Jag håller med dem som säger att det ska vara ljust tak, så ljust som möjligt. Det mörknar rätt snart ändå av föroreningar. Vill jag ha skugga sätter jag mig på andra sidan huset. Har man fönster ut mot altanen vill amn ju få in så mycket ljus som möjligt under de trots allt rätt vanligt förekommande molniga dagarna.

Vet inte vad vårt har för ton och det fanns inga alternativ - Byggmax :)
Visst blir det varmt ibland, men det blev det med det gamla också. Däremot har vi planerat för alternativ: reglarna är satta så att vi om vi så önskar kan byta till isolertak utan att byta dem.
 
Har precis lagt ett opalvitt kanalplast tak (16mm) från skånska. Är mkt nöjd trots en del mickel. ( skall kapas här och borras där) Ett tips såpa in spåren där kanalplasten skall in i ENDprofilen närmast taket, gich väldigt mkt bättre än att försöka pressa in 4m skivor.

Ljust och fint blev det! Ändå inte så att man måste kisa, jag har min altan i syd-väst läge sol 11-23.
mvh
Mattias
 
Jag behöver byta ut mitt gamla tak som börjar vittra sönder pga UV antagligen. Jag har sett att SkånskaBygg har bra pris nu på 16 mm som jag nu har. Problemen är bara varför dom envisats med att köra CC 1070 eller 1240 istället för 1200 som väl är mer standard och jag har. Ska jag köpa deras måste jag ju lägga dit extra reglar eller flytta dom jag har. Jag vet att Plastmo Twinlite har CC 1200 så det lutar väl åt det, får bara se vad jag kan få för rabatt på det på Beijers, annars blir det väl skitdyrt då jag ska ha 8 * 3 m.
 
Eller köp 1240:is och kapa längstefter...
 
Ja det går ju, men det blir ju merjobb.
 
Ja det går ju, men det blir ju merjobb.
Ja men betydligt mindre jobb än att lägga dit extra reglar eller flytta de befintliga.
 
lägger plast tak för jämnan, och vi lägger nästan aldrig korrigerat plast tak, utan alltid kanalplast tak, det blir inte kondens och man får inte det knäppande ljudet i taket som när det korrigerade plasten rör på sig!
utan tvekan är det opalvitt tak som läggs/säljs mest, händer ibland att vi både lägger klart och rökfärgat, dock aldrig lagt något opalblått..
klarglas blir för skarpt ljus om du sitter inne under taket, man får kisa när man sitter där och solen står på, blir som en ljusbåge i taket.
rökfärgat tak stjäl rätt så mycket ljus, så tänk på vad det är för rum du har innan för där du ni ska lägga ditt tak, bygger du för några fönster? finns det fler fönster till det rummet? osv. rökfärgat är det enda taket du behöver tänka på detta viset i stort sett. men kör på opalvitt, det hade jag gjort...
 
OuzO skrev:
Jag behöver byta ut mitt gamla tak som börjar vittra sönder pga UV antagligen. Jag har sett att SkånskaBygg har bra pris nu på 16 mm som jag nu har. Problemen är bara varför dom envisats med att köra CC 1070 eller 1240 istället för 1200 som väl är mer standard och jag har. Ska jag köpa deras måste jag ju lägga dit extra reglar eller flytta dom jag har. Jag vet att Plastmo Twinlite har CC 1200 så det lutar väl åt det, får bara se vad jag kan få för rabatt på det på Beijers, annars blir det väl skitdyrt då jag ska ha 8 * 3 m.
köp inte plastmo tak, inget kul/enkelt/snabbt att lägga, jag rekommenderar Glasfiber och plastprodukter GoP.
 
  • Gilla
lucke_lucas
  • Laddar…
Hej,
Vi ska bygga ett tak över altanen för att få lite väderskydd... Vi har fastnat för den konstuktion som är på den bifogade bilden och vill helst ha ett plant genomskinlig (opalvit eller vad det nu kan tänkas bli) plasttak...

Vi vill mao inte ha kanalplast och inte korrugerad plast... Taket kommer att sticka ut ca 4½ meter från husväggen... Känner ni till någon tillverkare som har sådana plasttak / plastskivor i sitt sortiment? Jag har sökt lite på nätet men inte hittat något vettigt.

Mvh Tobbe G
 
  • IMG_2256_redigerad-1-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TobbeGardner skrev:
Hej,
Vi ska bygga ett tak över altanen för att få lite väderskydd... Vi har fastnat för den konstuktion som är på den bifogade bilden och vill helst ha ett plant genomskinlig (opalvit eller vad det nu kan tänkas bli) plasttak...

Vi vill mao inte ha kanalplast och inte korrugerad plast... Taket kommer att sticka ut ca 4½ meter från husväggen... Känner ni till någon tillverkare som har sådana plasttak / plastskivor i sitt sortiment? Jag har sökt lite på nätet men inte hittat något vettigt.

Mvh Tobbe G
ring Skånska byggvaror, Willab, JTB, alla som säljer uterum har möjlighet att sälja tak till dig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.