Vi är på gång att sälja vårt hus eftersom vi ska bygga ett nytt. Hur mycket är rimligt att betala i mäklararvode? Finns det förhandlingsutrymme? Betalar man ett %-belopp baserat på försäljningspriset, eller kan man komma överens om ett fast belopp? Eller ska man försöka sälja själv?

Mottager gärna tips, tankar och erfarenheter från er som sålt.
 
Hej,

Sålde själv en lägenhet i våras och använde mig av www.bostart.se. Där lägger man upp sitt objekt så får mäklare ge sina prisförslag. Spannet var stort, för min tvåa i Stockholm låg arvoden mellan 23 000 (fast pris) och drygt 70 000 med olika rörliga delar. På 2 dagar hade jag 12 anbud att ta ställning till, oerhört bra! Man får verkligen en tydlig bild över prisläget!

Lycka till!
 
Jag skulle om jag vore du (tvärtemot Västerläges råd) stämma träff med ett par, tre mäklare och prata igenom affären (och kostnaden).
Det är viktigare att du får en bra mäklare som du har förtroende för, än att det är den absolut billigaste.
 
Jag håller med Nyfiken att förutom att bara fokusera på själva arvodet också stämma träff med alla potensiella mäklare och höra deras uppfattning om just ditt objekt. (Nu kanske Västerläge gjorde precis samma sak med de mest intressanta mäklarna också) När vi sålde vår bostadsrätt så lät vi tre olika mäklare komma och titta på lägenheten och bedömma skicket och ange ett ugångspris samt naturligtvis också berätta om arvodet. Det visade sig att samtliga gissade på ett slutpris på ca 500 000:- men det rekomenderade utgångspriset skilde från strax under 300 000:- till 475 000:- så det var nog den största skillnaden. Vi kännde spontant att vårt utgångspris skulle vara ett pris som vi accepterade att sälja till så vi valde mäklaren med det högsta utgångspriset. Det slutade med att vi fick det vi begärde men kanske så skulle ett utgångsbud under 300 000:- lockat till sig massor med spekulanter och i slutändan ett högre pris men det är så klart omöjligt att säga i efterhand.

Så mitt råd är att förutom arvodet så kolla också vad mäklaren har för strategi för att sälja just ditt objekt så att ni känner er bekväm med både utgångspris och arvode. Kolla också på hemnet andra objekt som mäklaren har ute till försäljning och bedöm hur bra ni tycker att de lyckas marknadsföra de olika objekten.
 
Tack för tipsen!

Vi är nog redan på rätt väg då, för vi har bokat in träffar med två mäklare än så länge. Ska bli spännande att höra vad de har att komma med.
 
Visst ska man prata med fler mäklare! Genom Bostart tar man kontakt med tre av de som man tyckte gav bäst intryck (bra pris eller bra bemötande eller både och).

Vi tog hem två olika mäklare till lägenheten, och det blev den billigare av de som tog hem uppdraget. Gav mycket bra service och vi blev nöjda med slutpriset. Jag anser att mäklarna tar för bra betalt för sina tjänster och tror att tjänster som Bostart.se kan komma att göra denna branch lite mer verklighetsförankrad. Och nej, jag har inga andra kopplingar än nöjd kund hos Bostart ;-)

//Västerläge
 
Mäklarna har blivit ganska duktiga på att ludda till sina priser för att de inte skall gå att jämföra och för att man alltid skall kunna trycka på att man får "mest för pengarna".

En del har ett ganska lågt utgångspris för att sälja ett hus eller en lägenhet, och därtill en prislista med olika tilläggstjänster på allt från fotografering och annonsering till flyttstädning och homestyling via dolda-fel-försäkring och säljarbesiktning.

Andra inkluderar maximalt i sitt betydligt högre pris, och pekar på allt som ingår.

Och på det så kommer naturligtvis den lilla extra bonusen till mäklaren om de får upp priset över en viss nivå.

Precis som mäklare har väldigt svårt att ge ett rakt svar när de säljer hus och någon undrar över något, så har de rätt så svårt att berätta vad det faktiskt kostar ibland. Är man förberedd på de finterna är det lite lättare att titta på väsentligheterna.
 
Igår träffade vi mäklare nr 1 och det kändes bra! Vi hade bokat ett möte med honom, just för att vi har tyckt att han verkar jobba bra när vi har varit på ett par visningar som han har haft. Han ville ha 4% (men försäkring, förbesiktning och energideklarering får man betala själs utöver hans avgift).
Möte med mäklare nr 2 nästa vecka. ska bli intressant att jämföra dessa :)
 
KristinaRT
Vi gjorde så att vi lät mäklaren vi köpte hus av sälja vår lägenhet :) Kanske ett kardinalfel, vad vet jag men vi gillade hennes stil och sätt. Att hon dessutom var oerhört tillmötesgående, flexibel och trevlig både när vi var köpare och när vi var säljare var inget som talade emot henne.

Efter att ha stött på div mäklare under vår husjakt visste vi precis vad vi INTE ville ha för typ, och insåg då också att "personkemin" är mycket viktig.

Tror iofs att hennes pris också var bra, 3% (hon trodde vi kunde få iaf 1,1 för den, slutade på 1,48 till allas glädje :D) men då ingick allt allt inkl en mycket bra fotograf....
 
Nu kidnappar jag tråden - behöver också lite hjälp.
Min mamma skall nu sälja sitt hus , stort mitt i centrum i en av våra större städer.fantastiskt trädgård osv. Finns bara några sådana objekt i stan dvs det säljer sig själv-en granne sålde på 1 v. priset är naturligtvis högt. Skall hon då betala 3-4% i mäklararvorde ?? blir oehört mkt pengar för liten arbetsinsats.
Hon har inte lämnat det till någon mäklare ännu.
Vad är rimligt i arvodes% för stort, dyrt ,lättsållt hus.
Råd/ tips önskas
 
Jag kanske har missat något här, men Hemverket är inget att överväga?
 
hugolisa skrev:
Skall hon då betala 3-4% i mäklararvorde ??
Vad spelar en procent i mäklararvode för roll om just den mäklaren kan krama ur tre procent extra ur köparen?
 
I större städer betalar man inte 3-4% i arvode, utan kanske 1,5 - 2%. Man bör lämpligen välja en mäklare som verkligen VILL sälja det där huset, som har gott om kapitalstarka kunder på sin intresselista och som är van vid att sälja bättre objekt. Det är det som kan vara skillnaden mellan 4,3 och 4,7 miljoner i slutpris, och om mäklaren då vill ha 2,25% för det så kan man kanske leva med det. Det är dessutom en avdragsgill kostnad vid reavinstberäkningen, så 22% av mäklararvodet "bjuder" staten på.
 
KristinaRT skrev:
Vi gjorde så att vi lät mäklaren vi köpte hus av sälja vår lägenhet :) Kanske ett kardinalfel, vad vet jag men vi gillade hennes stil och sätt. Att hon dessutom var oerhört tillmötesgående, flexibel och trevlig både när vi var köpare och när vi var säljare var inget som talade emot henne.

Efter att ha stött på div mäklare under vår husjakt visste vi precis vad vi INTE ville ha för typ, och insåg då också att "personkemin" är mycket viktig.

Tror iofs att hennes pris också var bra, 3% (hon trodde vi kunde få iaf 1,1 för den, slutade på 1,48 till allas glädje :D) men då ingick allt allt inkl en mycket bra fotograf....
Jag måste hålla med dig, vi vet också precis vilka mäklare vi INTe vill ha! Tur att man har varit runt på en del visningar, då kan man ju stryka några direkt...
 
Självklart finns det prutmån på mäklararvodet, hur stort det är beror ju dock på marknadssituationen och mäklarens behov av nya objekt.

Ett förslag är att erbjuda mäklaren en bonus i form av en högre % på belopp över en viss nivå ex 2% upp till begärt pris och 3% på belopp över begärt pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.