Hej hej

Vi kommer snart att bygga en altan som kommer att bli cirka 90 kvm.
Den kommer att gå längs m en sida på huset + en "balkong" runt hörnan, en trappa på gaveln.

Material?
Nu har vi en altan i tryckt virke som legat i 7 år ca, denna kommer att tas bort.

Vill gärna efter att ha läst o läst...ha kärnvirke av furu eller lärk, men nu e frågan om det finns ngra bra återförsåljare i skåne?

Lutar åt att tvätta, såpa ett par år o sedan använda silvertjära, erfarenheter?

Tacksam för alla svar o åsikter i ämnet!
 
nja, lärk hade jag inte använt mig av till detta syftet, reglarna ska du nästan alltid ha i tryckt.. men ja... som trallor, lägg tryckt.. det kommer se likadant ut efter 2-3 år ändå, allt trä blir grått förr eller senare om det ligger ute i sol och regn. lärk har en förmåga att spricka i kärnvirket något enormt, inte alls kul efter ett tag, hårt arbete kan lätt se halvdant ut.
 
Har även hört att man kan få rätt mycket stickor av lärk, så man får slipa det rätt ofta. Därför tog vi vanligt 34x145 tryckt trall. Men kolla snickare estwings tråd han har någon vaxad trall som verkar ok.
 
Jag har kört med Setras kärnfuru, mkt nöjd hittills. Jämförbart med bra kärnlärk men billigare. Hittills obehandlat, men vi funderar på att olja för att få en finish som passar övrigt oljat trä på t.ex. balkongen.
 
frhe skrev:
Jag har kört med Setras kärnfuru, mkt nöjd hittills. Jämförbart med bra kärnlärk men billigare. Hittills obehandlat, men vi funderar på att olja för att få en finish som passar övrigt oljat trä på t.ex. balkongen.
Ungefärligt pris/m? Funderar själv på just kärnfuru till altanen som skulle byggts i år men som får bli nästa år. :cool:
 
Tror jag betalade 36 kr metern på Beijer.
 
thewolf skrev:
Har även hört att man kan få rätt mycket stickor av lärk, så man får slipa det rätt ofta. Därför tog vi vanligt 34x145 tryckt trall. Men kolla snickare estwings tråd han har någon vaxad trall som verkar ok.
nja stickor blir det väl inte.. bros iof på vilken sorts lärk man väljer sig av, den skånska lärken är mycket mer glesväxt jämfört med den sibiriska lärken, skånska lärken är mycket mer spräcklig i färgen och livlig...
men lärken har en viss tendens till att skåla sig, hur du än vänder på den...
 
Bra m olika åsikter...

Vi har (nästan) bestämt oss för att köra på virke från Setra
http://www.setragroup.se/upload/Broschyrer i PDF/KÄRNFURU.pdf
kul att läsa att ni e nöjda frhe
Hur länge har det legat?

Längtar så tills det e klart!
Vi kommer att ha 3 utgångar på altanen, 2 finns idag från sovrum o matrum nu blir det en ny dörr alt skjutdörrar från köket, det kommer att bli så bra!
 
Det har bara legat sedan i våras, så det är svårt att säga så mkt. Har antagit en ljus silvrig ton redan, kan inte bestämma mig för om det är så jag vill ha det eller inte.
 
J
Någon som testat detta?

http://www.boke.se/trall.htm,

räfibrer används för att skapa ett kompositmaterial med unika egenskaper. Dessutom består upp till 90% av återvunnet material. Trallens ytstruktur och utseende känns som trä samtidigt som risken för flisor och halka är borta. Materialet är dessutom gjort för att tåla extrem väderlek och kan med fördel användas till bryggor, pooldäck, altaner m.m.

Eller denna med 25-års garanti.

http://www.timbertech.se/
 
Såg de där på en mässa och tyckte att de kändes väldigt plastiga, men de kanske har blivit bättre på senare tid.
 
J
frhe skrev:
Såg de där på en mässa och tyckte att de kändes väldigt plastiga, men de kanske har blivit bättre på senare tid.
Du skall inte känna på den du skall gå på dem

;)

risken är nog som du säger att man upplever de som plastiga men å andra sidan så håller de i stort sett hur länge som helst.
 
John J skrev:
Du skall inte känna på den du skall gå på dem

;)

risken är nog som du säger att man upplever de som plastiga men å andra sidan så håller de i stort sett hur länge som helst.
testa gå poå vaximpregnerat då......

mvh
snickar estwing
 
J
estwing skrev:
testa gå poå vaximpregnerat då......

mvh
snickar estwing
har provat det, tyckte inte det var något märkvärdigt med det.

En solvarm, väloljad och tjärad brygga DET är grejer det.

:cool:
 
John J skrev:
har provat det, tyckte inte det var något märkvärdigt med det.

En solvarm, väloljad och tjärad brygga DET är grejer det.

:cool:
då e det nog ej vaximp du provat.
en satans skillnad min vän....

mvh
snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.