KristinaRT
Ska snart starta renovering av litet arbetsrum/gästrum - har tänkt måla på befintlig väv eftersom det är enklast och väven är i bra skick MEN det finns ett stort problem, eller snarare 14 st.... Jättelika pluggar som troligen har hållit väggskenor och hyllsystem på plats. Pluggarna är jättelika eftersom de sitter i gipset (varför inte bara borra i trägreglarna när man ska sätta upp hyllor???), av metall (kan alltså inte bara skära av dem och spackla) och inte alls på ställen där vi vill ha hyllor.

Hur tusan ka jag göra för att bli av med dem innan vi målar? Slår jag in dem får jag stora hål i väggen, samma sak om jag drar ut dem, tror inte det är helt enkelt att laga så stora hål snyggt... Försöker jag spackla ovanpå får jag 14 st märkliga knutor på väggen....

Någon som har en enkel och smart lösning:confused:. Just nu lutar det åt att sätta upp nya hyllor, men det skulle innebära att man måste vara försiktig när man reser sig från sängen för att inte få ett jack i huvudet *suck*
 
B
är dom i plast eller metall?
testa att slippa på dom tills huvudet är borta
 
B
hyllorna har speciellt mått om man inte platsbygger hyllsystemet.
svårt att sätta 60cm hyller på en vägg som är reglad 45cm.
 
KristinaRT
Tyvärr är det metallplugar, så ska jag slipa ner dem får jag nog hålla på ett tag :)
 
B
då är det bara att börja. jag har slagit av molly med stämjärn.
ta ett som är bredare än pluggen, slå bestämt med hammare
 
KristinaRT
Ska testa det, det lär iaf inte bli mindre hål än om jag drar ut dem/slår in dem. Måste bara köpa ett stämjärn först :) , har bara vissa aversioner mot stämjärn efter att jag slant och körde ett rakt in i tummen för många år sedan...
 
B
du kan ta ett borr också. och borra bort dom. men då får man försöka att ha en tång som håller fast dom lite. när man borrar. annars blir hela mollyn en borr och gör ett stort hål
 
Thomas59
Stämjärn låter lite våldsamt och är ju inte avsett för att kapa metall. En liten Dremel kanske funkar men enklast är att bara knacka in pluggen. Hur du än gör får du hål som måste lagas.

Gipsväggen måste du i vilket fall laga så det det spelar inte så stor roll att det blir hål.

Enklast lagar du hålet genom att skära ut ett kvadratiskt hål nån cm större än hålet efter pluggen. Sedan fasar du kanterna på hålet i 45 graders vinkel med en VASS kniv så att hålet är störst längst ut mot rummet. Du behöver sedan en bit gipsskiva med ungefär samma tjocklek som du skär ut en motsvarande lagningsbit av. Lagningsbiten fasar du på motsvarande sätt och limmar fast i hålet du skar ut. Sen spacklar du och slipar. Lagningen blir osynlig om du är lite noggrann.

Fasningen är ju till för att lagningsbiten inte ska trilla in i väggen.
 
Mikael_L
Metallexpander? antar jag.
Försöker man dra ut dom blir det gigantiskt hål iom att dom har expanderat på baksidan.

Jag körde helt enkelt in en skruvmejsel och vickade och tryckte på dom till dess dom ramlade ner inne i väggen.
Sen är det ganska stora hål kvar som man helt enkelt får spackla.

Ev blir det lite bättre om du spacklar med gipsspackel, dvs vanligt gipspulver man blandar med vatten.
 
B
thomas59
ska du ha glödande "spån" på väggen då?

kristinart
vill ju spackla så lite som möjligt, om hon vill måla på befintlig väv.
ser inte roligt ut med stora hål som är släta på väggen.
du kan ta akryl fog i hålen och försöka med svamp eller liknande få fram samma struktur. men det är lite överkurs
 
Lite off the record, men jag kunde inte låta bli....

Och så undrar folk varför man inte ska ha väggar av enkelgips?
Är inte det här ett typiskt exempel på varför man inte ska det?

Att laga 14 stora hål i väggen med att såga ut och limma i.....
Verkar nästan enklare att riva bort pluggarna, spackla hålen hjälpligt och sedan skruva dit ett lager med nytt renoveringsgips på hela väggen, spackla skarvarna och måla.
 
Mikael_L
B
jopp det stämmer. jag tycker om att ha plywood eller osb bakom gipsskivan. då behöver jag bara ha skruv.
har man dubbel gips får ändå ha plugg.
 
Jag tycker att metallexpandrar (Molly) absolut lättast att ta bort genom att skruva i skruven (ett par gäng bara) och sedan slå på skruven lätt med hammare. Då rätar expanerbenen ut sig igen och det är bara att dra ut den ur väggen utan större åverkan.
 
? häng en tavellist i stället för en hylla :). Några familjebilder kan hängas för att maskera pluggarna :). Spegel? En krok för smycken och slipsar kan man väll ha ovan gästsängen också ....kanske en sänggavel kan hängas på ?
Jag skulle låta dom sitta och måla över och sen maskera eller använda dom till att hänga något annat på ...
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.