Status
Tråden går ej att kommentera.
Ok vad är obegripligt?
Och har du ngn gång arbetat på en byggarbetsplats?
 
Jag vet också att det på en hel del byggen fungerar som så att det finns en avskiljd del där många är boende i typ husvagnar under byggets gång och naturligtvis ska de få ta sig lite öl om kvällarna precis som de gör som åker hem till sina hus och lägenheter...
MEN...då räknar inte jag det som att det dricks på arbetsplatsen heller.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag vet också att det på en hel del byggen fungerar som så att det finns en avskiljd del där många är boende i typ husvagnar under byggets gång och naturligtvis ska de få ta sig lite öl om kvällarna precis som de gör som åker hem till sina hus och lägenheter...
MEN...då räknar inte jag det som att det dricks på arbetsplatsen heller.
Nej det känns givet för mig att det inte är på arbetsplatsen även om det i strikt geografisk faktist ÄR på arbetsplatsen men för dom som aldrig levt den typen av liv så kan det kanske vara obegripligt.
Inte nog med att dom ska vara ifrån familj och vänner under långa perioder (flera veckor ofta) utan nu ska dom inte ha samma rättigheter som alla andra i samhället, dvs grilla en köttbit och ta en pilsner till UTANFÖR arbetstiden.
 
M
Tossegubbe skrev:
Ok vad är obegripligt?
Och har du ngn gång arbetat på en byggarbetsplats?
Jag ber om ursäkt! Jag läste:
Tossegubbe skrev:
jag absolut inte har ngt emot att mina gubbar tar en öl eller två på arbetsplatsen om dom gillar öl...
Men ser att du sedan skriver:
Tossegubbe skrev:
Däremot ska dom naturligtvs!! inte dricka under arbetstid...
Återigen, ursäkta. Blev lite frustrerad över att många verkar ha en ganska tillåtande inställning till alkohol och att det är ok att dricka om man inte blir påverkad. Men du skriver ju klart och tydligt att det inte är tillåtet på arbetstid.
 
Nu börjar vi ju komma någonvart i denna tråden med... haha

Det är ju stor skillnad på att dricka på arbetsplatsen under arbetstid eller sitta på området där man har boendet ordnat i anslutning till arbetet med ett par kalla öl till den grillade middagen...
Natt och dag !!
 
ACME skrev:
Polisens "riktiga" alkomätare, Dräger 6510, samma modell som jag syftade på, visar POS/NEG när den är inställd på "Traffic-Mode" vilket är grundinställningen från fabrik.
Står man som Polis och ska kolla rattonykterhet hos ett stort antal bilister så minskar naturligtvis risken för feltänk med den inställningen, men apparaten är fullt kapabel att visa promillehalt om man bara ställer in det för det.
Ok, då ber jag om ursäkt för mitt tidigare inlägg.
Jag ser att du har gjort lite reklam för ditt eget företag här på forumet och eftersom du inte varit främmande för att det dricks starköl på arbetstid, kan vi då förmoda att du skulle tillåta att dina hantverkare eller att du själv dricker om man skulle anlita ditt företag?





För att förtydliga så behöver vi inte gå in djupare på vad som sker efter arbetstid på ledig tid utan det är vad som sker under arbetstid.
 
Danne12345 skrev:
Jag ser att du har gjort lite reklam för ditt eget företag här på forumet och eftersom du inte varit främmande för att det dricks starköl på arbetstid, kan vi då förmoda att du skulle tillåta att dina hantverkare eller att du själv dricker om man skulle anlita ditt företag?
Nu får du väl ändå ge dig...

Har jag skrivit att jag tycker det är ok att dricka under arbetstid?
Citera gärna det stycket i så fall.

Under tiden kan jag slänga in ett par andra citat av mig själv;

ACME skrev:
Jag säger inte att det är ok att dricka på arbetstid, men jag tycker att hela resonemanget om att dratta ner från taket och bygga hus på fyllan är lite överdrivet.
ACME skrev:
På arbetet? Nej, jag har redan skrivit att jag inte tycker att det är ok. Det jag stör mig på är att du är så säker på din sak när du har noll bevis.
 
Danne12345 skrev:
Ok, då ber jag om ursäkt för mitt tidigare inlägg.
Jag ser att du har gjort lite reklam för ditt eget företag här på forumet och eftersom du inte varit främmande för att det dricks starköl på arbetstid, kan vi då förmoda att du skulle tillåta att dina hantverkare eller att du själv dricker om man skulle anlita ditt företag?





För att förtydliga så behöver vi inte gå in djupare på vad som sker efter arbetstid på ledig tid utan det är vad som sker under arbetstid.
Kan inte svara för andra men du får gärna berätta att mitt företag anser det vara ok att dricka lättöl till lunchen och ett par öl efter arbetets slut även om det är på arbesplatsen
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Verkar ju vara ett seriöst företag du fått din lärlingsplats på... NOT :rolleyes:
Det är nog mellan Sveriges störtsa firma, så ja dom är seriösa, det spelar väll ingen roll vilken firma man jobbar på?
 
Hejnz skrev:
Men vilket liv, och ni som jobbar på förskolan har inte dammiga omklädning rum och matplatser, fysiskt hårt arbete och hårda tider.
Jag jobbar 12 timmar per dag och det är INTE självvalt, mina arbetskamrater dricker på jobbet och jag ser inget fel i att ta 2-3 öl på jobbet för att sedan GÅ till husvagnen och lägga sig. Detta sker inte när alla ue's 'är på jobbet osv. Detta sker när folk har gått hem och sköts snyggt.
Å andra sidan är jag bara en dum murar lärling.
Mer alkohol - Skål!

Hejnz skrev:
Det är nog mellan Sveriges störtsa firma, så ja dom är seriösa, det spelar väll ingen roll vilken firma man jobbar på?
Med tanke på ditt förra inläggs formulering så kan man ju verkligen undra om du tycker det är seriöst att dricka alkohol på jobbet... :eek:

Att det dricks lite öl på husvagnscampen vid större byggen efter arbetstid är något helt annat och det har vi också redan kommit fram till, men du skriver klart och tydligt PÅ jobbet ett antal ggr... :rolleyes:
 
T
ml99 skrev:
Det är för mig obegripligt hur någon kan anse att det är ok att dricka alkohol, oavsett mängd, på en byggarbetsplats. Som kund skulle jag aldrig acceptera detta.
-88-89 var jag och min kollega i Norge (Oslo) och jobbade och då var det andra bullar.

Vi bodde i baracker och det var rätt mycket festande, både på fintid och fultid :).
Grisfester, studentskivor och 17 maj bl.a.
Då skulle du varit med ml99!!
Trots det gjorde vi ett bra jobb, men det var på den tiden då man "pallade en frostnat eller sju"

-96 var jag i Danmark på lösullsisoleringskurs och då vid praktiken (ett husbygge) dukade kunden fram en lilling x2 på morgonen. Vi var väl 15-20 svenskar som sveptes in helt oskyldiga i den danska kulturen.:rolleyes:

Tur att det är ordning och reda idag.:(
 
Marlene Eskilsson skrev:
Arbetsdomstolen: "Fel att säga upp full målare"
Här kan man snacka om att strö lök på laxen.

På vems sida står du Marlene?

KoW
 
Nu har jag läst den har tråden från början. Innan jag kunde börja skriva så fick jag gå och hämta mig en öl, för jag blev sugen pga allt tjöt om öl. Det tråkiga med Sverige är att det är alltid den minst toleranta gruppen som får bilda norm...

Självklart, spelar det roll vilket arbete/arbetsplats det handlar om! Om en vanlig byggjobbare dricker 1-2 öl på sina raster under arbetsdagen så spelar det INGEN som helst roll. Vare sig ur prestations- eller säkerhetssynpunkt. Om de sedan dräller tomburkar omkring sig är en helt annan sak, och inte acceptabelt. Däremot är det inte lämpligt om en busschaufför gör samma sak. Även om två öl utspritt under arbetsdag knappast skulle göra vår busschaufför till en olämplig förare. (Inte ens med dagens överdrivet stränga svenska lagstiftning)*

Det finns inget sakligt argument till varför en byggjobbare inte skulle kunna dricka en öl på sin rast. Det här stinker av genuin svensk avundsjuka!

Öl är gott och svalkade som ingen annan dryck, särskilt efter fysiskt ansträngande arbete. Och är med undantag för Sverige, Norge och Finland, en vanlig måltidsdryck i hela Europa. Det är precis lika naturligt att ta en öl till lunchen, som läsk eller mineralvatten, och det fungerar alldeles utmärkt.

/

Notera att jag med öl avser det som i hela världen, med undantag för svensk alkohollagstiftning, kort och gott kallas för "öl". I svensk lagstiftning kallas vanligt öl av någon anledning för "starköl".


*Dagens lagstiftning angående rattfylleri är både för sträng och för slapp, samtidigt. Den extremt låga promillegränsen kriminaliserar vanligt folk utan att öka trafiksäkerheten. Tvärtom så är promillegränsen så lågt satt, att rättssäkerheten urholkas. Folk har varit alldeles för nära att åka dit för munvatten, glass, etc. Å andra sidan så får de notoriska rattfylleristerna härja fritt. Nu pratar vi personer kör fulla på riktigt, dagligen, och skulle de torska så döms de enligt praxis ofta till villkorligt (eftersom de är missbrukare) så att de kan fortsätta att köra... Körkort har dessa individer inte haft på flera år.
 
Cujo skrev:
Nu har jag läst den har tråden från början. Innan jag kunde börja skriva så fick jag gå och hämta mig en öl, för jag blev sugen pga allt tjöt om öl. Det tråkiga med Sverige är att det är alltid den minst toleranta gruppen som får bilda norm...

Självklart, spelar det roll vilket arbete/arbetsplats det handlar om! Om en vanlig byggjobbare dricker 1-2 öl på sina raster under arbetsdagen så spelar det INGEN som helst roll. Vare sig ur prestations- eller säkerhetssynpunkt. Om de sedan dräller tomburkar omkring sig är en helt annan sak, och inte acceptabelt. Däremot är det inte lämpligt om en busschaufför gör samma sak. Även om två öl utspritt under arbetsdag knappast skulle göra vår busschaufför till en olämplig förare. (Inte ens med dagens överdrivet stränga svenska lagstiftning)*
Det finns mängder av undersökningar som visar att man inte är lika allert redan vid låga alkoholintag. Försämrad koordination, precision och minskad självkritik med mera. Redan vid 0.2 promille så påverkas detta och trots att vissa här i tråden påstår annat så vill jag hävda att man efter en starköl (motsvarande 5-9cl starksorit - ber. på styrka och storlek) blir påverkad på ett i det här sammanhanget negativt sätt.


Cujo skrev:
Det finns inget sakligt argument till varför en byggjobbare inte skulle kunna dricka en öl på sin rast. Det här stinker av genuin svensk avundsjuka!
Inget ont om hantverkare, men varför skulle jag vara avundsjuk på dom? Jag har inget behov av att dricka starköl på arbetstid och skulle jag vilja bli hantverkare så är det inte tack vare alkoholen som tycks vara mer eller mindre vanligt förekommande.


Cujo skrev:
Öl är gott och svalkade som ingen annan dryck, särskilt efter fysiskt ansträngande arbete. Och är med undantag för Sverige, Norge och Finland, en vanlig måltidsdryck i hela Europa. Det är precis lika naturligt att ta en öl till lunchen, som läsk eller mineralvatten, och det fungerar alldeles utmärkt.
Jag tror ingen säger emot att öl är både gott och svalkande, men det hör ändå inte hemma på arbetstid. Vad som är vanligt i andra länder säger på intet sätt att det är bra. I flera länder i Afrika tuggas det tex kat på samma sätt som vi tuggar tuggummi. Det betyder knappast att det är någonting bra?


Cujo skrev:
Notera att jag med öl avser det som i hela världen, med undantag för svensk alkohollagstiftning, kort och gott kallas för "öl". I svensk lagstiftning kallas vanligt öl av någon anledning för "starköl".
Personligen tycker jag att det är bra med olika ord för olika produkter och det tror jag de flesta svenskar gör också fast det här känns mer som en semantisk fråga som kanske inte ska tas här.


Cujo skrev:
*Dagens lagstiftning angående rattfylleri är både för sträng och för slapp, samtidigt. Den extremt låga promillegränsen kriminaliserar vanligt folk utan att öka trafiksäkerheten. Tvärtom så är promillegränsen så lågt satt, att rättssäkerheten urholkas. Folk har varit alldeles för nära att åka dit för munvatten, glass, etc. Å andra sidan så får de notoriska rattfylleristerna härja fritt. Nu pratar vi personer kör fulla på riktigt, dagligen, och skulle de torska så döms de enligt praxis ofta till villkorligt (eftersom de är missbrukare) så att de kan fortsätta att köra... Körkort har dessa individer inte haft på flera år.
Att nästan åka dit, tycker jag inte urholkar rättsäkerheten. Det har hänt att munnvatten och likörfyllda godisar gett positivt utslag, men normalt sett blåser dessa om och då blir det negativt. Det visar bara att polisens utrustning fungerar. Detta är inte ett så stort problem så som du vill få det till. Frågan gällande rattfyllerister är komplex, men har förhoppningsvis inte så mycket med hantverkare att göra. Att gå in djupare på problematik med en lagstiftning är att sväva allt för långt bort från ämnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.