Thomas59
ikeahantverkaren skrev:
Jag har en tumregel som jag alltid kört efter.
Om man kör ner en blandpinne eller vad som helst så skall viskositeten ligga snäppet tjockare än droppning.
Det skall alltså ligga väldigt nära droppning.När du lyfter blandpinnen skall det komma en stråle, tunn som en sytråd i minst 5 sekunder utan att det börjar droppa.Då har du korrekt blandförhållande.
Blandpinnemetoden bygger ju på samma princip så det borde funka lika bra.

Tack för tipset om ungefärlig viskositet. Bra att ha något att utgå ifrån.
 
Ni som köpt extra behållare vart har ni köpt dem?

Är det lagervara?

Var i Häggvik idag å där fanns det inga :(
 
Thomas59
Tiger79 skrev:
Ni som köpt extra behållare vart har ni köpt dem?

Är det lagervara?

Var i Häggvik idag å där fanns det inga :(
K-Rauta Kungens Kurva men dom fanns även på K-Rauta i Bromma för ett tag sedan i alla fall.
 
Tack Thomas.

Får ta en tur till bromma inom en snar framtid.

Blir mkt spill av färg när man måste hälla över det till en ann burk mellan målningarna.
 
Thomas59
Tiger79 skrev:
Tack Thomas.

Får ta en tur till bromma inom en snar framtid.

Blir mkt spill av färg när man måste hälla över det till en ann burk mellan målningarna.
Ring och kolla först. Dom har strykande åtgång enligt personen på K-rauta som jag pratade med. Annar finns 65:an hos andra byggvaruhus/bygghandlare. Vet att den finns även på Danderyds Byggmarknad som iofs inte heter så längre.
 
Angående Bosch 65

Har målat huset Utomhus. klar med 150kvm Beckers Hg Akrylatfärg
Det fungerar super bra sparar både tid och slippa ha ont i målararmen..
Målade 20 kvm på 90 min Kan bara säga att Köp om ni ska måla mycket..

Termos
 
ghost199 skrev:
Angående Bosch 65

Har målat huset Utomhus. klar med 150kvm Beckers Hg Akrylatfärg
Det fungerar super bra sparar både tid och slippa ha ont i målararmen..
Målade 20 kvm på 90 min Kan bara säga att Köp om ni ska måla mycket..

Termos
Låter ju toppen. Hur ser knutbrädor, foder och fönster ut efteråt? Eller t.o.m. nån bil som står parkerad en 10-tal meter bort? Maskeras dessa (kanske inte bilen!) eller klarar man sig utan att ofrivilligt förpassa färgdimma på omkringliggande saker? Spädde du färgen något?
 
Jag målar med pensel vid knutbrädor och fönster karmar..sen har jag bara en kartong bit mot
så får man inte så mycket stänk .Målar sist alla knutar och fönster med pensel..Fönster skyddar jag så klart med plast.Bilarna ställer jag på andra sidan av huset för att inte riskera
men det stänker inte alls mycket tycker jag .har endast handskar på men får inge färg på armarna alls ..Späder färgen 10 % då fungerar det bra med min spruta..
Skulle köpt den större 105 ..men det går helt okej med 65 också

Termos
 
Till alla er där ute som tänker anävnda färgspruta utomhus - ta det försiktigt! Många målerifirmor har p g a detta gått i konkurs!
 
OHE skrev:
Till alla er där ute som tänker anävnda färgspruta utomhus - ta det försiktigt! Många målerifirmor har p g a detta gått i konkurs!
Du får nog förklara detta lite mer, menar du att de inte längre behövs eller fått merkostnader p g a sin färgsprutehantering, eller kanske något helt annat?
 
Kemisten skrev:
Du får nog förklara detta lite mer, menar du att de inte längre behövs eller fått merkostnader p g a sin färgsprutehantering, eller kanske något helt annat?
Färgdimman har i dessa fall oönskat hamnat på någon annans dyra egendom...
 
Redigerat:
Fick rådet att inte spruta fasadfärg pga att färgen ändrar karaktär när man späder ut den. Ligger det något i detta?
 
OHE skrev:
Färgdimman har i dessa fall oönskat hamnat på någon annans dyra egendom...
En målerifirma utan ansvarsförsäkring förtjänar nästan att gå i konkurs. ;)
 
jansat371 skrev:
Fick rådet att inte spruta fasadfärg pga att färgen ändrar karaktär när man späder ut den. Ligger det något i detta?
Om färgen är specad för att kunna appliceras med spruta borde det inte vara några problem. Har dålig koll på hur fasadfärger är specade, kanske är få som klarar att sprutas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.