Lars_M skrev:
Indien. Har ingen aning om hur el-debitering fungerar där:eek:.
Skulle gissa att den som bestämmer i ( kontrollerar ) området går och knackra dörr och tar en ungefärlig avgift från varje boende i området.
 
dom verkar ha rätt mycket sakfel i textren där, det är t.ex. inte 400V i högspänningen i USA, det är oftast 13.8kV huvudspäning.
samt att denna bilden såg jag inget fel på, så brukar det ju vara på en svensk stolpe också (fast vi har inte 3 separata trafos då)
http://t360.idg.se/polopoly_fs/1.239447!imageManager/171301577.jpg

och detta ser inte ut att vara i bruk då det saknas isolatorer för högspänningen i stolptoppen:
http://t360.idg.se/polopoly_fs/1.239460!imageManager/2178604160.jpg

Ryssarna däremot, dom tar inte detta med berörbarhet på så stort allvar:
http://t360.idg.se/polopoly_fs/1.239454!imageManager/165913869.jpg
dom kunde ju gjort trafostationen några meter högre så hade ju allt vart helt OK...
 
Häromdagen när jag städade i en kyrka fann jag i själva kyrksalen ett eluttag som nästan hängde löst i sina tre kablar. I en annan lokal kopplade jag dammsugaren till ett annat vägguttag några meter från där jag började dammsuga. När jag var klar och skulle koppla ur kontakten så hade eluttaget lossnat från väggen. Någon hade "monterat" uttaget med hjälp av två skruvar direkt i gipsväggen, utan att använda gipsankare. Och han hade gjort på samma sätt när han fäste kabeln längs dörrfodret. Inga plugg där heller :mad:, utan han hade helt enkelt bara slagit i klammerspikarna rakt in i gipset.

Samma dag var jag till en secondhandbutik där jag jobbar ideellt, och då berättade en av de andra i personalen om ett löst(!) vägguttag liggande löst på golvet. Med eluttagen i kyrkan i färskt minne tog jag fram mitt multiverktyg, fällde ut en kniv och tryckte in det i ett av skruvhålen för att kolla vad för material det är i väggen. Och mycket riktigt... gips. Och inte tillstymmelse till plugg där heller...

Vid ett tidigare tillfälle gick jag igenom en del elmateriel någon kanske skänkt till butiken. Bland annat ett antal jordade skarvsladdar som jag tyckte det var säkrast att kolla. Så jag började skruva loss kontakterna för att se så att alla kablar var rätt kopplade, och att skruvarna var ordentligt åtdragna. När jag så öppnat ena kontakten på en av skarvsladdarna blev jag fundersam... någon hade lagt jordledaren i hankontakten på stiftet till en av faserna :eek: :mad:. jag blev alldeles kallsvettig när jag öppnade den kontakten och tänkte på vad som kunde ha hänt om någon använt den skarvsladden; i honkontakten var alla ledarna kopplade till rätt stift... när den lilla "chocken" släppt kopplade jag ledarna i hankontakten till sina rätta stift.

Ännu en av de skarvsladdarna var så gammal att isoleringen runt de tre ledarna var alldeles torr som fnöske. Den åkte i avfallslådan för elsladdar på en gång. Märkligt och otäckt att folk är så slarviga med elmateriel... :(
 
Redigerat:
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Kabeldragaren>Folk vet inte bättre och utan jfb så fungerar det ofta alldeles utmärkt med lite korskopplingar i sladdställen. att det sen är rena dödsfällor förstår de inte.

Tycker fortfarande att den bästa kommentaren var från en murare som skulle berätta för mig att jag visst kunde flytta på fasta installationer men bara om det är enfas för se trefas, det är farliga grejor det *S*
Låt mig säga att det blev inget flyttande av varken det ena eller det andra ifrån min sida i alla fall, jag ser liksom en rätt stor skillnad mellan vad jag gör i mitt hus och hos kunder.

/Kent
 
Hej Kent!

Hehe... muraren kanske dessutom har utbildning till elektriker *ironisk*?

Korskoppling i förlängningssladdar... jaja... det går ju det med... gröngul kabel leder ju ström lika bra som blå och brun... hmm... "strömmen finder vejen" som det heter i visan... ;-)
 
En god men onämd vän till mig byggde om sin elbjörn lite.. Han satte en vanlig strömbrytare på den o skrev 5 resp. 4 på varsin sida av vippan, sen drog han en tråd till jordskenan o en till nollskenan från brytaren.. Det kunde ju vara bra att ha om han stötte på ett gammal 3-fas uttag tyckte han.. JFBn åkte ut i samma veva, den kunde ju nån annan behöva bättre.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Hittade några roliga bilder
[länk]
Ja dom 2 sista bilderna har man ju sett ett antal gånger.......
Bland annat hos ett par som jag hjälper just nu. Dom har köpt huset nu i sommar och besiktningsmännen pekade på en del brister i elanläggningen.
Badrummet hade uttag 1 meter från badkar och även inkommande telejack sitter nära badkar (där stod modem, router och förlängningssladd från ovanstående uttag).
Ångdusch och handukstork med stickpropp på båda och givetvis värmegolv....... men ingen JFB!!! Det var det första jag fixade.
Ångdusch och handdukstork från uttag ovanför duschkabinen, uttag sitter i taket men utan A-dosa..... får lösa det på nåt sätt, kanske en anslutningsdosa + senildosa...
 
mycke_nu skrev:
Appropå udda "lösningar" så stötte jag för många år sedan på en vanlig sladdströmbrytare monterad på antennsladden till en TV.

Jodå, husägaren använde den för att "stänga av antennen" när det åskade..
Den var bra.....:D
 
månntro om den som klamrade kabeln från tvättmaskinsdosan och till vägguttaget var stolt efter jobbet:D
 
  • konstig klamring.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg det ut när jag öppnade locket på en "manöver-central" i ett hus från 60-talet. Är nog många elfirmor som varit där under årens lopp.
 
  • styr1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • styr2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
:eek: Typiskt ormbo! :D
 
Mikael_L
Bloink skrev:
Så här såg det ut när jag öppnade locket på en "manöver-central" i ett hus från 60-talet. Är nog många elfirmor som varit där under årens lopp.
Skaffa en bättre kamera ... ;)


Men i vilket fall så kan det faktiskt varit uteslutande elektriker och pillat där, inte alla som är så ordningssamma.
 
Bloink skrev:
Så här såg det ut när jag öppnade locket på en "manöver-central" i ett hus från 60-talet. Är nog många elfirmor som varit där under årens lopp.
Får man fråga vad som var din första tanke när du öppnade locket? :p

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.