joflopp skrev:
En målerifirma utan ansvarsförsäkring förtjänar nästan att gå i konkurs. ;)
I de fall jag känner till har inte ansvarsförsäkringen täckt kostnaden för uppkommen skada p g a att målningen ansets ha utförts grovt oaktsamt och utan att erforderliga skyddsåtgärder vidtagits. Kan med andra ord bli en dyr historia, i synnerhet för privatpersoner som inte kan gömma sig bakom fasaden av ett aktiebolag.
 
För de som missade förra kampanjen (typ jag) vill jag bara säga att K-rauta säljer PFS65 med 25% rabatt fram till 6/9. Det gäller f.ö. alla elverktyg från Bosch, DeWalt, Makita och B&D.
 
esox71 skrev:
För de som missade förra kampanjen (typ jag) vill jag bara säga att K-rauta säljer PFS65 med 25% rabatt fram till 6/9. Det gäller f.ö. alla elverktyg från Bosch, DeWalt, Makita och B&D.
Typiskt att man läser detta den 8:e då... :mad:
 
Fick i dag reklam från K-Rauta där är Bosch PFS 65 med för 1099 gäller 7/9 till 11/10 så vet ni.
 
Är en färgspruta som Bosch PFS 65 även lämplig att använda till små och krångliga måleriarbeten typ cykelram och liknande?
 
Ni som har erfarenhet av Bosch PFS 65, hur "skitigt" blir det, dvs. om jag ska måla ett monterat element och absolut inte vill få färg på parkettgolv, tapeter, fönster och fönsterbänkar, hur mycket måste jag maskera?

Jag undrar också vad ni som har målat innerväggar med vanlig latexfärg har för erfarenheter vad gäller snabbhet och finish jämfört med roller (naturligtvis allt inkluderat med maskering, framplockning, städning och rengöring av verktyg.

Min tanke är att dels måla ett dussin monterade element, dels lackera om sex garderobsluckor och dels måla väggarna i en groventré (ca 30 kvm väggyta). Detta borde väl gå avsevärt snabbare med en PFS 65 än med pensel/roller?
 
Intressant.. funderar själv på sprutmålning av taket i nybyggnaden..
 
-Primus- skrev:
Idag beställde jag 105:an.

Jag har bla 100 meter staket och 50 kvm innertak som ska få sig en duvning.
Sen blir det ju ett och annat loppisfynd som dyker upp hemma lite då och då som ska fräschas upp.

Ska nog ta rygg på Thomas och beställa extra färgbehållare. Bra idé!

Har du sprutat innertaket än med 105:an?

I så fall, gick det smidigt, blev det bra?



Funderar på att köpa en prisvärd spruta för diverse målningsarbeten, har ju ca 40kvm paneltak + diverse lister som ska upp nu efter regling så att istället för att köpa färdigbehandlad pärlspont för 22kr lpm så kan man ju lika gärna köpa obehandlad för ca 9kr lpm som man behandlar själv med kvistlack, häftgrund + slutsprutning :)

Sedan finns ju andra uppdrag till sprutan...

Ska kolla eller läsa mer om modellerna 65 å 105 vad som skiljer de åt mm. innan man slår till.
 
En följdfråga...läste lite om de i boschkatalogen stod att man kunde använda lasyrfärg med, då undrar jag alkyd eller akrylat, någon som laserat panel med sin boschspruta än med bra resultat?

Om jag nu väljer att vitlasera istället för helvitt..
 
Har också köpt mig en PFS 65 och idag var det premiär målning :)

Helt otroligt enkelt att komma igång, fick dock späda färgen mer än 10% ( Nordsjö Häftgrund ).

Mixtra lite med färgmängdsregleringen ( provspruta på en gipsplatta ) och så körde jag på med ca 40 m2 pärlspontspanel i tak.

Enkelt, snyggt, lätt utrustning och inte så skitigt.

Golvet fick visserligen skuras efteråt ( ska bytas strax så jag maskerade ej ) lätt vitaktig hinna men den gick bort.

Svinnöjd !
 
Jaså, det kanske räcker med 65:an då istället för 105an, tål att tänkas på ett tag till.

Är ju inte hela världen om man får fylla på mer färg i koppen oftare samt att det tar lite längre tid med 65an så länge resultatet blir bra.

Tänkte du grunda med nordsjös häftgrund bara eller slutmåla också(Kemi)?

Om det var obehandlad pärlspont du sprayade kvistlackade du innan?
 
Jo jag har kvistlackat den obehandlade panelen före, ett varv på alla kvistar och två på de större.

Jag slutmålar med häftgrunden också, frågade i färgbutiken för jag tänkte först måla med snickerifärg som finish, men han tyckte att det var onödigt. Dyrare och så ser man inte speciellt mycket skillnad.

Har målat två rum förra året på det viset och det ser bra ut så han hade rätt.

Skillnaden mot penselmålning som jag gjorde i de andra rummen är att ergonomin blir otroligt mycket bättre, ytan blir finare, inget dropp eller rinnande. Dock kommer jag nog att få spruta 3 varv för att få täckning, det räckte med 2 varv med pensel, men det går ju så ofantligt mycket fortare så det har ingen betydelse.

PFS´en värmer ju upp luften dessutom så det torkar ruggit fort. När man sprutat hela taket så är det bara att börja om från början direkt.

Mvh Kemi
 
Okidoki, började du måla på panelen i taket direkt eller grundade du noten innan du satte upp panelen för att slippa isärtorkning dvs ränder.

Kommer nog själv slaska på med häftgrunden just vid noten med pensel bara på mina pärlspontslängder innan jag skjuter dit de i tak för att försäkra mig om att slippa se ev. glipor i efterhand, möjligtvis dra på kvistarna med lack också.

Får se om det blir nordjös häftgrund rakt igenom eller ej, den är ju lite i mattaste laget, man kanske iof kan ta en blankare till kökstaket och grunden till v-rummet å hallen.

Häftgrunden är ju riktigt seg har jag känt nu när jag grundat fönster och dörr smygar men täcker finemang tycker jag.

Kommer med behöva måla ca 40kvm pärlspontspanel, hur mycket tror du att det går åt till ditt tak med 3 sprutningar, cirkus(Kemi)?
 
Nej jag målade inte noten innan, panelen var rejält torr innan jag skruvade upp den. Återstår att se om det spricker.

Uppskattar att det gick ca 1,5 - 2 liter till första varvet så kanske 6 - 7 liter tills det är heltäckande.

Mvh Kemi
 
Ok.

Tackar för upplysningarna Kemi, bara att man håller utkik efter bra erbjudande nu på en bosch 65a så slår man till.

Återkommer när även jag fått erfara referenser av sprutan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.