Tossegubben" var inne på, för att skydda träet.
Den tränger in i ytan och ger trät skydd mot fukt, ger bättre vidhäftning till täckfärgen och skyddar faktiskt täckfärgen från missfärgningar!
Trä innehåller ju en del ämnen som kan ge missfärgning.

mvh
Daniel
 
När jag målade fasaden med Beckers alkydoljefärg (lösningsmedelsburen) så var rekomendationen på burken att använda grundfärg eller utspädd alkydoljefärg med lacknafta, ca 10 %. Jag valde utspädd färg och det fungerade utmärkt. Målade om 2001-2002 och har inte haft några problem alls med färgen.
 
Redigerat:
Var det helt obehandlat trä då JLT?

Nordsjö har en "kombifärg" som heter VX och påstås vara grund och täck i en produkt men hur bra det är jämfört med det traditionella vet jag inte.
 
J
DeEss skrev:
Grundolja - på ändträn, spik/skruvhål, ev. skador - sprickor o dyl.
Grundfärg - gärna "vått i vått" med oljan, då denna hjälper grunden att tränga in där det behövs, återigen: ändträn, runt spik och skruv, osv...
Täckfärg - 2 strykningar
Vad innehåller grundoljan då?
 
  • Gilla
vyv
  • Laddar…
John J skrev:
Vad innehåller grundoljan då?
Tjöööta!!! Linolja... Vi vet! :D

Vad har ursprungsfrågan:
"Finns det någon generell regel på hur mycket lacknafta man ska späda med för grundmålning på nytt trä på fasaden?"
med linolja att göra??? Ska han spä med linolja i stället för lacknafta menar du?
Eller skippa grunden och toppen och bara köra med linolja?

//Daniel
 
J
DeEss skrev:
Tjöööta!!! Linolja... Vi vet! :D

Vad har ursprungsfrågan:
"Finns det någon generell regel på hur mycket lacknafta man ska späda med för grundmålning på nytt trä på fasaden?"
med linolja att göra??? Ska han spä med linolja i stället för lacknafta menar du?
Eller skippa grunden och toppen och bara köra med linolja?

//Daniel
Hehe nää men jag försöker bara förstå varför man använder grundolja som verkar vara sämre än att blanda i linolja.

Om grundoljan är bättre skulle jag vilja veta varför den är det.
 
Tossegubbe skrev:
Var det helt obehandlat trä då JLT?

Nordsjö har en "kombifärg" som heter VX och påstås vara grund och täck i en produkt men hur bra det är jämfört med det traditionella vet jag inte.
Ja, det var helt nytt obehandlat trä. Färgen hette Beckers Villafärg och det stod på burken att man kunde blanda ut färgen med 10% alifatnafta och använda som grundfärg. Färgen bytte senare namn till Beckers Oljefärg. Båda dessa var lösningsmedlesburna. Alla utgår dock nu under 2009 och har ersatts med vattenburna varianter som naturligtvis inte ska blandas med med någonting.

Var nyss inne på beckers.se och kollade pdf:en "färgfakta" på deras Oljefärg (lösningsmedelsburen). Där stod följande:

"Grundmåla trärena ytor eller målade ytor i dåligt skick med Trägrund eller Oljefärg"

Dock står det ingenting där om att man ska späda färgen. om man vill grundmåla med oljefärg. När jag målade stod det i alla fall att man skulle späda med 10% alifatnafta (fast då hette ju färgen Villafärg).
 
Ok ja det kke stämmer men personligen kommer jag aldrig bli övertygad om att en täckfärg kan ha lika bra djupskydd som en grundolja/grundfärg ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.