Hej,

fick ett uppskattat pris från www.isorast.se baserat på en enkel ritning från ett kollegieblock.1,5 plansvilla med 3 sovrum, tvättstuga, två toaletter och ett stort vardagsrum med "utbyggnad",

Han beräknade att det är ca 160 kvm väggyta exklusive dörrar och fönster.

Lågenergihusvägg U-värde - 0,12, Pris: 205 000 kr ink moms
Passivhusvägg U-värde - 0,10, Pris: 240 000 kr
Golv, Pris: 225 000 kr
Resning (arbete+fyllning av betong), Pris 42 000 kr
Tak, Pris 120 000 kr (om jag inte kommer ihåg helt fel)
Grund ca 150 000 kr

Totalt pris: ca 777 000 kr

Sen kan man alltid skippa gjutna inomhusväggar för att komma ner lite i pris.

Någon med erfarenheter kring detta sätt att gjuta väggar? Hittar inget när jag söker i forumet.
 
  • Gilla
CN2
  • Laddar…
Ett par medlemmar av detta eminenta forum har byggt mha EPS-block.
T ex frejmus bygge finns dokumenterat här http://www.frejmus.se/Foto/Bygget/Stommen/index.html

Metoden, liksom alla andra, har sina för och nackdelar. Fokuserar man på problematiken så är det tydligen inte lekande lätt att stapla upp en hög med cellplastblock för att sedan "bara" fylla med betong. Dels kan inte hela vägghöjden gjutas på en gång (pga trycket), dels ska det vara en dyrare variant av betong, dels måste man tejpa, skumma och stötta innan gjutningen för att väggar inte ska blåsa bort.

Termen stenhus blir också något missvisande då betongen förblir isolerad från ut- och insidan. Speciellt isolering från insidan gör att den aldrig kommer att kunna ta upp värmeenergi och utgöra en slags buffert.

Byggmetoden har egentligen inga fördelar gentemot andra byggnadsätt.
 
Har en kompis som ska bygga sin somarstuga vid västkusten med det, han såg dem i Norge, de bygger en hel del med det i Norge och i Florida, USA. Lär vara det enda byggsystemet i världen som håller mot orkaner på en styrka 5! Fullt integrerade väggar och golv/tak ihopgjutna, bli rätt stabilt:D.
 
isolde skrev:
Ett par medlemmar av detta eminenta forum har byggt mha EPS-block.
T ex frejmus bygge finns dokumenterat här [länk]

Metoden, liksom alla andra, har sina för och nackdelar. Fokuserar man på problematiken så är det tydligen inte lekande lätt att stapla upp en hög med cellplastblock för att sedan "bara" fylla med betong. .
Otroliga mängder uretanskum verkar det gå åt iaf!

Skulle tro att det vore enklare, om man nu vill ha en platsgjuten stomme, att gjuta traditionellt. Dvs hyra stålformar, ev lägga polystyren i formarna och gjuta med betongpump. Undrar om det inte skulle bli billigare också?
 
viseman skrev:
Lär vara det enda byggsystemet i världen som håller mot orkaner på en styrka 5! Fullt integrerade väggar och golv/tak ihopgjutna, bli rätt stabilt:D.
Nja, inte just EPS-block utan betongkonstruktioner överhuvudtaget. Vanligtvis använder man systemformar. För att ett hus inte ska fallera finns det andra saker att tänka på, som takutformning och täta (läs: hela) fönster.
Bob Vila kan sägas vara amerikansk motsvarighet till Martin Timell.

Här kommer några intressanta inslag:

- House Failures in Hurricanes
- Setting Aluminum Forms for Concrete Walls
- Building Reinforced Concrete Storm-Ready Homes in Florida
- Removing the Concrete Wall Forms and Planning the Plaster Finish


Off-topic? Nej, inte jag. :)
 
isolde skrev:
Nja, inte just EPS-block utan betongkonstruktioner överhuvudtaget. Vanligtvis använder man systemformar. För att ett hus inte ska fallera finns det andra saker att tänka på, som takutformning och täta (läs: hela) fönster.
Bob Vila kan sägas vara amerikansk motsvarighet till Martin Timell.

Här kommer några intressanta inslag:

- House Failures in Hurricanes
- Setting Aluminum Forms for Concrete Walls
- Building Reinforced Concrete Storm-Ready Homes in Florida
- Removing the Concrete Wall Forms and Planning the Plaster Finish


Off-topic? Nej, inte jag. :)
Intressanta filmsnuttar.
Verkar som om de har lite att lära när det gäller formning av betongstommar!
Kan väl inte vara så illa överallt i USA?
 
Det lutar nu åt att vi kommer att bygga med Isorast. Ska få ett pris senare i kväll.

Återkommer under morgondagen när jag vet mer. Fråga på om ni har några funderingar om företaget eller konstruktionen :)
 
Fröberg skrev:
Det lutar nu åt att vi kommer att bygga med Isorast. Ska få ett pris senare i kväll.

Återkommer under morgondagen när jag vet mer. Fråga på om ni har några funderingar om företaget eller konstruktionen :)


Nyfiken på hur det har gått...
 
Har tittat runt på massoe av husmodeller och fastnade för en modell som påminner om en skånelänga och lada. Vad arkitekten att rita upp en liknande byggnad. Reviderade ritningarna i helgen och hoppas på nya ritningar i veckan. Huset är på ca 200 kvm ocj på 1 1/2 plam. Jag skall träffa Isorast på måndag och gå igenom avtalsbiten.

Har haft en mycket bra dialog med Birger på Isorast. Mycket hjälpsam och återkommer med svar pä avtalad tid. Allt käns mycket bra.

Jag laddar upp ritningarna när jag får dom.
 
isolde skrev:
Termen stenhus blir också något missvisande då betongen förblir isolerad från ut- och insidan. Speciellt isolering från insidan gör att den aldrig kommer att kunna ta upp värmeenergi och utgöra en slags buffert.

Byggmetoden har egentligen inga fördelar gentemot andra byggnadsätt.
Från Isorasts hemsida:

"Den höga thermiska massan från betongen medför att
konstruktionen kan lagra mer energi än lättvikts-
konstruktioner. Massan absorberar hetta
eller kyla vilket ressulterar i betydligt mindre
ftemperatur förändringar.Denna thermiska stabilitet
innebär att mindre energi behöver tillföras/produceras
vilket skapar en mer behaglig levnadsmiljö."

Jag skulle vilja veta hur det förhåller sig.

Byggmetoden har väl i varje fall den fördelen att det är lättare att skapa organiska former, eller?
 
Har du hittat något som verkar lika bra eller bättre än Isorast?
 
Fröberg skrev:
.....

Jag laddar upp ritningarna när jag får dom.
Intressant, har du fått något den vägen? Något du kan ladda upp?
 
Hej Fröberg!

Mitt namn är Robin Petersson och jag har läst att du har/tänkt att bygga med Isorast. Jag har själv planer på att bygga med det materialet men vill veta om det finns någon som faktiskt redan har byggt med det! Det ser ut som att det finns en del som är intresserade men ingen har byggt med det vad jag vet. Hur långt i processen har du kommit? Det ser ut att ha avstannat eller?
Har bl.a en del frågor om det är dom själva som bygger och i så fall hur många hus har dom byggt? Du kanske sitter inne med en del svar?

Mvh
Robin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.