F
Mikael_L skrev:
Sätt istället utegips eller asfaboard utvändigt, ev vindväv. Det bör klara en vinter ganska bra. Slå på spikregeln också, så inte vinden tar allt.

Jag hade asfaboard hela vintern och nästan hela sommaren, det gick bra.
Har man oskyddat utegips en längre tid bör man skydda gipsens ändytor med tape, typ silvertape, så skivorna inte suger fukt - har jag hört.

Sen panelar du utsidan och isolerar från insidan allteftersom du får tid.
Fråga: Varför valde du asfaltsboard utvändigt med tanke på att du gjort konstform av att bygga garaget så billigt som möjligt? Asfan är säkert 3 ggr så dyr som tex Bisonväv.
 
Mikael_L
fsn skrev:
Fråga: Varför valde du asfaltsboard utvändigt med tanke på att du gjort konstform av att bygga garaget så billigt som möjligt? Asfan är säkert 3 ggr så dyr som tex Bisonväv.
Ja det kan man ju undra ... :surprised:
Isolering kanske... den motsvarar ju 4mm MU ... ;)

Anledningen var nog till stor del att den skulle klara en vinter utan något annat på väggarna än asfa + spikläkt.

Sen skulle det snikas, men inte idiotsnålas...
På tal om det är det nog dags att uppdatera min tråd lite, bl.a. med hur budgeten hålls.
 
Hej, jag tänkte ha vindväv både utanför och innanför men det har att göra med min isolering.
Eftersom jag ska ha liggande isolering utvändigt så blir det krångligt att isolera innifrån om jag täcker utsidan först.
Alternativet är isåfall att isolera liggande utifrån, sätta vindväv och sedan spikläkt och låta stå så över vintern, eller tills man har tid få på panelen, vilket jag gärna får men det gäller ju hinna allt också.. sedan är det den ekonomiska biten.

Men ni tror alltså att OSB skivorna tar skada om dom sitter innanför vindväv på insidan?
Det kommer ju antagligen blåsa lite regn på vindväven, men om OSB skivan suger vatten genom vindväven sedan vet jag inte!?

Det handlar ju förhoppningsvis inte om allt för lång tid heller... men visst, saker har en förmåga att dra ut på tiden.....

Enda alternativet som jag ser är isolering, vindväv och spikläkt utifrån och sedan göra resten innifrån. men då borde likagärna isoleringen suga i sig fukt? :confused:
 
F
Men varför lägger du inte diffusionstät plast invändigt istället för vindväv då? Eller hade du inte tänkt ha nån diffusionsplast?
 
Hej igen, nej jag ska inte ha någon diffusionstät plast, jag använder en cellulosa isolering som fungerar bäst med vindväv på båda sidor.

Jag ser dock eg. ingen större skillnad mellan att antingen låta isoleringen bli fuktig eller OSB skivorna, självklart bör jag förbereda för att kunna sätta panel osv, (har inte fått tag i panel ännu) innan jag sätter upp något, men med lite tur löser sig det nu i veckan!

Har även tänkt att måla panelen, kanske kan kapa och måla denna och bygga klart väggarna först.

Isåfall, är det möjligt att få upp temperaturen över 10 grader så att det går att måla golvet efter man slipat även om man saknar isolering i tak? (självklart beroende på utomhustemperatur, men det börjar ju dra ihop sig....... :( )
 
Har funderat lite nu, gör nog så att jag försöker få tag i panel så fort jag kan, kapar upp och börjar måla den, borde inte vara för kallt ännu bara jag får tag i lämplig panel i rätt längd!

Samtidigt reglar o isolerar jag liggande 45 utv, och häftar fast vindväv och sätter spikläkt.

Sedan slipar jag och målar plattan o hoppas att det inte blivit för kallt vid det laget.

Därefter får man spika upp panelen så fort man kan, borde inte ta allt för lång tid, bara plattan blir målad o klar så man kan börja flytta in grejer.

Tack för era åsikter, skönt att bolla lite.. kom gärna med fler ;)
 
Mikael_L
patriklarsson skrev:
Eftersom jag ska ha liggande isolering utvändigt så blir det krångligt att isolera innifrån om jag täcker utsidan först.
Men visst får du exakt samma problem om du börjar med insidan då?
Du måste sätta isoleringen först, för den blir rätt bänglig att krångla dit från utsidan ...
 
Hej, det blir ju inte exakt samma problem, eftersom jag har liggande på utsidan, om jag sätter reglarna på utsidan först & försöker få i isolering innifrån, blir det väldigt svårt tror jag.
Om jag däremot isolerar stående 100mm först utifrån, och sedan spikar liggande reglar efteråt utanför, och därefter isolerar 50mm till, då blir det ju en annan sak!

Men med min senaste ide, så får jag isolera 50mm utifrån först, och sedan 100mm innifrån, det går ju det också!

Är bara hoppas man kan få tag i panel fort nu i lämplig längd dvs 3m så man slipper en jäkla massa spill, då ska det kanske lösa sig, vore fint om man hann måla golvet, för har man väl börjat lasta in grejer finns det nog ingen återvändo :)

Jag tror inte vindväven släpper igenom så mycket fukt, men ska försöka få på panelen så fort jag bara hinner så vill gärna ha den på plats innan jag börjar, får se vad jag får gjort denna helg sålänge.. som sagt, tack för alla svar!
 
Hej igen, jag undrar lite över dragning av vindväv samt skivmaterialval:
vv.jpg
De gröna linjerna på bilden är hur jag tänkt dra vindväven, för takstol typ2 är det ju inga större problem att få till eftersom den är öppen neråt och heller inte den utvändiga vindväven längst till vänster på bilden blir något problem.

Svårigheten blir att få till det vid takstol1, så långt som jag ritat det gröna strecket på bilden är inga problem eftersom där är det öppet neråt.

Man kanske kunde låta vindväven sluta som på bilden vid den lila täckbrädan och sedan fästa en skiva av något material som går ner mellan takstolarna ner mot väggen, (den röda skivan på bilden).
Då undrar jag över material, eftersom isoleringen (sprut isolering) kommer ligga emot denna skiva.
Jag tänkte även fästa en skiva på insidan utåt sett (den blåa på bilden) som stöd för isoleringen.
Området där det står takstol1 och ner mot den blåa skivan ska alltså fyllas med isolering.

Vad tror ni om att använda asfaltsboard som skivmaterial till detta? Den ska väll klara en viss mån av fukt?

Alternativet som jag ser det är OSB sen vet jag inte fler.

Det kommer kanske inte bli 100% tätt men man får väll försöka såga så noga man kan så det blir hyffsad "presspassning" :)

Även om man skulle dra ner vindväven mellan takstolarna ner så blir det nog ändå inte mycket tätare, är svårt att skära i vindväv och täta runt takstolarna.

Kom gärna med lite synpunkter om denna lösning, en liten bit av skivan, den bit som går mellan vägg och loftets golv kommer synas underifrån sedan och den övre delen ovanför golvet kommer ju synas på loftet, inget som gör något tycker jag?

Sålänge skivan tål att isoleringen ligger direkt emot är väll den eg. frågan bara asfaltsboard eller OSB? eller något annat?
Skivan får inte heller knäckas av isoleringens vikt men det är nog ingen fara.

MVH
 
F
Finns ju 3 eller 3,2mm oljehärdad board som borde klara den ringa fukt det handlar om. Förstår inte varför det borde bli nån fukt att tala om öht faktiskt???

Klarar sprutisoleringen den taklutningen? Tätt med glidskydd men det borde ändå bli problem eller finns det nån patentlösing på det?
 
ja men jag tror inte masonit klarar belastningen som blir neråt, jag tänkte fel ang att skivan syns underifrån, det var fel, den kommer bara synas lite i nerkant på loftet, vilket ändå bara är förråd.

jag fyller hela utrymmet med isolering så finns ingenstans det kan glida?
 
Hej igen, ingen som har någon synpunkt ang min senaste fråga om skivvalet?

Jag har testat sätta lite isolering, det funkade inte så värst utifrån utan vindväv eftersom skivorna ville blåsa ner hela tiden, så vi satte vindväv utanpå och isolerade innifrån, det var mycket enklare än vad jag trodde, har ju inte testat innan :)

Bilder får jag lägga upp senare! Hjälp till att lösa nästa problem nu ;)
 
har ett nytt problem, masonitskivorna har slagit sig lite i nerkant o böjt upp sig på mitten, det såg jag för länge sen men är inget som gör något..
nu vet jag dock inte hur jag ska få det tätt mellan vägg och tak, jag har ju redan lagt på råspont på takstolarna, vilket så här i efterhand kanske inte är så bra..

borde nog ha jobbat lite mer med denna tätning innan jag gjorde något annat, men jag hade inte ork att tänka igenom lösningen av hela konstruktionen iförväg och tänkte att det löser sig nog efter hand..

tror jag kan göra så att jag monterar en hyvlad regel med 35 graders lutning (som taket) mellan takstolarna, trycker upp emot masoniten med en jäkla massa trälim på, samtidigt som jag sticker in 28mm klossar mellan råspont o masonit så det pressas ihop, som jag sedan tar bort (går ha nån liten kloss kvar på mitten sedan).

sedan på insidan sätter jag nog en skiva som extra tätning o förstärkning mot isoleringen som jag skrev tidigare, vet fortf inte vad den ska vara i för material dock eftersom ingen tycker till :)
någon tyckte oljehärdad masonit, men jag tycker den skivan är lite klen, skulle vilja ha något liknande OSB eller asfaltboard, men vet inte om en vanlig osb tycker om att ha isolering direkt emot sig, eller om den kan suga åt sig fukt då och bli förstörd?

kom igen o tyck lite nu!
kan bjuda på en bild & "preview sneak" av porten..
 
Hej, e kanske svårt att förklara problemen ja har, men får väll lösa dom så gott ja kan själv!

Jag har funderat på om man kan använda OSB som skivmaterial o tror jag testar det, borde inte bli nå större mängder fukt i isoleringen som skivan kan ta åt sig så får väll hoppas de blir bra.. dessutom borde väll en OSB skiva vara skapligt tålig för lite kondensfukt?

Jobbar på med garaget så mycket man hinner med distans o jobb osv..

Slänger in lite bildlänkar ifall nån är intresserad, har inte så mycket att skriva om själva arbetet, saker tar längre tid än man tror om man e petig :)

Isolerat väggarna
Satt vindväv på innerväggarna o börjat med OSB

Eftersom det äntligen ser ut som de ska bli en fin vecka o helg hoppas jag på mer uppdateringar framöver!

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.