T
vojma skrev:
Dessutom så kan du komplettera med vissa saker vid ett senare tillfälle när ekonomin har repat sig. Exempelvis dämparna kostar ganska mycket men är bara att klicka dit vid ett senare tillfälle...
Nej, dörrdämparna är ju skitbilliga på Ikea, endast 50 kr för två och det är Blum som inger kvalitet. Endast en dämpare räcker per dörr!

Låddämparna är lite dyrare, 80 kronor paret och det behövs två till en låda.
 
IKEA rekommenderade 2 dämpare för annars kunde dämparen ge sig med tiden samt att belastningen skulle bli sne.
 
Bezt skrev:
IKEA rekommenderade 2 dämpare för annars kunde dämparen ge sig med tiden samt att belastningen skulle bli sne.
Problemet är att det blir för trögt att stänga med 2.dvs.gångjärnen inte alltid orkar stänga så dörren står på glänt.
 
Har inga problem att få dörrarna stängda med 2 dämpare..
 
frohike skrev:
Har inga problem att få dörrarna stängda med 2 dämpare..
Det beror på vilken storlek (och därmed tyngd) dörren har. Jag har själv dämpning på 30cm breda dörrar, där blir det för mycket med två dämpare. På de dörrar som däremot är 60cm breda bör man nog ha två dämpare. Storleken (tyngden) på dörren avgör med andra ord.
 
Redigerat:
Har två dämpare på 60 dörrar och det händer att de står på glänt.
Men de behöver nog slitas in...
 
T
Inga problem att köra en dämpare på 60-dörr, funkar klockrent. Två dämpare ÄR totalt onödigt och dom slits inte ut.
 
Besparingar vid renoveringar ....
försök undvika flytta vatten och avlopp. Spis och disk på samma ställe?
Ska dom nya saker stå på samma ställen som förr så behövs kanske ingen elektriker eller vvs-hantverkare?
händiget - när man blir tvungen så brukar man oftast bli rätt händig :).
Ni kan börja träna upp er med att måla väggar och lägga klickgolv.
Låna verktyg och goda råd av grannar och bekanta som har redan blivit händiga ....
gaia
 
gaia skrev:
Besparingar vid renoveringar ....
försök undvika flytta vatten och avlopp. Spis och disk på samma ställe?
Ska dom nya saker stå på samma ställen som förr så behövs kanske ingen elektriker eller vvs-hantverkare?
händiget - när man blir tvungen så brukar man oftast bli rätt händig :).
Ni kan börja träna upp er med att måla väggar och lägga klickgolv.
Låna verktyg och goda råd av grannar och bekanta som har redan blivit händiga ....
gaia
Om man ska lägga nytt golv i köket kan man spara en slant på att inte lägga golv på de ytor som bänkstommarna kommer att stå på, om man nu ska ha en sockel mot golvet kommer det inte synas. Under vitvaror ska det däremot vara golv av samma typ som i övriga köket.

Jag vet att åsikterna går isär ifall detta är "rätt" eller inte. Jag gjorde själv så i mitt kök, fungerar mycket bra.

http://www.byggahus.se/forum/golv/30802-golv-under-koeksskapen.html
 
Redigerat:
Går det att komma upp i 100.000 med ett så pass litet IKEAkök...:confused: jag menar att även om man gör omfattande el o vvs jobb borde det vara en omöjlighet....
 
Det är inte svårt att komma upp i 100kkr även med Ikea kök...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.