Tycker fortfarande inte du ska släppa tanken på att bygga ut 14,4V maskinparken med en stark HeavyDuty dragare, det räcker ju med en "naken" maskin då du redan har batteri.
 
H
Köpte själv en B&D slagborr vilken påminner mycket om motsvarande Dewalt. är en kombimaskin med både slagborr och borrhammarfunktion. Fungerar mycket bra. Dewalt ocm jag skulle råda dig. Annars kan ju Dewalt skruvdragare XRP925 kanske vara något. Drar lätt karmskruv, har slag så du kan borra upp till 13 mm och är i övrigt mycket stark. Är en 18 V batterimaskin.
 
johanzz
Jag hade valt Makitan för Dewalten.

Annars är det en kanonfin maskin som Mikael_L visar bild på.
 
H
mattiasp skrev:
Jag tycker att båda maskinerna har lite för högt varvtal på lågväxeln. Jag har (bl a) föregångaren till DW-maskinen. Min heter DW 158, men har i stort sett samma spec. Den är för svag för att dra karmskruv med på lågväxel. Leta hellre efter något som har lägre utväxling på lågväxel. De här maskinerna har ca 700w/1200rpm, dvs ca 0.6 vridmomentsenheter. Leta efter något som har mer.

Min starka borrmaskin har lite drygt 3 vridmomentenheter, men den är bara brutal, och går inte att ha till så mycket annat. Å andra sidan tuggar den igenom 115 mm massiv borr, dvs inte hålsåg, genom timmer. Mest för att du skall få ett begrepp om skalan.

För övrigt håller jag Makita högre än Dewalt, men det är nog andra som tycker tvärtom.
Det är bara det, är det så låg utväxling så rinner väl tusenlapparna iväg fort?
 
H
Tackar för alla synpunkter!

Har varit inne och tittat på alla möjlig hemsidor, fick ett bra pris (tror jag), på Makita HP2071F, 1010 W. 1750,00.
Det känns som jag skulle slå till på den?

Tittade också på råd & Röns tester, vad är eran uppfattning om dessa tester?

Metabo är det ett bra märke? De har fått väldigt bra testvärden. tex Slagborrarna
Metabo SBE 1010 Plus, 74 poäng mot Makita HP2071F, 70 poäng.
Men Metabo är bra mycket dyrare än Makitan när det gäller dessa slagborrar.

Skruvdragare Metabo BSZ 14,4 Imuls (82 p), BSZ 18 Impuls (80 p),
Makita BDF440 (74 p), och på fjärde plats kom Bosch GSR 14,4V-LI Prof. (72 p).
Metabo BSZ 14,4 är dessutom billigare än de övriga 3, enl. Råd & Rön
 
Redigerat:
johanzz
Första testen så har metabon ett lägre varvtal på lågväxeln som plus, men personligen hade jag valt makitan ändå.

I andra testen utan tvekan Bosch.
 
H
johanzz skrev:
Första testen så har metabon ett lägre varvtal på lågväxeln som plus, men personligen hade jag valt makitan ändå.

I andra testen utan tvekan Bosch.
Intressant och glädjande för mig, varför Bosch?
 
Personligen tycker jag det är mycket pengar för en maskin med så smalt användningsområde.
Den är inte så bra på att skruva
den är inte så bra på att borra i stenmaterial
den är nog bra att borra i trä
den har en sladd som är ivägen.

Så har du träväggar och ska göra många hål för ventilation och el-dosor så kan det vara en bra inomhusmaskin.
 
H
Nimajneb skrev:
Personligen tycker jag det är mycket pengar för en maskin med så smalt användningsområde.
Den är inte så bra på att skruva
den är inte så bra på att borra i stenmaterial
den är nog bra att borra i trä
den har en sladd som är ivägen.

Så har du träväggar och ska göra många hål för ventilation och el-dosor så kan det vara en bra inomhusmaskin.
Antar att du menar Makita HP2071F ?
 
Jag tror han menar Boschen. Jag surfade runt lite igår, och jag fastnade för just MakitaHP2071F. Om jag skulle ha en allroundmaskin så skulle jag välja den.
Här finns en massa maskiner på samma ställe om man vill jämföra specar:
http://www.hundt-direkt.de/schlagbohrmaschinen.htm
 
jag menade Makitan. Eg gäller nog för dom flesta 230V slagborrar.

Skruva: hög 1a växel och ingen möjlighet att hålla med en hand
Borra sten: ja slagborr vs borrhammar diskussionen
Sladden är väl uppenbar

Då TS redan har omrörare så blir användningsområdet väldigt smalt.
 
Jag fick uppfattningen att du skulle ge 1st allroundmaskin i julklapp till sonen som inte har en massa borrmaskiner redan. I det läget skulle jag rekommendera Makita HP 2017.

Det är svårt att köra hålsåg med omrörare. De brukar ha gänginfästning av verktyget. M14 tror jag.

Edit: Det finns en gammal tråd som heter
"momentstark borrmaskin" Där finns en del att läsa
 
Redigerat:
H
Vill du inte köpa en Dewalt så ta och titta på Metabo. Kostar men är mycket bra maskiner. Men som jag skrev innan, titta på Dewalt XPR 925 18 v. Använder den till allt. Betongborrning, karmskruv, hålsågning dra 6*160 träskruv men då får man vara försiktig för annars dras skruven av
 
H
hokanp skrev:
Vill du inte köpa en Dewalt så ta och titta på Metabo. Kostar men är mycket bra maskiner. Men som jag skrev innan, titta på Dewalt XPR 925 18 v. Använder den till allt. Betongborrning, karmskruv, hålsågning dra 6*160 träskruv men då får man vara försiktig för annars dras skruven av
Ja, det är den maskinen man skulle vilja ha! Men nära 5000,00 det blir för mycket pengar, tyvärr, max 2000,00-2500,00.
 
Redigerat:
mattiasp skrev:
Jag tror han menar Boschen. Jag surfade runt lite igår, och jag fastnade för just MakitaHP2071F. Om jag skulle ha en allroundmaskin så skulle jag välja den.
Här finns en massa maskiner på samma ställe om man vill jämföra specar:
[länk]
Jag har bosch GSB 2-22RE (den finns på mattiasps eminenta länk) som är rätt lik makitan, och är en trevlig och robust maskin. Dock saknar jag två saker med den -

motorbroms som på en vanlig sladdlös skruvdragare - det hade varit tevligt när man skruvar med maskinen (dock verkar det vara väldigt ovanligt bland borrmaskiner - kansek har protool eller fein någon sådan variant, någon som vet?)

Samt styrka på krypvarv, där är den svag tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.