T
Vi bor i ett sutteräng hus byggt -68 och har ett garage inbyggt i huset. Då garaget inte används vill vi bygga om det till boyta, ev göra till allrum.
Nu undrar vi hur man går tillväga för att göra detta, förmodar att det först krävs bygglov (vad behöver de veta i bygglovsansökan) samt hur man skall bygga om garaget, vilka arbetsmoment samt material behövs?
 
T
Då ingen svarat undrar jag ifall någon åtminstone vet ungefär vad det kostar att bygga om garaget till boyta om man gör allt själv?
 
Kila in på Byggmax hemsida, de har priser på bygg och el mtrl, Kvaliten är densamma som Beijer eller Woody, i vissa fall är det exakt samma produkt det handlar om,

Räkna ut vad som går åt, och lägg på 10 procent åtminstone..
,
Fast jag tycker ni förstör huset, om ni tar bort garaget, jag gör hellre garage av boyta...;)

Tillvägagångssättet beror väl på hur nu tänkte er rummet, det skulle kanske räcka med att måla om, och sätta igen porten..
 
Jag håller i princip med Mäster. Skall snart riva ut mitt ombyggda garage...

Egentligen krävs det bygglov p.g.a ändrad användning. Men inne i huset brukar det vara lungt, kolla med din kommuns byggkontor vad som gäller.

Det viktigaste om man gör om rum i ett sutteränghus som varit biyta med betongolv och källarväggar är att hantera den tillskjutna fukten. Du kan behöva bygga ventilerade golv eller så räcker det med platonmatta eller liknande konstruktionslösningar. Vad du än gör bygg inte in fukten!

Ovanpå detta lägger man förslagsvis ett cellplastisolering och plåtreglar, undvik trä.

Byt ut garageporten mot ett glasparti med moderna fönster med bra u-värde (mindre än 1,3)
 
T
Varför tycker ni det är onödigt att bygga om garaget till boyta???!!Man bor väl mer än vad man använder sitt garage. De flesta jag känner har bara skräp i sina garage och vi har aldrig någonsin parkerat vår bil här utan har bara skräp där. Då det inte är vi som kommer bygga om utan isåfall svärfar med sväger så det här med att veta hur mycket material det kommer gå åt lite svårt för mig att räkna ut. jag vill bara ca ett cirkapris (mellan tummen och pekfingret). Till saker hör oxå att vi även kommer bygga en carport på uppfarten där vi idag ställer bilen.
 
Räkna materialkostnad på 300 - 1000 kr / kvm golv (beroende på hur dyrt golv ni vill ha, parkett?). Då har jag antagit lite isolering och fuktskydd, uppregling och övergolv.

Hur ser väggarna ut? räcker det att måla om. eller behöver de reglas upp och isoleras? räkna kanske 300 kr/ kvm vägg om de behöver byggas upp och isoleras.

Om garagedörren skall ersättas med lite vägg och ett fönster så räkna med material för 5000 - 10 000 beroende på vilken fönsterkvalitet ni vill ha ( enkelt 2 glas fönster i trä, eller 3 glas öppningsbart med aluminium karm etc.).

Sedan är ju frågan om det behövs något elarbete? Hur är det med uppvärmning? ventialtion (för lite eller för mycket). Räkna med taklister och golvsockel dörr, fönsterfoder 2000 - 3000 kr.

Kanske vill ni byta innerdörren till rummet, 800 kr och uppåt.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
tinajade skrev:
Varför tycker ni det är onödigt att bygga om garaget till boyta???!!Man bor väl mer än vad man använder sitt garage. De flesta jag känner har bara skräp i sina garage och vi har aldrig någonsin parkerat vår bil här utan har bara skräp där. Då det inte är vi som kommer bygga om utan isåfall svärfar med sväger så det här med att veta hur mycket material det kommer gå åt lite svårt för mig att räkna ut. jag vill bara ca ett cirkapris (mellan tummen och pekfingret). Till saker hör oxå att vi även kommer bygga en carport på uppfarten där vi idag ställer bilen.
Det är nog en intressefråga bara, 60 m2 boyta tycker jag är onödigt stort , tv-n och kylskåpet kräver inte mycket yta,
60 m2 garage är alldeles för lite, grejerna ryms, men yta att pyssla på saknas...:)
 
tinajade skrev:
Varför tycker ni det är onödigt att bygga om garaget till boyta???!!Man bor väl mer än vad man använder sitt garage. De flesta jag känner har bara skräp i sina garage och vi har aldrig någonsin parkerat vår bil här utan har bara skräp där. Då det inte är vi som kommer bygga om utan isåfall svärfar med sväger så det här med att veta hur mycket material det kommer gå åt lite svårt för mig att räkna ut. jag vill bara ca ett cirkapris (mellan tummen och pekfingret). Till saker hör oxå att vi även kommer bygga en carport på uppfarten där vi idag ställer bilen.
Folk är olika, jag är mer i garaget än i kåken.
 
T
Är det någon som vet hur man skall hantera golvbrunnen i garaget, skall det igensättas med betong, eller finns det annat bättre sätt?
 
tinajade skrev:
Varför tycker ni det är onödigt att bygga om garaget till boyta???!!Man bor väl mer än vad man använder sitt garage. De flesta jag känner har bara skräp i sina garage och vi har aldrig någonsin parkerat vår bil här utan har bara skräp där. Då det inte är vi som kommer bygga om utan isåfall svärfar med sväger så det här med att veta hur mycket material det kommer gå åt lite svårt för mig att räkna ut. jag vill bara ca ett cirkapris (mellan tummen och pekfingret). Till saker hör oxå att vi även kommer bygga en carport på uppfarten där vi idag ställer bilen.
Nja vet inte det jag, skulle påstå att iaf jag tillbringar ca 60% tid i garaget (eller motsvarande) 20% i sovrummet och av resterande 20% är det nog jämt race med badrum, kök och uteplats.
Naturligtvis menar jag bara hemma och vakentid då!
 
Bra tråd det här.
För att uppröra er ytterligare så kan jag säga att jag är på väg att göra om 70m2 dubbellastbilsgarage (inbyggt, sutterräng) med 3m i tak, till bad/bastu, tvättstuga och allrum :)
Å andra sidan har jag även ett inbyggt 40m2 dubbelgarage för bil så jag klarar mig. Tillbringar exakt 0,56 % av min tid i garaget.

Ang. brunnen var det någon som tipsade om fogskum vilket skulle täta bra och sen kanske gjuta igen ovanpå. Det räcker ju dock inte med att bara gjuta igen golvbrunnen, Fallet över hela ytan måste ju fyllas också för att man ska kunna lägga nåt nytt golvmaterial och antagligen blir det till att gjuta med vanlig betong. Fast det kanske finns nåt annat bättre sätt?

Tänkte även lämna in bygglov för projektet eftersom de stora portarna ska ersättas med fönster och på så sätt även påverkar fasaden.

Den del som ska bli bad hade jag tänkt gjuta upp 30 cm på den befintliga plattan, först 20 cm cellplast och sen armering, värmeslang och avlopp och sen betongkaka på det. Nu har jag ju iofs bra med höjd i tak... I övriga delen (ca 40m2 allrum) hade jag tänkt lägga platon 50mm cellplast och sedan parkett.
 
Redigerat:
:eek:
 
Av ren nyfikenhet då vi går i tankarna att göra boyta av garaget undrar jag hur det gick för er?
 
L
Undrar jag med. Gjorde du slag i saken Christian Ek?
 
L Lärospånet skrev:
Undrar jag med. Gjorde du slag i saken Christian Ek?
Vi har fått bygglov men inte påbörjat arbetet än =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.