Tack JImmiboy. Jättesnyggt! Dosorna är så fula och stora. Var detta fullständigt enligt alla normer eller är det fusk enligt en nitisk elektrikern eller gvk eller nåt annat?
 
Det är knappast enligt de elektrikska föreskrifterna. Den ledning som sitter där är tror jag inte avsedd för fast installation.

Jag tycker dock inte att det är farligt, varför jag inte skullle bry mig.

Det kan t.o.m. vara så att det är näst intill omöjligt att få in en kabel som är avsedd för fast installation i termostatdelen.
 
Nej frågan är om man får ha den kabeln i vp-rör. Vet faktiskt inte vad föreskrifterna säger om det. Längesen man läste Elprogrammet nu och jobabr man inte som elektriker hänger man inte riktigt med i allt som händer. Men vad är risken röret är öppet i båda ändar och är en knapp meter långt.

Frågan är bara hur det verkar med att ansl denna kabel in i en dosa med förskruvning, måste väl också räknas som fast installation eller?

Original kommer den ju med stickpropp och det går inte att ta isär patronen för att byta kabel. Fattar inte hur det är tänkt, ska man ha ett vägguttag bredvid patronen och över 1 meter kabel hängande.För egentligen får man säkert inte klippa av stickproppen heller. Med garanti och liknande gälelr säkert inte.
Om du är osäker får du höra med en elektriker, men som sagt är det bara dragavlastat på andra sidan borde det inte göra så mkt anser jag.
 
Hade beställt en likadan, men har faktiskt ändrat mig och fixade en tork från somatherm med dolt montage.
 
Nu har jag bestämt mig för en Rosendal från Nordhem. Det är en med vertikala rör med små krokar på. Hur får jag installera denna? Höjd från golv och avstånd från Dusch är jag ute efter. Tanken är att den ska sitta precis utanför duschen. Det är fast installation.
 
  • tillbehor_343x481.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla handdukstorkar har samma regler avseende placering från duschmunstycke etc. Zonindelningen vet elektrikern. Ingen bra idé att få massa tips här, vem ska du då skylla på sen;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.