Status
Tråden går ej att kommentera.
C
Orkade inte läsa alla inlägg i denna tråd. Hoppas jag får kommentera ändå.

Alltså: Det finns säkert många som vill ha offerter på allt mellan himmel o jord. Du får försöka övertyga den tilltänkte offertgivaren att du är en seriös presumtiv kund " o inte en som bara vill ha en offert" för att sedan använda den som "vapen" mot någon annan eller för nåt annat syfte. Skriver jag som också råkat ut för det du råkat ut för och jag bor inte i fjollträsk.

Hantverkaren eller andra "säljare" sysslar ju inte med att "sälja" offerter utan vill ha jobb.
 
H
Att få tag i seriösa hantverkare är svårt och utmattande, det bevisar ju inte minst denna tråden. Det är också frustreande med hantverkare som kommer och tittar och inte hör av sig. Man förstår inte varför, ett mail eller ett telefonsamtal om att de inte är intresserade är väl inte för mycket begärt! De kan ju ha ett färdigt dockument som de kopierar till alla som inte är intressanta kunder. Vanligt folkvett och sunt förnuft verkar vara något ovanligt! Har ni ställt er frågan om ni vill behandlade på detta sätt!

SKÄRP ER HANTVERKARE!

Det finns seriösa hantverkare men ni är så svåra att hitta!

Vi konsumenter kan förändra!
agera på tex detta forum och andra forum.
Man skulle kunna få fram svarta listan och den VITA LISTAN!
Då skulle vi bli något att räkna med.

Om alla redogjorde kortfattat vilka hantvekare som är tillfrågade och dessutom
Talade om vilka hantverkare som inte lämnar offert. (vi skulle spara en massa tid).
Oseriösa offerter. (Oskäligt högt pris)
Dåligt arbete både när det gäller tid och själva utförandet.
Vilka som är svåra att få tag i.

Men det viktigaste!

Tala om vilka hanverkare ni har anlitat.
REKOMMENDERA eller varna (det förstnämda är vi alla intresserade av)
Motivera kortfattat varför.
Vilket arbete som är utfört och hur mycket ni fått betala
Tala om vilken ort ni bor i så att man får tag i rätt hantverkare.

Vilken hjälp detta skulle vara!!!
 
Redigerat:
carra skrev:
Orkade inte läsa alla inlägg i denna tråd. Hoppas jag får kommentera ändå.

Alltså: Det finns säkert många som vill ha offerter på allt mellan himmel o jord. Du får försöka övertyga den tilltänkte offertgivaren att du är en seriös presumtiv kund " o inte en som bara vill ha en offert" för att sedan använda den som "vapen" mot någon annan eller för nåt annat syfte. Skriver jag som också råkat ut för det du råkat ut för och jag bor inte i fjollträsk.

Hantverkaren eller andra "säljare" sysslar ju inte med att "sälja" offerter utan vill ha jobb.
Om man inte är intresserad av att komma ut och titta på ett jobb för att kunna lämna en offert så är det bara att säja så till kunden direkt i telefon så att han kan gå vidare till någon som kan tänka sig vara intresserad av jobbet.

Om hanterverkaren inte dyker upp på utsatt tid, som han själv i många fall har bestämt , så tycker jag att "kunden" borde ha rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst.
Minsta belopp ska vara det den aktuella hantverkaren själv tar i ersättning för samma tid och andra obskyrda tillägg som de använder sig av.
 
Redigerat av moderator:
Hej ni,
Jag har jobbat som inköpare av tjänster på ett storföretag (säger ej) och numera en fredagspensionär. Men, jag är med i en samfällighetsförening och upphandlat ett VVS jobb med erfarenhet. Skickat och ringt ut förfrågningar till minst 12 lokala VVS firmor varav en svarat efter påstötningar. Minst sagt en stor skillnad då jag jobbade på Stora Firman. Där stog man på tå då vi hörde av oss. (Pengar?)
Nu i den lilla föreningen, inget svar.
Men trägen vinner. Vi fick napp till slut och den firman har gjort ett mycket bra jobb till ett bra pris. Till saken ska höras att då vi bestämt oss för denna hantverkare "vaknade" flera av de som vi gjort förfrågningar hos och var plötsligen intresserade av jobbet!??
Är det för få hantverkare i branschen? Är det för dåligt betalt? Vad är det för fel?
Jag skyller inte på någon men varför är det skillnad på folk och folk? Och firmor & firmor?
Någon som begriper detta?
/L
 
Svar till varför kommer inte hantverkaren.

Jag har själv varit ute för detta när jag skulle byta tak.3 firmor av 13 lämnade offert,den dyraste 235 000 kr inkl moms,allt inräknat.
Dom vill helt enkelt inte ha jobb hos privatpersoner,utan hos stora företag etc,detta från säker källa som arbetat inom byggnads i många år.
Man hade hoppats att byggfirmorna skulle få dåligt att göra nu när det är lågkonjunktur,så dom gick i konkurs,men då införde dom som styr rotavdraget,så det verkar inte vara brist på arbete för firmorna nu heller.
Takbytet fick jag göra själv med hjälp av snälla grannar och vänner.
Nu vet jag också att det inte är fuskat på något ställe
Hade jag suttit och väntat på en byggfirma,så hade jag inte haft nåt nytt tak ännu.En Svensk byggfirma är det sista jag kommer att anlita i framtiden,dom tror att dom kan bete sig hur som helst mot privatpersoner
 
Redigerat av moderator:
kallefredrik skrev:
Jag tror att den enkla förklaringen är att be om offert innebär att du inte vill betala svart och att 3/4 då valde andra jobb.
Tänk två steg till. Majoriteten av oss egenföretagare är inte intresserade av svartjobb.
Merparten av dom som jobbar svart är anställda och jobbar vid sidan om på kvällar och helger.

För att lämna offert på ett fyrkantigt platt papptak borde inte ta mer än 2 minuter att räkna ut.
Besök på plats, slå i prislistor och räkna på timmar och skriva ihop en offert på två minuter? Mmm...den offerten blir nog jätteseriös...

Finns det någon i vårt avlånga land som INTE har hat problem med hantverkare?
Ja, mina kunder.
Finns det någon i vårt avlånga land som INTE har haft problem med andra yrkesgrupper?

Att regeringen vill hjälpa just denna verksamhet med Roravdrag är skrämmande. Använd istället pengarna till en kontrollinstans som kan kontrollera "hantverkares" utförda uppdrag innan man betalar deras orimliga fakturor.
Ja, det låter ju rimligt. Verkligen.

Inlägg av den här konstruktiva typen kommer ju knappast att göra hantverkarkåren mer sugna på att jobba åt privatpersoner.
 
Vi har nyligen köpt hus och har i samband med det fanns några saker som skulle fixas av säljare. Det gällde en balkong det skulle läggas glas på, en skorsten som skulle muras om ovan tak samt ett vattenfilter som skulle installeras och köras igång. Alltså glasfirma, murare och en VVS firma.

VARJE firma har strulat på ett eller annat vis.

Glasfirman lovade och lovade och lovade att dyka upp. Inte förens vi hotade med att gå till någon annan om det inte var gjort inom en viss tid kom de till skott. Och det var endast för att de redan hade beställt hem dyrt glas som de inte ville förlora pengar på. De drog över tiden flera månader (ja, jag vet att vi var för snälla).

Muraren var snabb, inget att klaga på där. Han kom NÄSTAN inom avtalad tid, bara några dagar sent men sen gick det fort. Rev och murade upp på två dagar.... Problemet var bara att när jag dagen efter gick upp för att kolla in jobbet samt mäta skorstenen för att beställa en skorstenshuv så fick jag en trevlig överraskning när jag la handen på ena hörnstenen. Satt den fast? Nej... Var det fler stenar lösa.. Ja.. Hade han murat omlott mellan kanaler och yttervarv? Nej..

VVS firman var dålig på det mesta. Det började med att man i samband med installationen av vattenfiltret upptäckte att pumpen gav för lågt flöde så den byttes ut mot en ny. Att den nya pumpen gav ett flöde dubbelt upp mot vad vattenfiltret skulle ha (50l/min mot 25l/min) var inget de kände till (stod så tydligt i manualen att vår 10-åriga dotter med lätthet skulle läsa och förstå). När vi påpekade detta lovade dom att komma och sätta i en strypning, det var en enkel grej som inte skulle ta många minuter. De hade helt rätt i det. Synd bara att de väntade mer än 1,5 månad på att göra det TROTS påstötningar. Under den tiden hade vi ingen fungerande rening med filtret då den är helt beroende av en backspolning med rätt flöde i tillräcklig lång tid. När de väl kom och installerade strypningen ville han att jag skulle öppna en kran och spola så att trycket sjönk i hydroforen så pumpen skulle starta. Sen ströp han vattnet när pumpen fyllde på hydroforen igen. Jag frågade om vi inte skulle testa och starta en backspolning för att se att allt såg rätt ut men det behövdes inte. När jag senare testade köra backspolningen kollade jag givetvis flödesmätaren, den kunde visa 36l/min som mest och det räckte inte. Han hade helt enkelt inte tänkt så långt som att om han strypte vattnet när pumpen redan jobbade mot ett tryck (hydroforen) så är det en helt annan grej än när filtret backspolar, nästan inget motstånd alls. En skapligt enkel grej att förstå men icke, och det av en som JOBBAR inom VVS.

Så.. vi har nu fått lära oss att inte lita på någon firma oavsett hur seriösa de verkar OCH att när dom äntligen gör något, dubbelkolla allt. Skulle vi (mot förmodan) hitta någon man kan lita på kommer vi hålla hårt i den hantverkaren.

Jo kom på en firma till som strulat.. (ska man skratta eller gråta?) När vi kom till plåtfirman vi beställt skorstenshuven av så stod det en huv utanför på asfalten som var rätt lik den vi hade beställt men eftersom den var bulig och ful tänkte vi givetvis inte något om den utan fortsatte in på kontoret. Jodå, den var klar sa en kille och travade iväg ut därifrån vi just gått. -Här är den sa han och pekade mycket riktigt på den skadade huven. -Det hände en liten olycka, den blåste omkull här utanför men det är ju inget som syns från marken sa han... vi blev stumma. Som tur var hade de glömt bort att sätta i fågelnätet så vi åkte ändå därifrån utan huven. Dagen efter åkte vi dit och sa att vi nog ialf inte vill sätta upp en bulig skorstenshuv oavsett om det inte skulle synas så mycket nerifrån så muttrades det men de skulle fixa det. Två veckor senare ringde vi och frågade om den inte var klar än, fick då till svar att chefen tydligen hade sagt att de inte skulle göra om den för de kunde inte garantera att det inte skulle bli några bulor! Men att ringa och tala om det, det klarade de inte av. Så nu har vi gjort lika, vi skiter helt i dem (de får behålla den fula huven) och vänder oss till en annan. Vi berättade givetvis hela storyn för honom och han skrattade och skakade på huvudet. Han kunde ialf garantera att det inte skulle vara några bulor i den när han var klar.


ALLT här ovan är saker som hänt oss under mindre än ett år. ALLA firmorna (utom muraren) är hyfsat "stora" med ett antal anställda, inget som man som amatör tar för klåpare. Inga svartjobb.


Behöver vi tillägga att vi aldrig mer kommer anlita någon av dessa firmor samt att vi ALLTID talar om vad vi varit med om när det kommer på tal.
 
Många intressana påståenden och antaganden i denna tråden.

Det första jag reagerade på är hur otroligt mycket inkopetens man möts av i samhället idag tyvärr. går man in på enbygghandel så förväntar man väl sig att alla eller iaf dom flesta som arbetar där har iaf motsvarande snickarbakgrund eller motsvarande? Gårman in på en mack förvätar man sig kompetens om oljor bränslfilter och däck inte om korv och wienerbröd för då går jag till ica eller liknande.

Sen håller jag med om att det är oförlåtligt att inte hålla sina avtal och överenskomelser även om det bara gäller en offert (hårddrar man avtalslagen så kan man tom bli skadestådsskyldig för att utebli från ett avtala möte)
Men som även påpekades så är det inte så att vi som driver olika företag sitter och väntar på att ngn ska ringa så att man kan få ett nytt jobb.. Iaf i vårt fall ligger planeringen över 2år fram i tiden men naturligtvis finns det möjligheter att träffa kunder osv med kortare varsel.

Vad gäller saker som rotavdrag så vet jag ingen som blvit hjälpt av det då det är en djungel av oklarheter så en orsak till att vissa har svårt att få tag i hantverkare är att dom vill utnyttja rotavdrag (för oss handlar det om att arbeta gratis i 5-10 timmar för varje rotavdragskund) Men i ärlighetens namn så ska jag mer än gärna prioritera de kund som sägar ett det är helt ok att fakturera han ALLA kostnader för offerter fakturering och handlingar för rotavdrag mm..
Annars kan vi vända på et och fråga hur mga beställare som ställer upp att arbeta en gratisdag åt hantverkaren?

En annan intressant sak är att det nästan alltid är lönsamt med ett fast pris för en riktigt bra och yrkeskunng hantverkar e med riktigt bra utrustning medans det aldrig blir det för ngn med undermålig utrustning och erfarenhet så det man ska fråga sig som beställare är om man vill anlita den lite billigare på timtid eller den som är betydligt dyrare på fastpris.

Mvh Robert
 
carra skrev:
Orkade inte läsa alla inlägg i denna tråd. Hoppas jag får kommentera ändå.

Alltså: Det finns säkert många som vill ha offerter på allt mellan himmel o jord. Du får försöka övertyga den tilltänkte offertgivaren att du är en seriös presumtiv kund " o inte en som bara vill ha en offert" för att sedan använda den som "vapen" mot någon annan eller för nåt annat syfte. Skriver jag som också råkat ut för det du råkat ut för och jag bor inte i fjollträsk.

Hantverkaren eller andra "säljare" sysslar ju inte med att "sälja" offerter utan vill ha jobb.
Tillåt mig le
Ska en hantverkare eller entreprenör få sälja sina tjänster till privatpersoner så krävs det nog att dom visar lite engagemang och kommer med en offert.
För hur blir det om det skulle bli nå krångel under arbetets gång, om man får tjata sig till en offert från första början?
Känns väl inte som hantverkaren/firman är speciellt intresserade eller serviceminded då?!

Man ska väl normalt sett inte behöva tjata sig till att få nån att komma på ett ev. (för dom) jobb?
 
Måste försvara oss företagare lite med genom att säga att det förvisso finns en massa oseriösa företagare på olika sätt men MINST lika många oseriösa kunder som inte håller sina överenskommelser genm att beställa ett arbete eller produkt och sedan när det väl är startdags inte har pengar eller har ändra sig utan att meddela detta, hur mycket kostar inte detta hantverkarna i stileståndstid mm?

Ömsesidig skärning tack! ett avtal ÄR bindande oavsett om det är muntligt eller skriftligt och avtalsbrott är just detta, dvs brott och straffbart..
 
Hej ACME!
Du hade inte behövt skriva att du var hantverkare, det går lätt att förstå genom ditt sätt att resonera.

ACME skrev:
Tänk två steg till. Majoriteten av oss egenföretagare är inte intresserade av svartjobb.
Merparten av dom som jobbar svart är anställda och jobbar vid sidan om på kvällar och helger.
Mitt förslag var faktiskt inte mitt eget utan det var taget rakt från en undersökning som Metro gjorde, där just 3 av 4 enbart var intresserade av svartjobb och den fjärde inte "pallade hålla på med rotavdrag".

VarFör tänker du själv inte två steg till och ger ett förslag på varför du tror att 3 av 4 hantverakre uteblev fårn avtalat möte?
ACME skrev:
Besök på plats, slå i prislistor och räkna på timmar och skriva ihop en offert på två minuter? Mmm...den offerten blir nog jätteseriös...
Besök på plats är inget du behöver räkna in offerten. Det är något DU gör för att DU ska kunna få jobbet och TJÄNA pengarna.

Här kan du få en kalkyl på hur man räknar på detta jobb under 2 minuter.
Vad du behöver veta i förväg hur lång tid det tar för dig att lägga en kvadratmeter papp (vilket en erfaren takläggare borde veta)
Takets längd gånger bredd för att ta reda på antal kvadratmeter.
Ta antal kvadratmeter och multiplicera med DITT försäljningspris av takpapp.
Addera detta med DITT timarvode multiplicerat med din tid för att lägga en kvadratmeter papp.
Möjligen kan du också lägga till en startkostnad.

Det enda som kan ta tid är att fundera ut hur man ska kunna lura kunden på pengar så snyggt som möjligt utan att han märker det.

ACME skrev:
Ja, mina kunder.
Bara för att dina kunder skulle vara nöjda med dig (okontrollerad fakta) så säger det inget om att dom inte skulle haft problem med någon annan hantverkare.
ACME skrev:
Finns det någon i vårt avlånga land som INTE har haft problem med andra yrkesgrupper?
.
Ja, jag! Jag har aldrig haft problem med tunnelbaneförare.

Självklart går det att få problem med folk i alla yrkeskategorier. Skillnaden med hantverarke är att det mer är regel än undantag.
ACME skrev:
Ja, det låter ju rimligt. Verkligen.
.
Jag tolkar det som du är sarkastisk.
VAD ÄR DET SOM EGENTLIGEN ÄR RIMLIGT OCH VAD ÄR DET SOM VERKLIGEN ÄR ORIMLIGT?.
ACME skrev:
Inlägg av den här konstruktiva typen kommer ju knappast att göra hantverkarkåren mer sugna på att jobba åt privatpersoner.
Det är ni själv som skapat missnöjet, ta till dig istället för att sparka ifrån dig.

PS! Hur konstruktivt ser du ditt eget svar? Du bara bevisade att du inget har fattat och att "hantverkskåren" lever i en egen värld.
 
Olika begrepp blandas i diskussionen: offert, avtal, prissättning. En offert behöver inte ange fast pris, den kan ange löpande räkning, med eller utan cirkapris, med eller utan takregler. En offert kan t o m vara muntlig och och så minimal som "jag är villig att göra jobbet som du specat för x kr till datum y". Det viktigaste är att ett avtal skrivs. Det finns ett enkelt formulär, som bygger på konsumenttjänstlagen, som inte kan vara särskilt betungande att fylla i. Om jag vill ha min fasad beklädd med blå fjällpanel, så är det väl lämpligt att skriva det - om formuläret inte rymmer texten, kan man skriva en bilaga. Avtalandet tjänar båda parter på, det är inte till för strid utan för att undvika konflikt och bevara förtroendet, som förstås måste finnas från början. Nu talar jag om jobb av någon omfattning, inte om en omtapetsering av ett rum.

Det jag nu sagt är jag övertygad om att de flesta entreprenörer håller med om. För att undvika onödigt arbete och besvikelse kan man dessutom arbeta steg för steg: utföraren kan lämna en "indikation" om pris och leveranstid och notera reaktionen och beställarens önskan att gå vidare. Man kan muntligt reda ut de huvudsakliga spelreglerna med ev vite osv.

Att det ändå är sä svårt att komma till skott måste bero på att det pågår ett spel, som bygger på att det är säljarens marknad.

Det är sant att konsumenten har en stark ställning i lagen, men vid tvist gäller det ju också att få rätt m h a lagen. Förseningar är mycket svåra att bemästra som privatperson, för entreprenörer skriver normalt inte på vitesklausuler till privatkunder, så brytande av kontraktet med allt vad detta innebär, är enda vapnet förutom innehållande av en liten del av betalningen.
 
kallefredrik skrev:
Mitt förslag var faktiskt inte mitt eget utan det var taget rakt från en undersökning som Metro gjorde, där just 3 av 4 enbart var intresserade av svartjobb och den fjärde inte "pallade hålla på med rotavdrag".
Och dessa fyra personer ska representera hela yrkeskåren?
Om jag jobbar svart så kommer det inte in några vita pengar under tiden och därmed ska dom svarta pengarna täcka mina löpande kostnader. Ser man då till vad det blir kvar så är det inte värt risken.

VarFör tänker du själv inte två steg till och ger ett förslag på varför du tror att 3 av 4 hantverakre uteblev fårn avtalat möte?
Gissningsvis så har dom tagit på sig för mycket jobb och då fick mötet stryka på foten. Skitruttet agerat av hantverkarna, men det är vad jag tror har hänt.

Besök på plats är inget du behöver räkna in offerten. Det är något DU gör för att DU ska kunna få jobbet och TJÄNA pengarna.
Och då tar det inte tid?
Om jag inte tittar på jobbet så får jag en timme över till annat. Vart kom den timmen ifrån?

Här kan du få en kalkyl på hur man räknar på detta jobb under 2 minuter..
Tack! Jättesnällt.
Jag vidhåller fortfarande att man inte kan lämna ett seriöst pris utan att ha varit på plats och tittat. Kvadratmetern är bara en faktor av många som påverkar ett pris och därför måste man lägga mer än två minuter på en offert.

Det enda som kan ta tid är att fundera ut hur man ska kunna lura kunden på pengar så snyggt som möjligt utan att han märker det.
Nu gör du det igen. Är konstruktiv.

Bara för att dina kunder skulle vara nöjda med dig (okontrollerad fakta) så säger det inget om att dom inte skulle haft problem med någon annan hantverkare.
Förlåt. Jag borde ha skrivit "en väldigt stor del av mina kunder".

Ja, jag! Jag har aldrig haft problem med tunnelbaneförare.
För du åker bil..?

Självklart går det att få problem med folk i alla yrkeskategorier. Skillnaden med hantverarke är att det mer är regel än undantag.
Jasså?
Det gnälls mycket på olika håll, men hur många procent av det totala antalet hantverkare missköter sig?
Du tror inte att det också till viss del beror på att möjligheterna att gnälla på hantverkare är större? Hur många forum hittar du om t.ex. lokaltrafik och tunnelbaneförare?
Grupptryck är en annan sak som påverkar. Den här tråden är ett bra exempel på det; http://www.byggahus.se/forum/badrum/123445-vaert-besvaeret-att-reklamera-betalt-jobb.html
Personligen har jag som sagt mer problem med säljare än med kollegor/konkurrenter/UE.

Jag tolkar det som du är sarkastisk.
VAD ÄR DET SOM EGENTLIGEN ÄR RIMLIGT OCH VAD ÄR DET SOM VERKLIGEN ÄR ORIMLIGT?.
Jag bollar tillbaka frågan så kanske det framgår varför jag tyckte att det var en kass idé; Hur tycker du att man, på ett rimligt vis, ska kunna kontrollera alla utförda byggnadsarbeten innan fakturan förfaller till betalning?

Det är ni själv som skapat missnöjet, ta till dig istället för att sparka ifrån dig.
Ni? Du vet inte vem jag är eller hur jag jobbar, så hur kan du påstå att jag tillhör skaran med rötägg?!

PS! Hur konstruktivt ser du ditt eget svar?
Det var inte menat att vara konstruktivt.
Ditt inägg gick enbart ut på att smutskasta hela kåren, baserat på hur en liten del agerar, så det gick inte att bemöta konstruktivt.

Du bara bevisade att du inget har fattat och att "hantverkskåren" lever i en egen värld
Det här orkar jag inte ens bemöta.
 
Egentligen är jag skitförbannad efter att ha läst den här tråden, men jag tänkte vara lite konstruktiv istället för att spy.
Här kommer fyra enkla tips som jag tror kan vara revolutionerande både för de hantverkare som känner sig orättvist behandlade och irriterade presumtiva/befintliga kunder (de som betalar kalaset).
1. Om man i egenskap av hantverkare blir tillfrågad om att utföra ett visst arbete efter konstens regler och man inte kan/vill/hinner det, ska man svara: -Nej det kan/vill/hinner jag inte!
2. Om man inte har förmågan att räkna fram en offert på ett arbete, antingen pga. att man inte har kunskapen/tiden eller har lust, ska man svara: – NEJ det kan/hinner/vill jag inte.
3. Om man inte har tid att utföra ett arbete inom den av kunden önskade tiden, ska man säga - Nej det hinner jag inte.
4. Om man har bestämt möte med någon och man inte vill/har tid eller av annan anledning kan komma, ska man meddela detta. Förmodligen har den andra parten också tagit ledigt från sitt arbete (vanligt om man bestämmer tid mitt på dagen) för att kunna komma. Hur konstigt det än låter så är inte säkert att hanverkarens tid är mer värdefull än den andra partens.

Skulle man sedan vilja utveckla konversationen ytterligare (dock helt frivilligt) så skulle man ju kunna använda sig av kompletterande fraser som t.ex.
-Jag kan göra det tidigast om t.ex. tre veckor. Är du fortfarande intresserad, så kan jag ta mig tiden att skriva en offert.
-Jag kan bara skriva offerter efter arbetstid och det har jag inte lust med. Kan vi ta det löpande?
-Ett såt här jobb brukar kosta runt x Kr, men eftersom jag inte kan/vill/hinner räkna på det så vill jag göra det på löpande räkning. -Jag debiterar X Kr per timme.
-Jag kommer inte att komma på den avtalade tiden som jag själv valde, men jag kan komma vid en annan tidpunkt om det fortfarande är intressant. (Förutsatt att man tänker komma)

Jag har träffat en hel del hantverkare genom åren och att det skulle lida någon kollektiv brist på talförmåga kan jag inte påstå, snarare tvärtom.

Jag begär kanske för mycket, men tänk på att rotavdraget inte kommer att finnas för evigt.

Richard.
 
T
kallefredrik skrev:
VarFör tänker du själv inte två steg till och ger ett förslag på varför du tror att 3 av 4 hantverakre uteblev fårn avtalat möte?
Det vore spännande att veta din källa angående att 75% av egna företagare inom hantverk uteblir ifrån avtalat möte. Löjligt påstående.

Det som anställda och "gästarbetare" håller på med får du lägga på egen hög.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.