Då har det hänt, det som jag var helt säker på att jag skulle kunna se igenom.Jag har blivit blåst på Eniro köp&sälj. Betalade blåögt in 4000 kr till ett plusgirokonto för en kamera, trots att jag hade varningsklockor som klämtade jättehögt.

Vill nu varna för den här killen, som jag tyvärr googlade på alldeles försent, och jag är inte ensam, utan det är fullt med folk på tradera som blivit blåsta på sammanlagt 70 000...

Hans namn är Andreas Xxxxxx och plusgirokontot som han använder är 152 79 28-4

Så VARNING!!!!!! för denna killen, han verkar så trevlig och trovärdig, men icke...
 
Redigerat av moderator:
En bra regel (som jag själv formulerat) är: se upp med människor som verkar pålitliga, för det är bara de som kan lura dig!
 
Jo och det värsta är att jag VET allt det där, och allt man ska göra osv... och ändå så är man så korkad så att man går på det. Allt som hade krävts hade vart en 5 sek googling innan, så hade jag inte betalt in det.
 
Ta och polisanmäl honom. Av ngn anledning så saknar han adress när jag kollar på upplysning.se och på ratsit.se. Vet inte om betyder att han är häktad eller sitter inne. Hade han haft skyddad identitet så hade det inte gått att söka på honom alls.Hur länge sedan köpte du varor av honom?
 
Köpte av honom häromdagen, han skulle skicka ett mail när han skickade sakerna vilket han skulle göra direkt när sakerna kom....vilket aldrig hände

Polisanmälde honom direkt när jag hittade hans historia

Har haft kontakt med en av de som polisanmälde honom 2007, och han åkte visst dit för dessa brott vad jag förstod så fick han fängelse, men det fanns inga pengar att få ut från honom för dessa brott.

Nej skyddad identitet tror jag inte att han har, hade inga problem med att få ut adressuppgifter från PG... som visserligen var gamla
 
Egentligen är det bra patetiskt att kända skojare bara kan fortsätta gång på gång.

Ett enkelt sätt att nita dessa falskspelare är att låsa konton så de inte kommer åt sina medel eller att bankerna svartlistar dem i nåt år tills de skärpt sig.

Detta enda sätt skulle i ett slag direkt stoppa tex de som skickar falska fakturor.

Men det är klart när det inte är högadeln (politikerna) eller kapitalet som drabbas så är det ju inte så viktigt. :rolleyes:
 
evasch skrev:
Köpte av honom häromdagen, han skulle skicka ett mail när han skickade sakerna vilket han skulle göra direkt när sakerna kom....vilket aldrig hände

Polisanmälde honom direkt när jag hittade hans historia

Har haft kontakt med en av de som polisanmälde honom 2007, och han åkte visst dit för dessa brott vad jag förstod så fick han fängelse, men det fanns inga pengar att få ut från honom för dessa brott.

Nej skyddad identitet tror jag inte att han har, hade inga problem med att få ut adressuppgifter från PG... som visserligen var gamla
Vad har han för användarnamn (eller snarare nick) på Tradera?
 
På Tradera hade han klausmeine82,men där är han avstängd sedan länge tillbaks. Jag köpte som sagt var via Eniro, och där har de inga nick
 
v-g skrev:
Egentligen är det bra patetiskt att kända skojare bara kan fortsätta gång på gång.

Ett enkelt sätt att nita dessa falskspelare är att låsa konton så de inte kommer åt sina medel eller att bankerna svartlistar dem i nåt år tills de skärpt sig.

Detta enda sätt skulle i ett slag direkt stoppa tex de som skickar falska fakturor.

Men det är klart när det inte är högadeln (politikerna) eller kapitalet som drabbas så är det ju inte så viktigt. :rolleyes:
Banker kan såvitt jag vet inte "svartlista" folk hur som helst på eget bevåg. Spärra konton funkar inte heller. Det finns i regel polare/sambo/målvakt som kan tänka sig låna ut sitt personnummer. Enda sättet är om polisen utreder brotten och fäller bedragarna, Detta görs inte idag eftersom det tar mycket resurser och eftersom det är relativt små summor prioriteras brotten inte (läs: utreds inte).
 
il_duce:Nä men varför ska det ta åratal av överträdelser innan nåt händer? Övertrasera kontot så ska du få se hur länge de väntar med åtgärder :rolleyes:

Polisen tar ju århundranden innan de kommer till skott det är patetiskt hur värdelösa de egentligen är. Dessa fall kunde med deras befogenhet lösas på säg en kvart om de hade lust med det. Men nu handlar det ju om dina pengar och inte statens så då går det på ett annat konto ser du dvs det långsamma. Åk på fortkörning så får du se hur effektivt det hela fungerar där går det minsann undan om du inte nekar förståss.

Men det är klart om de tar ut pengarna samma dag som du överfört dem så är det ju en annan sak då hinner ju ingen med men när det kommer 10 klagomål på raken så kunde väl tradera fatta och direkt ta kontakt med polisen och vips så blir inga fler blåsta och skurken får en näsbränna.
 
Problemet på lite längre sikt är att när inte rättsystemet fungerar, eller bara fungerar för vissa, då börjar folk fundera ut "alternativa lösninger".
Utrikesnyheterna är fulla av skrämmande exempel på detta.
 
Tack för att du skrev detta, så jag kunde hitta denna tråden idag.

Samma kille var igång igen på Tradera med nytt alias, registrerades i förrgår som företagare. Företaget ifråga var en liten firma i Sandviken. Men mailadressen gick till nämnda Andreas, och samma pg-nr figurerade.

Frågan är dock om Sandviksfirman överhuvudtaget var inblandade, eller om han "kidnappat" deras identitet vid registreringen på Tradera. Jag anmälde till Tradera, och kontot är redan avaktiverat. Det märkligaste är dock hur en sådan här registrering kan gå igenom, när Tradera skryter med att den är manuellt granskad.

Hursomhelst anade jag ugglor i mossen när pg-numret inte var utställt på någon firma utan på en privatperson. Med c/o-adress. Men det var bra nära att man blev några tusen fattigare. Gjorde en liten koll på personen ifråga också, och honom skulle jag inte ens låna pengar till en glass åt....
 
känns ju lite fel att hacka ner polisen för detta.... Fundera på hur det skulle vara om din familj drabbas av ett våldsbrott eller inbrott...polisen säger att de kan utreda det om 6 månader för de har 876 bedrägerifall via Eniro som de först skall gå igenom...kom igen, det skulle ta hus i h-vete på ren svenska!
Det är inte polisens fel utan samhället som stryper deras tillgångar, deras möjligheter att använda tekniska utvecklingen till sin fördel med mera. Men det är en annan diskussion för en annan tråd tror jag :)

Gällande trådskaparen och dennes problem så är det oerhört tråkigt att det blivit som det blivit. Jag har åkt på en smäll med men dock mindre summa. Det jag har gjort efter det är att bara leta produkter i områden där jag kan hämta upp dem, dvs face to face byta produkt mot pengar.(detta gäller privatförsäljare) Alla andra erbjudanden och tillfällen kan kosta bra mycket mer än de smakar.Vis av erfarenhet.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.