Ett rakt rör bara bakåt från kamin,som går in i murstocken.Röret är lite grövre än stosen på kamin så man kan "trä" in kaminstosen i det.Det sista ja gjorde innan bruket "stelna" på murstocken var att snurra runt röret lite,så man fick nån mm "rörelsefog".:)
 
Verkar inte finnas något rör att köpa på Kaminexperten. En halvmeter känns ju rätt meningslöst att köpa när det bara behövs nån dm eller två. Konstigt...
 
Kan du inte kolla med nån lokal plåtis eller smed?Dom kan tillverka ett rör.:)
 
Omständigt. Jag vill kunna köpa allt från samma ställe.
 
Nog har dom väl rör att få på k-experten dom måste väl väl ha det om dom skall kalla sig experter?...Ring och fråga eller gå in och hör med dom...Måste ju ha rördelar också den servicen är ju självklar:confused:

Mvh
 
Det var svagt att inte kunna tillhandahålla rör kortare än 0,5 m . Det kan alla andra kaminaffärer.De kunde åtminstone kapa ett åt dig annars är ju servicen sämre än på posten.
 
exerg skrev:
Det var svagt att inte kunna tillhandahålla rör kortare än 0,5 m . Det kan alla andra kaminaffärer.De kunde åtminstone kapa ett åt dig annars är ju servicen sämre än på posten.
Fick svar idag att jag behöver ett rörpaket för 1095:-. Vad som ingår i det har jag ingen aning om, men det låter i grövsta laget för några dm rör och stos.
 
Jag ger samma råd som Knekten - besök en lokal plåtslagare..
 
Ett rörpaket brukar vara 1 st inmurningsstos. (200:)1st rör ca:250 mm långt,(175:) 1st täckplåt (275:)och tätningsgarn( mellan inmurn.stos o rör 50:) och ev pannkitt (60:)
 
exerg skrev:
Ett rörpaket brukar vara 1 st inmurningsstos. (200:)1st rör ca:250 mm långt,(175:) 1st täckplåt (275:)och tätningsgarn( mellan inmurn.stos o rör 50:) och ev pannkitt (60:)
Stos och rör förstår jag men vad ska jag med resten till? Ser att Kaminkungen tar 1100:- för ett rörpaket, men det är för toppanslutning med alla extragrejer det innebär.
 
allt går naturligtvis att köpa var för sig och täckbrickan är bara till för att skyla de ev skavanker som blivit runt röret vid håltagningen. Murstos o rör hos en plåtis torde inte kosta mer än 250:- (det är åtminstone vad det skulle kostat här)Drevgarn kan ersättas med obrännbar isolering tex.
 
Behövs det nån ränslucka på rörstumpen när man går rakt bakåt sådär?....

Mvh
 
Lite svårt med renslucka när kaminen står några få cm från murstocken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.